Acasa Piata Auto Bilantul pietei auto in 2013. Masinile noi au atins un minim istoric, la second-hand importurile au crescut cu 26%

Bilantul pietei auto in 2013. Masinile noi au atins un minim istoric, la second-hand importurile au crescut cu 26%

de Vlad Barza

Ford B-Max pe autostrada (sursa - 0-100.ro)

Acum sase ani se vindeau anual chiar si peste 300.000 de masini noi,  darprezentul vine cu valori de cinci ori mai mici, arata datele Politiei pe intreg anul 2013. S-au inmatriculat sub 58.000 de masini noi, iar numarul second-hand-urilor aduse din import a trecut de 220.000. Ce marci au mers cel mai rau, cine a izbutit sa creasca si cum arata clasamentele puteti afla din articol.

Masini noi

In decembrie s-au inscris in circulatie putin peste 5.500 masini noi, iar in tot anul au fost 57.710, cu 13% mai putin decat anul trecut si o valoare nemaintalnita in ultimii 15 ani. Piata masinilor noi este in als aptelea an consecutiv de declin, cel mai mult a scazut de la 2008 la 2009 (285.000 spre 116.000 unitati)/

Nu e de mirare ca piata a scazut atat de mult, mai ales ca peste 75% din vanzari au fost realizate de companii, iar persoanele fizice aproape ca nu au contat. In plus, programul Rabla a inceput in iunie si doar 13.000 de masini au fost achizitionate prin el.

In trei dintre luni s-au inscris in circulatie sub 4.000 de masini, cea mai slaba luna a fost martie, cea mai buna august, in care insa totalul nu a depasit modesta cifra de 6.500 unitati.

Top 6 marci in functie de numarul de masini inmatriculate (in paranteza este variatia fata de 2012):

  • 1. Dacia 17.554 (+7%)
  • 2. Volkswagen 6.028 (-21%)
  • 3. Skoda 5.128 (-18%)
  • 4. Ford 3.662 (-27%)
  • 5. Renault 3.073 (-33%)
  • 6. Opel 2.689 (+4%)

Scaderi importante:

  • Chevrolet 866 (-50%)
  • Citroen 317 (-47%)
  • Volvo 260     (-42%)

Printre putinele marci care au crescut:

  • Fiat 1.293 (+30%)
  • Mercedes-Benz 1.947 (+17%)
  • Jeep 173 (+28%)

Marci de prestigiu:

  • Ferrari 6 (-50%)
  • Bentley 10 (+42%)
  • Jaguar 65 (-34%)
  • Maserati 9 (+125%)
  • Porsche 148 (-21%)
  • Lexus 58 (-14%)
  • Infiniti 7 (-72%)

Masini second-hand

Desi decembrie a fost o luna sub medie, cu mai putin de 17.000 unitati, per total 2013 a fost un an in care s-au adus in tara 221.852 de masini SH, cu 37.000 de unitati peste anul 2012. Variatiile lunare au fost mari, intre 14.700 si 26.800 unitati.

Top 6 marci in functie de numarul de masini inmatriculate (in paranteza este variatia fata de 2012):

  • 1. Volkswagen 57.347 (+27%)
  • 2. Opel 39.473 (+34%)
  • 3. Ford 26.137 (+19%)
  • 4. Audi 15.228 (+36%)
  • 5. BMW 13.710 (+43%)
  • 6. Renault 9.404 (+36%)

Aceste cinci marci au impreuna doua treimi din piata SH. In intervalul 2007-2013 valorile anuale ale importul SH au fluctuat puternic intre 95.000 si 300.000 unitati.

Marci de prestigiu:

  • Ferrari 13 (62%)
  • Bentley 13 (-7%)
  • Jaguar 174 (+69%)
  • Maserati 7 (+40%)
  • Porsche 252 (+13%)
  • Lexus 87 (-21%)
  • Infiniti 12 (+20%)

Tranzactii second-hand pe piata interna

O lovitura dura au primit reinmatricularile, fiindca noua taxa auto (timbrul de mediu introdus la 15 martie) a descurajat multi posesori de SH sa-si vanda masina. In consecinta reinmatricularile au scazut cu mai mult de 40%, spre 205.553 unitati anul trecut. Variatiile lunare au fost destul de mici, intre 14.000 si 20.000 unitati, in piata domnind incertitudinea. Totalul pe 2013 indica o problema fiindca in doi din ultimii sapte ani valorile au depasit 400.000 unitati.

12 comentarii

Klaus_CT 9 ianuarie 2014 - 18:40

In Romania se produc Dacia si Ford B Max. Acum nu tuturor le-o place vreun model Dacia sau Ford, insa multi prefera sa aduca masini rulate afara cateva sute de mii de km, in loc sa isi cumpere o masina noua produsa la noi.
In afara de faptul ca parcul auto national se afla intr-o stare jalnica, media vechimii fiind de 14 ani (cel mai vechi din Europa, daca nu ma insel), din tara ies sume importante de valuta.
In sens economic asta echivaleaza cu un export pentru tarile din care provin masinile second hand si un import pentru Romania. Sa presupunem ca o masina sh importata costa in medie 5000 de euro. La un simplu calcul reiese ca o suma de cel putin 1,1 miliarde de euro a iesit din Romania in 2013.
Optiunea cea mai viabila pentru cineva ce doreste o masina sh este sa achizitioneze un autoturism deja inmatriculat, cu istoric cunoscut si cu sub 100.000 km, vechime de 2-3 ani. Reprezentantele auto de la noi au o oferta bogata de astfel de masini, iar preturile sunt acceptabile. Macar asa ar ramane banii in tara, cumparatorii ar achizitiona o masina relativ noua, iar varsta parcului auto national nu ar creste.
Si ca sa punem punctul pe i si virgula sub t, pentru situatia de r@h@t in care se afla economia, societatea, puterea de cumparare a populatiei si toate domeniile importante, de vina sunt guvernele de impostori pe care le-am avut dupa '89.

Reply
eue 9 ianuarie 2014 - 20:26

Cumpara-ti tu un logan cu 2 airbag-uri si fara esp, abs, etc… si lasa-ne pe noi restu care tinem la siguranta sa ne aducem masini din vest, care desi au multi km in bord, sunt de 5 ori mai bune decat un logan nou care scartaie ca o caruta dupa primii 10.000km.

Arata-mi si mie pe nebunul ala care isi cumpara un cazan de 500000000 km din germania… in general masinile aduse sunt in stare foarte buna, si mai rezista inca 10 ani pe drumurile noastre.

toti va pricepeti sa va dati cu presupusul… dar putini au fost pusi in fata faptului de a da 5000 euro pe un logan chel sau 5000 euro pe un golf din 2006 plin de optiuni si dotari de siguranta… airbag-uri cortina, esp, edc… dotari de lux pentru dacia noastra low cost

Reply
Emi 13 ianuarie 2014 - 11:59

O masina SH are nevoie de atentie. Daca studiezi soferii din romania vei observa ca nu dau doi lei pe masina, abia daca isi fac reviziile. Degeaba aduci tu Golf-ul ala daca tot ce ii oferi este combustibil si talpa pe acceleratie, in scurt timp va deveni un pericol. Cine isi ia Logan chel cu 5000 nu mai baga nici un leu in el cativa ani (exceptand reviziile), dar din cei care isi iau Golf cu 5000 de-afara cam cati crezi ca duc masina in service pentru un control general si reparatii generale? Ca sa nu mai zic de mentenanta si verificari saptamanale, care da! se fac! sau… ar trebui.
Deci degeaba ai tu ESP si EBD si NASA pe Golf-ul tau, daca n-a mai fost deschisa cutia cu sigurante de 14 ani de zile, uleiul nu mai exista, bucsele sunt in analele istoriei iar placutele de frana un mit uitat de lume… ca Loganu ala cat de prost o fi el, macar e nou si ai siguranta ca nu se imprastie pe toate benzile la o franare de urgenta.

Reply
manivela 9 ianuarie 2014 - 21:21

Economia de piata este sufletul comertului, adica, noi nu ne aflam pe timpul lui nea´Nicu, din fercire…desi pentru multi foarte multi acele vremuri insemnau certitudini, ma rog asta e alta discutie.Klaus, de ce crezi ca trebuie sa-si cumpere romanii o masina autohtona noua? Asta implica logic minim in jur de 6-7000euro pentru ceva chel, sau peste 10000euro, bani pe care foarte multi nu ii poseda sau trebuie sa se bage cu banca si platesc dublu inapoi…
Orice catalizator al industriei auto noi este piata second hand. De aceea Germania este lider european detasat, fiindca are o piata second teribil de dinamica. E logic ca atata timp cat va exista rahatul asta de taxa pt cele deja inmatriculate, nu se vor vinde. Revin la inceput, de ce sa-mi cumpar un Logan cu 10000euro cand pot sa-mi cumpar orice alta marca cu doatarile si confortul unui Logan din 2035….Sa-si faca niste strategii nebune producatorii autohtoni, astfeli ncat clientii sa innebuneasca de placere…de ce nu fac programul rabla cei de la Ford sau DAcia
De guvernanti nu vorbesc…e fara sens, =0multimea vida

Reply
Vasile 9 ianuarie 2014 - 21:34

De vină este taxa de mediu. Eu am vrut în 2013, sa-mi vând maşină veche de 10 ani şi să-mi cumpăr una nouă. Deoarece nu am taxa plătită aprox. 2500 eur. şi nu am putut să-mi vând maşina, cu banii pe care-i aveam mi-am cumpărat un SH vechi de 18 ani. În final am pierdut toti. Eu nu am maşină nouă iar producătorul nu a vândut, poluarea a crescut – în loc să circule o maşină nouă, circulă una poluanta.

Reply
Claidiu_I 10 ianuarie 2014 - 09:39

@Klaus_CT: Si cine a i-a votat pe acesti guvernanti? Noi. Si nu o data… "Daca ma pacalesti o data sa-ti fie rusine, daca ma pacalesti a doua oara sa-mi fie rusine" Noi suntem prostii si adevaratii vinovati. Hotii si impostorii vor incerca intotdeauna sa-si faca jocurile indiferent de vremuri sau de tara. Nepasarea societatii ii ajuta insa cel mai mult.

Reply
Gabriel Negrila 10 ianuarie 2014 - 08:58

Cauzele care au condus la scaderea achizitiilor de masini noi sunt :
1. nesiguranta locului de munca, mare majoritate au achizitionat aceste masini in rate si toata lumea are inca in minte imaginile cu ce au patit cei care nu au mai suportat plata acestor rate, in conditiile actuale un credit pe 4-5 ani este un risc mult prea mare care nu se justifica decat in caz de forta majora.
2. legislatia care nu incurajeaza libera circulatie a mijlocului mobil.
3. pierderea entuziasmului achizitiei unui autoturism nou, in perioada de crestere 2004 – 2007 toata lumea trecea de la celebra Dacia 1300 la o masina cu dotari care sa iti faca viata mai placuta. In prezent masinile au aceleasi dotari asa ca nimic nu te indeamna sa iti asumi riscul explicat la pct1.
4. cresterea pretului de achizitie atat datorita producatorilor si comerciantilor cat si datorita legislatiei (cresterea TVA-ului)
5. reducerea fondurilor alocate pentru programul RABLA, anul acesta datorita sistarii acestui program achizitiile de autoturisme noi o sa fie in scadere (in conditiile in care climatul economic arata jalnic ).
6. inexistenta sistemului buyback la comerciantii de automobile si acolo unde exista nu satisface cerintele potentialilor clienti.

Reply
BodnarDan 10 ianuarie 2014 - 09:52

Vreau sa subliniez o eroare in text. Printre cele 6 cele mai inmatriculate marci din Romania, Renault se afla de 2 ori, atat pe locul 3. Renault 5.128 (-18%) cat si pe locul 5. Renault 3.073 (-33%)).

Reply
vladbarza 10 ianuarie 2014 - 10:21

Multumesc mult de tot pentru comentariu. Din greseala am pus Renault (si) pe 3, in loc de Skoda. Am modificat. Numai de bine!

Reply
Kavarnap 10 ianuarie 2014 - 09:59

@Gabriel Negrila si Klaus
Eu ar rezuma mai pe scurt situatia:
1. Romanii au venituri destul de scazute deci optiunea ratelor pentru masini noi cam cade din start;
2. Mereu a existat o taxa impotriva solutiei sh de afara;
3. Taxa de inmatriculare mai nou ii loveste si pe cei care vor sa vinda, iar piata s-a blocat total.
Si atunci de ce ne mai miram? E ultralogic ce se intimpla, iar concluzia e ca s-au vindut ~1000 masini noi catre persoane fizice in afara programului Rabla! 1000!
Klaus, masinile "cu istoric" si hartanite pe leasing la companii de x soferi ar trebui sa aiba preturi muuuult mai mici ca sa aiba succes.

Reply
Red 10 ianuarie 2014 - 12:51

Bunul meu prieten si fost coleg de banca de liceu si-a cumparat o masina second-hand, spre surprinderea multora, excelenta si nu prea puternica, pe benzina, la 3 000 de euro.

A vazut mai multe masini si cum uraste minciuna, mergand la un service auto unde lucreaza un alt prieten de-al sau, acolo i-a spus unde ceva a fost lovit sau a fost revopsit. Si chiar daca masina mergea bine, i-a spus "La revedere" vanzatorului, vanzatori care, din pacate, multi o tin cu "Masina e neatinsa".

Si tot asa pana cand a dat peste un vanzator cinstit care a spus ce e cu masina, lucruri ce s-au confirmat, si chiar daca are unele neajunsuri, a luat-o.

Si la venitul sau ar putea strange 10 000 din acesti bani europeni in mai putin de un an.

Eu de asemenea am o masina SH cumparata in 2009 si care va implini, daca nu a implinit, 11 ani de existenta. De care sunt foarte multumit.

Nu prea inteleg tendinta de a avea masina. Fie puternica, fie noua, fie plina de dotari. Fara explicatie, pentru mine e un simplu bun care trebuie sa ma duca la destinatie. Si mi-ar parea rau ca actuala sa se strice intr-un mod pe care l-as defini ca iremediabil, dar as valorifica ce as putea si as pune 2000 – 3000 de, urasc cuvantul, euro, si as lua alta care sa ma tina tot cativa ani.

Nu se vand masini noi fiindca suntem saraci? Cu siguranta. Si mai consider ca printre toti exista si oameni care inteleg ca nu totul e branding && marketing, iar un SH decent (nu BMW, Mercedes, etc.) nu iti disturba bugetul foarte mult nici prin prisma taxelor, nici prin cea a consumului si intretinerii. Oi fi eu defect ca nu vreau BMW sau masini de teren.

Reply
alin 10 ianuarie 2014 - 18:12

Ce smecheri sunten le luam de la nemti acum cu 2000-3000 de euro si peste 5 ani le iau ei inapoi la kg suntem tari ca indivizi dar prosti ca natie suntem fraierii europei asta e adevarul multi nici nu isi permit o masina dar din mandrie trebuie sa o aiba isi scot credit de consum sa isi aduca o bijuterie din germania ce sa mai zic de aia care isi aduc audi a8 sau alt avion dinasta si apoi pun cauciucuri second placute frana second directie second astia tot pun second cum defapt fac 70% din aia care isi aduc masini sh si ii auzi ca vb de siguranta si mai ii fac si fraieri pe aia care si-au luat o masina noua

Reply

Lasa un comentariu