Acasa Interviu INTERVIU cu Raul Oaida, romanul de 20 de ani care a construit masina din jumatate de milion de piese Lego. Cum a reusit si ce proiecte are in gand

INTERVIU cu Raul Oaida, romanul de 20 de ani care a construit masina din jumatate de milion de piese Lego. Cum a reusit si ce proiecte are in gand

de Vlad Barza

Masina din jumatate de milion de piese Lego (sursa - superawesomemicroproject.com)
Masina din jumatate de milion de piese Lego (sursa - superawesomemicroproject.com)

Presa internationala a scris mult despre masina din piese Lego construita de Raul Oaida, un tanar de 20 de ani din Deva, iar filmul cu masina a depasit doua milioane de vizualizari pe YouTube. Intr-un interviu pentru HotNews.ro el a povestit cum a construit singur masina intr-un atelier din orasul natal, cat de special este motorul si cat de greu a fost drumul masinii catre Australia. Intra in articol pentru a citi despre un tanar foarte hotarat si despre noile domenii in care vrea sa inventeze lucruri memorabile.

Rar s-a scris atat de mult despre creatia unui roman in toata presa internationala, de la BB, pana la USA Today si dela presa australiana, pana la cea chinezza. Si asta in numai trei zile, dovada interesului fiind ca filmul de pe YouTube a facut 2,5 milioane de vizualizari.

Dar cine este Raul Oaida si cum a reusit sa starneasca interesul intregii lumi din nou? Interviul de mai jos raspunde la multe intrebari.

Vlad Barza: Cand te-ai apucat de masina si de unde ai luat atat de multe piese Lego (500.000)

Raul Oaida: Acum 18 luni m-am apucat, in vara lui 2012 si am strans atat de multe piese fiindca am tinut legatura direct cu Lego Danemarca. Am schimbat e-mail-uri cu directorii de acolo si am avut acces la depozitul companiei pentru ca nu am cumparat seturi conventionale de piese pentru masinute sau avioane mici, ci am cumparat cate 5.000 de bucati din piesa X, cate 20.000 din piesa Y si tot asa, in functie de nevoi.

Vlad Barza: Si inteleg ca totul a pornit de la o postare pe Twitter…

Raul Oaida: Da, a fost finantat folosind crowdfunding-ul. A pus Steve (Steve Sammartino, (colaboratorul si mentorul lui Raul n. r.) un mesaj pe Twitter, un mesaj de genul „cine vrea sa dea o mie de dolari pe care sa nu-i mai vede niciodata”, iar 40 de oameni au dat bani.

Vlad Barza: Bun, dar Steve nu a venit totusi si cu o descriere a proiectului?

Raul Oaida: Da, avea un prospect de proiect, dar nu a dat detalii, ci a spus doar ca e ceva foarte tare si ca e din caramizi Lego, iar persoanelor care se hotarau sa dea banutii le spunea la telefon in convorbiri private despre ce e vorba. Nu am pus pe internet informatii pentru ca am vrut sa tinem secret ca nu cumva sa ne-o ia cineva inainte.

Vlad Barza: Unde a fost construita masina?
Raul Oaida: La Deva in atelierul pe care l-am construit special pentru proiect. De absolut tot m-am ocupat eu: am fost proiectant, inginer, sudor, strungar, maturator- sef si toate celelalte.

Vlad Barza: Dar nu ai avut ajutoare? Fiindca ma gandesc ca e destul de greu cu atatea componente…

Raul Oaida: Da, a fost greu mai ales ca masina are jumatate de tona si trebuia sa o mut de colo-colo si am facut cateva dispozitive ca sa pot sa-i schimb pozitia si sa o ridic.

Vlad Barza: Ai ales sa faci totul singur doar ca sa nu afle lumea de idee?

Raul Oaida: Da, si asa e mult mai simplu. Plus ca daca mai era cineva care ma ajuta era greu: daca mai era doar o persoana m-ar fi incurcat, daca erau cinci la fel ma incurcau, daca ar fi fost 10-15 persoane pe care ar fi trebuit sa le organizez, deja nu mai era ok. Dar nu se justifica sa am nici macar o persoana in ajutor pentru ca planul se schimba din mers.

Vlad Barza: Ce lucruri nu au fost din Lego pe masina, in afara de cauciucuri?

Raul Oaida: Axul spate, lagarele, rulmentii si rotile.

Vlad Barza: Nici la motor nu a fost nevoie de multe piese din Lego?

Raul Oaida: Motorul a fost tot din Lego (…) El functioneaza pe aer comprimat si are o butelie care pompeaza aer in motor la temperatura camerei. Chiar daca are turatie mare, undeva pe la 1700/minut maxim, el nu se incalzeste fiindca, desi exista frecare, aerul respectiv este stocat sub presiune, si cand eliberezi un vas sub presiune, absoarbe caldura. Practic se raceste, este singurul motor care se raceste in timp ce functioneaza.

Vlad Barza: Cum a fost cu transportul masinii in Australia. Cat a durat, cum s-a facut?

Raul Oaida: A durat o saptamana. A plecat din Deva in Budapesta cu masina, dupa aceea cu un avion cargo pana in Doha si cu altul pana in Melbourne. Va dati seama, au fost doua drumuri cu avionul, macarale, stivuitoarele… a fost scuturata destul de bine si a trebuit sa o scoatem pe bucati afara din avion si sa o reasamblam timp de doua saptamani. Masina e foarte fragila, de aceea am avut ceva probleme cu ea.

Vlad Barza: Fragila fiind nu are cum sa fie prea rapida. 25-30 km/h?

Raul Oaida: Da, am testat-o in Romania si am atins 25 km/h si am calculat ca are o treime din puterea unui smart, ceea ce e extrem de mult pentru un motor din Lego care merge pe aer. Insa la transport si motorul a fost avariat si nu am reusit sa atingem in Australia viteza maxima.

Vlad Barza: Cat de putin confortabila este masina, mai ales ca nu sunt scaune clasice?

Raul Oaida: Suficient de confortabila, insa acum accept sponsorizari pentru chirurgie plastica reparatorie a spatelui (rade) (…) Nu e confort unu, dar nici radicala nu e, nu e ca si cum ai calca pe o caramida Lego cu piciorul gol.

Vlad Barza: De ce ai ales designul hot-rod?
Raul Oaida: Hot-rod-urile sunt foarte tari si a fost cea mai buna solutie tehnica pentru noi, mai ales legat de cum punem motorul si cum facem transmisia. Aceasta a fost singura varianta care ne-a permis sa aratam cat mai mult din motor care spun eu ca este piesa de rezistenta a acestei creatii. In plus, am economisit mult timp.

Vlad Barza: Oamenii se vor intreba care e utilitatea unei masini Lego, in afara de faptul ca e un experiment frumos.

Raul Oaida: De ce nu? Unele lucruri trebuie facute doar de dragul de a le face, chiar daca nu ai utilitate. E ca si cand ai intreba ce utilitate e sa te urci pe cel mai inalt munte. Multa lume nu intelege lucrul asta.

Vlad Barza: Ce poti spune despre urmatorul proiect care ar putea aduce in prim plan o stire frumoasa?

Raul Oaida: La inceputul anul viitor facem o runda de venture capital pentru un start-up in domeniul tehnologiei. Deja am vorbit cu posibili investitori (…) Avem deja multe idei, unele sunt detaliate, dar nu pot vorbi despre ele. Noi vrem sa facem o combinatie de venture capital si crowdfunding, sa facem ceva folosind mai intai venture capital si apoi sa punem pe Kickstarter sau si site-uri de genul asta si sa strangem bani pentru el.

Vlad Barza: Dar macar ca idee, care ar fi domeniul.

Raul Oaida: Hardware, lucruri legate de gadget-uri hardware…

Vlad Barza. Mai ales ca acum tot e nebunia asta cu „wereables”, computere la purtator…

Raul Oaida: Da, pot sa spun ca are legatura cu conceptul de web of things.

Vlad Barza: Ar fi interesante cateva detalii despre tine, spre exemplu unde locuiesti

Raul Oaida: In Deva

Vlad Barza: Si esti la facultate?

Raul Oaida: Nu. Am terminat liceul, m-am apucat de acest proiect si acum l-am dus la bun sfarsit. Acum vreau sa fac un start-up la care voi fi CEO.

Vlad Barza: Dar te gandesti sa mergi pana la urma la studii la vreo universitate mare?

Raul Oaida: Nu am nicio inclinatie si nu ma atrag studiile formale. Continui educatia, dar nu si scoala.

Vlad Barza: N-ar fi mai usor sa te muti intr-o tara mai bogata unde poti obtine mai usor bani?

Raul Oaida: Acest start-up imi va permite sa fac lucrul asta si cand voi avea banii voi putea sa pun degetul pe harta si sa spun: Acolo! Sigur nu va fi Romania fiindca aici nu exista comunitate dezvoltata de start-up-uri de tehnologie. (…) Totusi, nu vreau sa intelegeti ca oamenii dau usor bani si ca e suficient sa spun ca am nevoie, iar ei sa dea imediat. A trebuit sa vorbesc, sa-i conving, nu a fost usor. Chiar si cu Steve, fiecare cent pe care mi l-a dat vreodata a fost dupa un pitch. (…) Multi au impresia ca cei de la care primesc bani mi-i doneaza, insa sunt oameni de afaceri, poate fiecare are interesul lui egoist si ii ajuta si pe ei ca reputatie ca sa spuna: „uite in ce sunt implicat”.

Vlad Barza: Si acum ce se intampla cu masina. O vindeti?

Raul Oaida: Suntem deschisi la orice idei


:

30
Lasa un comentariu

avatar
12 Comment threads
18 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
19 Comment authors
Raul OaidalucidGheorgheAdriantigri Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
liviu
Cititor
liviu

Vlad Barza: Ce lucruri nu au fost din Lego pe masina, in afara de cauciucuri?
Raul Oaida: Axul spate, lagarele, rulmentii si rotile.'

Dar butelia de aer? Tevile de distributie aer? Tot din Lego?

vasile
Cititor
vasile

Posibil (imi dau cu parerea, nu stiu exact) de vreme ce motorul era proiectat de Lego, nu?

gelu
Cititor
gelu

o joaca inutila….mai bine ar merge la o scoala si apoi sa-si foloseasca imaginatia pt, lucruri serioase…….sigur , ca statul roman ar treb. sa se implice, pt. a nu-l pierde pe acest tanar cu talent, prercum multi altii.-indiferenta asta e groaznica.

marius
Cititor
marius

Joaca nu e inutila, pana la urma e pe banii lui, asa cum spunea, cum altii scaladeaza munti, fiecare face ce vrea cu timpul si cu banii lui. Statul nu are ce cauta in legatura cu acest tanar, eventual sa nu se bage. Scoala romaneasca nu-to ofera instruire practica, stiu ca am terminat politehnica si majoritatea profesorilor sunt teoreticieni si nu au simt practic. Ba mai mult multi dintre ei nici nu sunt la curent cu ultimele tehnologii, curente, etc, doar predau din carti, Varianta de a invata singur din carti de profil pe domeniile care te intereseaza sunt mai… Citeste mai mult »

lu'gerică
Cititor
lu'gerică

Un stapânitor înţelept din Asia a poruncit într-o zi să i se aduca la curte supusul ce poate realiza cea mai stranie ispravă. Astfel la curte i-a fost adus un supus ce putea să bage aţa în ac aruncând-o de la doi m distanţă. Drept răsplată a primit doi pumni de aur şi 20 de beţe la spinare. Puteţi deduce şi voi singuri de ce a primit o recompensă atât de stranie.

Igor
Cititor
Igor

Pierderea timpului cu hhobby-uri inutile societatii este o noua moda.
Respectand principiile corectitudinii politice, trebuie sa permitem oricarui om, orice forma de manifestare.
Filmele americane ii educa pe oameni gresit iar acestia isi pierd timpul si energia degeaba.
Mai rau este ca multi oameni sustin astfel de preocupari, semn ca propaganda TV si-a atins cu brio scopul.

jiji
Cititor
jiji

Baiatul are imaginatie, vointa si inteligenta. Lucrurile astea il fac diferit de marea masa. Lucrurile astea ii deschid usa in orice firma. Orice firma vrea sa angajeze oameni inteligenti si motivati. Ei reusesc sa fie cu un pas inaintea celor care au invatat doar din carti. Aici nu vorbim de cine stie ce inventie, vorbim de motivare, inteligenta si vointa. Astia sunt pasii esentiali catre succes.
Majoritatea firmelor de succes au inceput de la idei nebunesti.

justinov
Cititor
justinov

idio-t mai esti tu gelu! Omu asta deja e implicat in proiecte si are o gramada de idei, care n-o sa-l duca la lucruri inutile nicidecum! Si esti departe cand zici " joaca inutila". Ti-a dat doar un exemplu de ce e capabil! Multe aprecieri pentru tipu asta, si succes in proiectele lui!

cristi
Cititor
cristi

Mai bine te-ai duce la MIT sa faci roboti

lucid
Cititor
lucid

…la MIT probabil ca nu ar fi in stare sa intre.

Motanul Buimac
Cititor
Motanul Buimac

de fapt este o reclama a firmei respective, dupa cum se vede, filmele sunt facute mai in vara, scoase acum de sarbatori pentru a va aduce aminte cand cautati un cadou, nimic altceva decat o strategie de marketing si o realizare complet inutila pentru omenirie, in nici un caz vreo inventie, as putea aprecia ideea de marketing dar nu am sa o fac pentru ca marketingul asta ne duce la rezultate false. ajungem sa ne inchinam la falsi idoli excesiv mediatizati din cauze mai putin evidente, pe cand cei care au lasat ceva in urma lor raman niste anonimi. cati… Citeste mai mult »

cristi
Cititor
cristi

Ia si fa tu motorul ala din lego sau un motor cu reactie (cum a facut in trecut) si dupa aia da-ti cu parerea.
Nu conteaza cum poti face cu aceasta masina, ce este important este ca acest baiat are intr-adevar talent si ar trebui sa fie recrutat de firme mari ca GE sa lucreze in R&D.

Motanul Buimac
Cititor
Motanul Buimac

Iintamplator sunt printre putinii care au cultura tehnica sa nu dea pe spate la un motor cu reactie, nici la unul cu aer comprimat. Putini stiu, dar, motorul cu reactie este cel mai simplu motor posibil. E plin youtube-ul cu looseri care isi fac motorare de-astea acasa. Bineinteles cu performante ridicole. Dar fac motoare cu reactie oamenii, se pot lauda prietenilor mai prosti ca ei, care nu pot distinge ca una e sa faci un motor cu reactie oarecare si alta e sa faci un motor cu reactie fiabil si cu randament bun ca cele de pe avioane… Ar da… Citeste mai mult »

eddy
Cititor
eddy

fa si tu ceva sa vad ce sti s-a faci in afara de comentarii ridicole.

Motanul Buimac
Cititor
Motanul Buimac

nu vreau sa imi dau cu parerea despre tine pentru ca nu te cunosc, dar felul extrem de agramat in care scrii te recomanda a fi un consumator de sclipici si cu siguranta te va tine departe de lumea reala despre care incercam eu sa vorbesc.

tigri
Cititor
tigri

Ai citit ca masina a fost transportata in Australia? Acolo s-au facut filmuletele, de-aia e "vara". Cam ce profit crezi ca ar scoate LEGO de pe urma asta, nici macar nu a fost vorba despre a contacta reprezentanta locala, nu i-au asociat cu numele lui. E a doua experienta a lui cu LEGO (da un search pe google pentru prima, nu ar trebui sa fie foarte greu pentru tine), dar LEGO nu i-a dat moca caramizile, singura facilitatea acordata, a fost ca a avut acces la absolut toate tipurile de caramizi si a putut sa-si comande. Omul a cumparat cateva… Citeste mai mult »

Motanul Buimac
Cititor
Motanul Buimac

Te asigur, te pui cu cine nu trebuie si cazi in ridicol. Munca mea are rezultate si intamplator am fost implicat in proiecte din domeniul auto, asa ca munca mea, alaturi de cea a multor altor mii de persoane de diverse nationalitati cu care am facut echipa, se plimba pe 4 roti prin toata lumea sub o sigla si un model care impun respect. Asa ca nu cred ca mai trebuie sa ma chinui cu bete de chibrit ca sa nu fiu un looser. Dar nu asta conteaza si nu am facut caz cu munca mea de la inceput, important… Citeste mai mult »

Foxcrawl
Cititor

un baiat inteligent. ce a realizat, chiar daca nu are mare utilitate, este de o complexitate aparte. bravo lui, cu siguranta va gasi un proiect mai profitabil din care sa si scoata bani.

Rolli
Cititor
Rolli

E foarte ok varianta sa nu urmeze nici o scoala, scoala numai te incurca. Pierdere de timp. Mai ales consum gratuit de energie creativa.

Motanul Buimac
Cititor
Motanul Buimac

Sigur ca da, pentru fite de doi bani, ca masini din piese lego, nu iti trebuie mare scoala.

lucid
Cititor
lucid

Tu sigur nu ai nici macar BAC-ul luat (si n-ai putea sa-l iei nici daca ai vrea cu adevarat)

serginho77
Cititor
serginho77

tipul ala o avut prea mult ntimp liber si a prostit ,cica,pe ''Twitter'' ,pentru sponsorizari,cine dracu il crede.??

Raul Oaida
Cititor
Raul Oaida

Serginho77 – stii…daca ai cauta putin ai vedea negru pe alb cum a inceput campania de crowdfunding pe Twitter, dar probabil esti prea ocupat cu spartul semintelor sa faci lucrul asta.

dan
Cititor
dan

"Nu am nicio inclinatie si nu ma atrag studiile formale. Continui educatia, dar nu si scoala."
Mare greseala daca privesti lucrurile in felul acesta. Vointa ai, s-a dovedit. Cunostinte necesare sa incepi o facultate tehnica nu stiu daca ai. Dar sigur nu esti inginer si nu ai cum sa abordezi un proiect tehnic ca un inginer. O sa ramai toata viata "baiatul cu lego" laudat de toti reporterii necunoscatori. Nu te amagi singur, du-te la soala!

raul
Cititor
raul

incredibil!! ca inginer, sunt incantat. felicitari constructorului – la 20 de ani e o mare performanta. legat de utilitate, nu sunt de acord cu ideile exprimate de unii ca n-ar avea nici un fel de utilitate. din asa ceva se invata foarte multe lucruri, se capata experienta, se nasc idei noi, etc. inca o data, felicitari, si un Craciun fericit.

Igor
Cititor
Igor

Inginerii nu isi pierd vremea cu pseudo-masini facute din jucarii.
Sistemul romanesc de invatamant a permis multor indivizi sa poarte numele de ingineri insa acestia il cam fac de ras.

Adrian
Cititor
Adrian

Ce usor e sa stai in spatele calculatorului cu tricoul mulat pe burta si sa comentezi.

Motanul Buimac
Cititor
Motanul Buimac

Nu iti pierde timpul cu oamenii astia. Traim intr-o societate de consumatori, sa nu uitam asta. Oamenii sunt "educati" de mici de catre media sa fie impresionabili si se vor inchina mereu la idoli falsi. Putini ajung sa stie cum e sa fii cu adevarat util semenilor si ce presupune de fapt asta. Majoritatea oamenilor nu vor lasa dupa ei nici macar o lingura facuta de mana sau mintea lor. Pana nu vor fi angrenati intr-un proiect ce presupune sa faca ceva nou si util semenilor si asta pe bune, nu cu spagi si contracte cu statul, nu vor intelege… Citeste mai mult »

Gheorghe
Cititor
Gheorghe

Foarte tare! Felicitari tipului! Ar fi tare sa merg cu o masina integral din plastic, fara otel. Vad ca ar fi posibil… Fata de comentariile de mai sus, ma intreb cati din inginerii care comenteaza pe aici au finalizat cu succes un proiect propriu si personal independent de locul de munca, din ala pe timpul liber si finantat din banii de distractie?

Motanul Buimac
Cititor
Motanul Buimac

Poti merge o masina facuta si din ciocolata, daca se gaseste vreun nebun sa o faca. Asta nu inseamna ca are vreo valoare tehnica. Te asigur ca departamentele de research ale marilor producatori de masini au investigat de mult constructia de masini din plastic. Faptul ca nu exista pe piata arata ca sunt probleme tehnice sau economice, cel putin deocamdata. Dar pe viitor insa, orice e posibil. Referitori la ingineri, ar trebui sa faci distinctia intre cei care comenteaza in cunostinta de cauza si semidocti. Cu sau fara diploma. As aprecia ca peste 80% din absolventii de facultate nu merita… Citeste mai mult »