Grupul german Bosch a dezvoltat o noua generatie a senzorului radar cu raza lunga de actiune ce poate detecta alte vehicule de la 250 metri departare, principalul avantaj fiind ca functii de siguranta, precum franarea automata de urgenta, pot fi declansate si mai rapid. „Tehnologia radar este pregatita pentru piata de masa”, spun cei de la Bosch care la anul vor lansa un senzor pentru partea din spate a masinii, el putand detecta autovehiculele care se apropie rapid din spate, arata un comunicat al companiei germane.
Multe sisteme de asistenta de inalta performanta utilizeaza un senzor radar pentru a monitoriza mediul din jurul autovehiculului. Avantajul acestor senzori este acela ca pot masura extrem de precis distanta si viteza autovehiculelor din fata. Bosch a dezvoltat un nou senzor radar cu raza lunga de actiune. Ca si predecesorii sai, acesta utilizeaza banda de frecventa de 77 GHz. Este, de asemenea, mai puternic, mai compact si mai rentabil decat predecesorul sau direct. „Noul senzor radar poate detecta chiar mai repede obstacolele si autovehiculele care se interpun”, afirma Gerhard Steiger, presedintele diviziei Sisteme de Control al Sasiului. „Acest lucru inseamna ca functiile de siguranta, precum franarea automata de urgenta, pot fi activate mai devreme”, a adaugat el. A patra generatie de senzori radar cu raza lunga de actiune (LRR4), va intra in productia de serie in anul 2014.
Acoperirea unei suprafete mai late furnizeaza mai multe informatii despre mediul inconjurator
Cea mai importanta noutate tehnica in ceea ce priveste noul senzor LRR4 este numarul de raze radar utilizate. Ca si la modelul anterior, este generat un grup de patru raze in partea din fata. Radarul poate detecta alte autovehicule la o distanta de aproximativ 250 de metri. Acest lucru permite utilizarea tempomatului adaptiv ACC la viteze mai mari de 160 km/h, putand compensa diferente mari de viteza fara a fi necesara interventia soferului. Doua raze radar suplimentare extind unghiul de acoperire la 40 de grade – cu zece grade mai mult decat predecesorul sau. Astfel, autovehiculele care se interpun pot fi detectate chiar mai devreme, iar ACC poate reactiona mai rapid. Pentru a obtine si mai multe informatii, exista si o raza de detectare a inaltimii. Impreuna cu cele sase raze de baza, aceasta poate estima inaltimea obiectelor detectate, ceea ce ajuta la o mai buna clasificare.
Avantajul pentru soferi este acela ca situatiile critice, in special in traficul urban, sunt detectate si identificate in mod clar mai devreme. Franarea automata de urgenta poate fi declansata mai devreme, ceea ce inseamna ca accidentele pot fi evitate complet sau poate fi atenuata gravitatea acestora. Performanta maxima este asigurata de utilizarea a doi senzori radar instalati fiecare pe cate o latura a partii din fata a autovehiculului. Impreuna, acestia ofera o acoperire si mai ampla. Deoarece nu sunt instalati fix in centru, acestia pot detecta chiar mai repede autovehiculele care se interpun.
LRR4 integreaza fuziunea completa a datelor primite de la senzori
Sistemele de asistenta puternice se bazeaza in mod frecvent pe mai mult de un senzor. Ca si predecesorul sau, LRR4 isi poate utiliza propria unitate de comanda pentru a procesa datele primite de la un al doilea senzor radar optional, de la o camera video si de la senzorii cu ultrasunete. Cu ajutorul algoritmilor software puternici, aceasta „fuziune a datelor senzorilor” poate genera o „imagine” foarte detaliata – sau mai precis, o interpretare a mediului inconjurator al autovehiculului. Prin aceasta metoda, sunt detectati si pietonii si sunt inclusi in evaluarea situatiei, ceea ce poate ajuta la imbunatatirea suplimentara a functiilor precum franarea automata de urgenta. Din anul 2016, aceasta protectie pentru pietoni va fi una dintre cerintele testelor de siguranta realizate de organizatia pentru protectia consumatorilor Euro NCAP. Beneficiul unor astfel de sisteme a fost deja dovedit de catre studiul practic euroFOT initiat de catre Uniunea Europeana. Publicat in anul 2012, acesta a constatat ca tempomatul adaptiv ACC, in combinatie cu un sistem de avertizare in caz de coliziune, poate avea un efect pozitiv asupra a peste cinci procente din totalul accidentelor de pe autostrada care implica raniri sau chiar le poate preveni complet.
La fel ca predecesorul sau, LRR4 nu are componente mobile. Acest lucru il face extrem de robust si adecvat pentru toate tipurile de autoturisme. Iar datorita functiei optionale de incalzire a lentilelor, senzorul este disponibil practic permanent, chiar si in conditii de zapada si gheata. Acest modul cu frecventa inalta utilizeaza tehnologia siliciu-germaniu.
Procesul de fabricatie include, de asemenea, o inovatie: toate componentele pot fi acum fabricate utilizand procesele standard de sudura. Costurile de productie sunt reduse astfel si mai mult. „Datorita acestor inovatii multiple, Bosch a realizat senzori radar mai puternici si mai rentabili”, spune Steiger. „Tehnologia radar este pregatita pentru piata de masa”, continua acesta, lucru relevat de volumele de productie planificate de Bosch.
Productia de serie a inceput in anul 2000, iar primul milion de unitati produse a fost atins la inceputul anului 2013. Senzorul cu numarul doua milioane, insa, va iesi de pe linia de productie in anul 2014 si cel cu numarul zece milioane este planificat sa-i urmeze doi ani mai tarziu.
Ca alternativa la senzorii radar cu raza lunga de actiune, Bosch ofera senzori radar cu raza medie de actiune de la mijlocul anului 2013. Acestia sunt si mai rentabili, cu o raza de actiune mai redusa, de 160 de metri. Senzorii permit franarea automata de urgenta si functionarea tempomatului adaptiv la viteze de pana la 160 km/h, ceea ce este suficient pentru cele mai multe tari.
O varianta pentru utilizarea in partea din spate a autovehiculului va fi lansata in anul 2014. Pentru inceput, acest senzor detecteaza autovehicule care se apropie rapid din spate si poate avertiza in caz de coliziune la schimbarea benzilor. Cu un unghi de 150 de grade, acesta acopera un camp vizual deosebit de lat.
2 comentarii
Daca armata americana avea nevoie de asa ceva, masinile franau automat dintr-al doilea razboi mondialus.
Pe de alta parta nu pot sa nu remarc cum se infige aceasta "franare automata" in tot ce tine de masini. Adica devine din ce in ce mai greu pentru soferi sa nu stea cu ochii in feisbuc cand pedaleaza si invart de covrig. Eu asta inteleg. De cand conduc nu am avut probleme in a frana si a pastra distanta.
Pe de alta parte daca e sa ma iau dupa cati trec peste linia continua cand sunt intr-o curba (adica 100%, fara mine) incep sa inteleg. Nu stiu de ce le e asa greu romanilor sa stea pe banda lor in viraje.
Si un alt lucru nu inteleg: cand merg pe drumuri nationale pline de viraje si gropi cu 80, 90 de kilometri pe ora, sunt depasit si de biciclisti; toti merg cu 120 km/h. Insa cand merg pe A3 cu 120 pana in 130 (mare realizare cand merg cu atat), depasesc 98% dintre masini. Care e faza? Cand ajung pe autostrada dintr-o data toti se gandesc sa mearga la consum? E simbolul pentru autostrada un indicator pentru mers incet? Ca la scoala de soferi mi-au spus ca semnifica doar inceput de autostrada.
Si te-ai gandit sa-ti versi frustrarile pe stirea asta !?