Tiriac Collection, prima colectie privata de automobile istorice din Romania deschisa publicului larg – a fost inaugurata joi, 28 noiembrie, in Otopeni, vizavi de Aeropotul International Henri Coanda. In colectia vizitabila exista 63 de masini, insa omul de afaceri Ion Tiriac are in total circa 250 de exemplare si la 2-3 luni le va schimba pe cele expuse cu altele tinute departe de ochii publicului. Intrarea costa 15 lei, copiii pana in 7 ani au intrare gratuita, iar studentii si pensionarii beneficiaza de reducere 50% in baza carnetului de elev/student, respectiv al talonului de pensie.
Trebuie precizat ca Tiriac Collection nu este un muzeu, neavand o asemenea calificare oficiala si standardele unui muzeu auto. La inaugurare au venit premierul Victor Ponta, si el pasionat de automobile, precum si fostii premieri Calin Popescu Tariceanus si Adrian Nastase. Un alt politician prezent la eveniment a fost Mircea Geoana, precum si fostii sportivi Ilie Nastase, Gheorghe Hagi, Gica Popescu, Bogdan Stelea si Andreea Raducanu.
„Eu pe asta as vopsi-o!”, a exclamat premierul Victor Ponta, aratand spre un Rolls-Royce vopsit jumatate roz, jumatate crem, in timp ce facea turul colectiei alaturi de Tiriac si de ceilalti fosti premieri.
„Nu! De ce?! Asa am luat-o!”, i-a replicat Ion Tiriac.
Omul de afaceri a povestit cum si-a cumparat prima masina, cu banii castigati in urma unui turneu de tenis.
„Am castigat 4.950 de dolari in total. Acum ar fi vreo 3-4 milioane (de euro – n.r.) si am cumparat primul Mercedes, 280S. Nu l-am cumparat SE, cu injectie, pentru ca n-aveam destule surubelnite la Bucuresti ca sa umble cineva la el. Totdeauna am avut aceasta legatura cu motoarele, cu masinile, dar din pacate n-am avut timp pentru ca timpul meu era consumat pentru alte motive. Am inceput tarziu. Se spune ca cea mai sanatoasa investitie in momentul de fata sunt masinile istorice. (…) S-a vandut acum doua luni un mic Ferrari cu 55 de milioane si jumatate. Insa de dolari, nu de euro, deci nu e chiar atat de scump. Imi pare rau ca nu l-am luat pe ala in 1962 ca probabil eram intr-o alta clasa in cei 500 de oameni. Am adunat tot ce-i aici. Nu e totalul masinilor, sunt vreo 250. O sa le schimbam la fiecare 2-3 luni. (…) Daca-mi plac mie, eu vreau sa le ofer si altora, sa se bucure, eventual, de ceea ce vad. Nu sunt singurul in tara asta. Sunt alti colectionari, cu obiecte mult mai de valoare, banuiesc, si ii incurajez sa faca cel putin acelasi lucru. E pacat ca cel putin copiii, tineretul, lumea care se bucura de asa ceva, sa nu le vada”, a declarat Tiriac la deschiderea oficiala a expozitiei.
El a explicat si de ce si-a cumparat masinile si a povestit intamplarile din tinerete. „Eu, cum am spus, am inceput tarziu. Le-am cumparat ca investitii. Daca mi le permit, le cumpar pentru ca-mi plac. Sunt toate functionale. Se vede, sunt aici. Nu intra una daca nu e functionala, iar – domnul Nastase e pe aici? – pe vremea cand eram ca dumnealui imi plimbam fetele la sosea cu motocicleta. Apoi am mai imbatranit ceva si mi-am cumparat caini. Intotdeauna am avut caini lupi si ii plimbam pe aia. Acum si aia s-au dus, trebuie sa-mi plimb masinile, cand am timp. Si atunci in fiecare zi, daca am timp, iau trei bucati, la rand, le duc pana la Snagov si le aduc inapoi. Este o bucurie pe care o am, dar una, aia (masina preferata – n.r.), nu exista. Adica toate imi plac, de asta le-am cumparat si de asta le mangai din cand in cand”.
Tiriac ar vinde doar masinile pe care le are duplicat si mai ales in scopuri caritabile.
„Greu sa cred ca as vinde vreuna. As vinde eventual o masina pe care o am in duplicat si cu mare drag, mare placere, daca cineva imi ofera 10 milioane, pe oricare, ii donez imediat unei opere de caritate si nu-mi trebuie nimica din asta pentru ca daca am ajuns sa am mancare de tri ori pe zi si sa am cu ce sa-mi platesc fuel-ul la avion, pot sa-mi permit sa dau si o masina cadou pentru o treaba mai calumea”, a spus omul de afaceri.
Despre intreaga colectie Tiriac este de parere ca nu are o valoare fixa, pentru ca preturile acestor automobile sunt stabilite la licitatii si fluctuatiile pot fi foarte mari.
„Dupa parerea mea se ridica la o valoare exacta cat ar oferi cineva pentru ea. Exact acelasi lucru ca atunci cand te duci la o licitatie, si spunem ca masina asta valoreaza 100.000 euro. Si cand a iesit de acolo, cineva a platit 2 milioane jumate pe ea. Sau nu se vinde. Se poate intampla. Nu exista o cifra, nu exista o valoare. Pentru mine valoreaza foarte mult, pentru altii valoreaza mai putin sau valoreaza clean-ul pe care il dau imprejur ca sa vada aceste obiecte. Acesta este si scopul meu. De asta le-am cumparat, sa se bucure toata lumea de ele. N-am niciun fel de interes ca sa le vand sau sa le comercializez altfel”, a declarat Ion Tiriac.
Potrivit acestuia, multe dintre masinile sale sunt in curs de restaurare, avand o echipa de peste 10 mecanici care asta fac toata ziua, le reconditioneaza din toate punctele de vedere.
„Nu este o pasiune, este o boala. Nu m-am linistit, nu m-am lecuit, am jurat sa nu ma mai duc la licitatii, dar mai merg la cate una”, a spus Tiriac.
In colectie nu sunt doar masini, ci si motociclete, pentru care Tiriac este mai putin cunoscut, insa a tinut sa explice, vorbind catre amfitrioana evenimentului de deschidere, prezentatoarea TV Roxana Ciuhulescu: „Inainte ca taticul dumitale sa se fi nascut, eu mergeam de aici si pana la Brasov pe o roata! Eu am avut 12 Java. Si mergeam cu ele de la A la Z, si pe zapada. Nu cu domnu’ Nastase, ca era mai mititel pe vremea aia, dar cu fratiorul lui mergeam de aici la Brasov pe zapada cu motocicleta. Dar m-am saturat la un moment dat si am avut noroc ca nu prea am rupturi pe niciunde. Pe acest Harley Davidson (un exemplar expus – n.r.) il iubesc foarte mult pentru ca este seria 001 din cele 500 pe care Harley Davidson le-a facut in 1978, la cea de-a 75-a aniversare a firmei”.
Cea mai noua masina din colectie este un Mercedes-Benz McLaren Stirling Moss, exemplarul cu numarul 75 din cele 75 produse.
Intrebat ce pasiuni mai are in afara de automobile, Tiriac a raspuns glumet, tintind spre Ilie Nastase: „Aveam multe, multe, dar nu-mi mai aduc aminte. Daca imi amintesc care sunt, atunci nu-mi mai aduc aminte de ce le aveam si atunci raman numai la masini deocamdata. Domnul Nastase era partea familiei mele care se ocupa de celelalte hobiuri”.
In micul sau discurs, premierul Victor Ponta a spus ca din colectie ii place Lancia Delta Integrale, el fiind copilot in raliuri si pasionat de astfel de masini de competitie.
„Ma bucur ca ati pus acest proiect in practica. Era si mare pacat ca, avand asemea bijuterii, sa nu le vada cat mai multa lume. Chiar ma gandeam ca noi politicienii, daca avem vreo masina, incercam s-o ascundem, sa nu ne vada cineva. Sunteti un om fericit ca puteti sa le aratati”, a spus premierul, zambind.
„Si eu si cei pasionati vom profita de ocazie sa venim si sa stam mai mult pe aici, insa cand va fi mai putina presa”, a mai glumit Ponta.
Expozitia este deschisa de miercuri pana duminica. In zilele de miercuri, joi si vineri accesul este permis intre orele 14:00-19:00, iar sambata si duminica intre orele 10:00-19:00. Intrarea costa 15 lei, copiii pana in 7 ani au intrare gratuita, iar studentii si pensionarii beneficiaza de reducere 50% in baza carnetului de elev/student, respectiv al talonului de pensie.
Printre vedetele colectiei se afla un automobil Rolls Royce Phantom care i-a apartinut lui Elton John, un Rolls Royce care i-a apartinut ducesei de York si un Aston Martin similar cu cel condus de „agentul 007” in 1987. Galeria, care are o suprafata de 2.200 metri patrati.
Tiriac se mandreste cu o colectie unica de automobile Rolls-Royce, care are si o istorie in spate, incluzand cele 6 Phantom-uri care s-au facut pana in anii ’60, in special acel Phantom 4 – care exista numai in 16 exemplare si a fost vandut numai caselor regale – a apartinut lui Aga Khan.
5 comentarii
Mai mare rusinea !! Marea majoritate a oamenilor din aceasta tara este saraca si plina de griji ,iar excrocii etaleaza bogatia fara nici un rost !!! Rusinee !! L-am scos de la suflet pentru totdeauna !!! Orice fapte bune ar mai putea face in aceasta tara ,pentru mine ramine un om fara nici o valoare !!!
Esti un retardat! Stiai ca banii incasati din biletele de intrare merg la satul de copii orfani pe care Tiriac ii are in grija la Brasov? Saracule!
Pe ce planetaa traiesti ionele ,ai ramas tot comunist .
Domnul Tiriac,
Ca idol al copilariei si adolescentei mele, va rog sa primiti intrega mea admiratie si gratitudine pentru aceasta decizie si aceasta mare bucurie de a vedea o expozitie unica…Cu multi ani in urma am avut sansa sa vad ceva similar in Germania, dar numai cu cca 8…10 masini din care una era TRABANT.Ceea ce prezentati d-stra este cu totul si cu totul altceva !
Cu multa apreciere si cu cele mai frumoase urari prilejuite de recentele Mari Sarbatori de Iarna in frunte cu Sfantul Craciun !
La multi, multi ani !
Felicitari dlui Tiriac pentru ca prin deschiderea catre public a colectiei personale face un act de cultura(tehnica) aducand in fata publicului automobile pe care altfel nu am avea cum sa le vedem. Satisface atat curiozitatea tinerilor cat si nostalgiile celor mai maturi care au visat la aceste masini in copilarie si pe care rar le vedeau pe strazile Romaniei sau in reviste.
Este si un indemn catre noua generatie de a gasi restaura si intretine daca nu 250 macar o masina clasica. Este nu numai o pasiune/hobby ci si scoala tehnica si o bucurie pentru propriul spirit si pentru spiritul celor ce o privesc. Cum face fiecare primul milion de dolari si urmatoarele milioane, corectitudine in afaceri, compromisuri la limita legii si a moralitatii, samd este alta discutie si nu asta este subiectul acum.
Mercedes 280S a fost lansata in1972. Modelul initial M110 avea motor de 6 cilindri in linie 2,746 cc si carburator Solex. Un usd din 1972 in functie de metoda de calcul valoreaza intre 4,19 usd si 12,70 usd din prezent. Deci afirmatia reporterului ca Mercedesul 280S ar valora in prezent. 3-4 milioane usd este exagerata. Valoarea actuala ar fi intre 20740 usd si 62964 usd
. Valoarea de piata a automobilului poate fi mai mare functie de unicitate, cota de piata si de istoricul masinii/proprietari celebri etc. Vezi evaluare modeda pe http://www.measuringworth.com/uscompare/relativev…