Acasa Foto VIDEO, FOTO: Totul despre Porsche Macan, fratele mai mic al lui Cayenne

VIDEO, FOTO: Totul despre Porsche Macan, fratele mai mic al lui Cayenne

de Adrian Mitrea

Porsche Macan S (sursa - Porsche)

Familia Porsche primeste oficial un nou membru, denumit Macan. Acesta este un SUV compact, pozitionat deci sub Cayenne, oferit standard cu tractiune integrala permanenta si PDK – transmisie cu dublu ambreiaj, automatizata. Numele de Macan provine din cuvantul indonezian pentru tigru, a anuntat Porsche.

„Macan combina manevrabilitatea caracteristica modelelor Porsche inca de la aparitia acestora: valori maxime de acceleratie si franare, putere extraordinara a motorului, agilitate extrema si precizie optima a directiei. In plus, toate aceste caracteristici sunt insotite de un inalt nivel de confort si usurinta in utilizarea de zi cu zi. ADN-ul sportiv al lui Macan, asemeni tuturor masinilor sport Porsche, este recunoscut imediat in forma exterioara. Profilul coborat si lat al SUV-ului nu are rival. Capota alungita si linia usor inclinata a plafonului accentueaza impresia generala de eleganta si dinamica sportiva. Mai multe dintre elementele de design ale lui Macan au fost optimizate si preluate de la modelele sportive ale Porsche, fiind clar inca de la prima privire ca Porsche Macan se anunta ca prima sportiva din segmentul SUV-urilor compacte. Macan este Made in Germany, fiind produs la uzina Porsche din Leipzig. Porsche a investit 500 milioane de euro in aceasta fabrica, in care a montat o linie completa de productie, care este proiectata sa produca aproximativ 50.000 de masini pe an (…)”, a anuntat Porsche, intr-un comunicat de presa.

Gama Macan este formata din trei versiuni de motorizare la momentul lansarii.

  • Macan S. Este echipat cu un motor V6 biturbo de 3 litri pe benzina, cu o putere de 340 CP (250 kW), tractiune integrala permanenta cu ambreiaj multidisc controlat electronic. Tractiunea integrala este dotare de serie pentru toate modelele Macan. Puterea este transmisa catre roti prin intermediul unei transmisii cu dublu ambreiaj si 7 trepte de viteza, care permite masinii sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 5,4 secunde (sau 5,2 secunde cu pachetul optional Sport Chrono). Masina atinge o viteza maxima de 254 km/h, iar consumul de combustibil conform ciclului NEDC se situeaza intre 8,7 si 9 litri/100 km, ceea ce corespunde unui nivel al emisiilor CO2 intre 204 si 212 g/km.
  • Macan S Diesel. Este alergatorul de cursa lunga si consum redus dintre cele trei versiuni. Motorul sau V6 turbo diesel de 3 litri are un consum in ciclu NEDC de 6,1-6,3 litri/100 km, corespunzand unor emisii de CO2 intre 159 si 164 g/km. Cu toate acestea, datorita puterii de 258 CP (190 kW) a motorului sau, Macan S Diesel accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 6,3 secunde (sau 6,1 secunde cu pachetul optional Sport Chrono) si atinge o viteza maxima de 230 km/h.
  • Macan Turbo. Fiind modelul de top al gamei, acesta va fi cea mai puternica masina din segmentul SUV-urilor compacte. Motorul V6 biturbo de 3,6 litri, pe benzina, utilizat in premiera pe un Porsche, atinge pentru prima data o putere de 400 CP (294 kW) si propulseaza vehiculul de la 0 la 100 km/h in 4,8 secunde. Cu pachetul Sport Chrono, acest timp poate cobori pana la 4,6 secunde. Chiar daca viteza maxima atinge 266 km/h, Macan Turbo are un consum in ciclu NEDC de 8,9-9,2 litri/100 km, echivalent cu o cantitate de CO2 intre 208 si 216 g/km.

Cea mai recenta etapa a evolutiei sistemului de tractiune integrala – cunoscut ca Porsche Traction Management (PTM) – a produs unul din cele mai puternice sisteme de tractiune din lume.

„O scurta privire la specificatiile de performanta releva faptul ca Macan a fost dezvoltat pentru agilitate. Intre alte trasaturi caracteristice ale masinii se numara proportiile, designul si pneurile mixte pe jante de mari dimensiuni. Motoarele, sistemele de transmisie si cutia de viteze cu 7 rapoarte si dublu ambreiaj (PDK) ofera dinamism si eficienta vehiculului deopotriva pe asfalt si pe teren accidentat, pentru o experienta de conducere marca Porsche autentica. Scaunele soferului si pasagerului ofera o pozitie joasa, tipica masinilor sport”, noteaza producatorul auto german.

Pe langa tractiunea integrala si transmisia PDK, Macan mai are in echiparea standard volan sport multifunctional cu padele, jante de mari dimensiuni, sistem audio de inalta performanta si hayon actionat electric.

Lista echipamentelor optionale speciale include si alte atractii, precum suspensia pneumatica, unica in acest segment. Este disponibil, de asemenea, sistemul Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus – diferential cu transmisie variabila a cuplului), special adaptat pentru Macan. Acesta distribuie cuplul motorului catre rotile spate si functioneaza impreuna cu un diferential blocabil controlat electronic al puntii spate.

Lista optiunilor Porsche include cunoscuta asistenta pentru lumini de drum care face parte din sistemul Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), care ajusteaza continuu nivelul farurilor, in functie de traficul in acelasi sens de mers sau din sensul opus.

Modelul 918 Spyder este deja considerat vehiculul care a imbogatit ADN-ul Porsche in materie de design. La Macan, acest ADN se reflecta in forma de baza a farurilor, preluata de la 918 Spyder, in timp ce partea inferioara a usilor fata si spate aminteste de pragurile masinii hibride supersport. La interior, Macan este dotat cu un volan sport multifunctional in echipare de serie, a carui forma este complet noua si inspirata de la 918 Spyder.

In lateral, linia sportiva inclinata a plafonului creeaza un profil agresiv si reaminteste de caracterul dinamic al vehiculului, in timp ce formele posterioare accentueaza aripile mari si sculptate. Alaturi de designul geamurilor – muchiile tuturor geamurilor laterale – si forma ultimului montant, aceste linii amintesc de designul modelului 911.

O alta caracteristica de design a partii laterale si de personalizare a vehiculului este constituita din partea inferioara a usilor fata si spate – insertii dinamice din diferite materiale, disponibile optional. Forma acestor benzi, impreuna cu aparatoarea usii din fata, evoca pragurile inferioare ale lui 918 Spyder. Toate acestea, in combinatie cu manerele sofisticate, confera usilor un aspect mai ingust, iar lateralele masinii par semnificativ mai sportive si aerodinamice.

La Macan S si Macan S Diesel benzile laterale sunt vopsite in variantele de serie in Lava Black. Benzile de la Macan Turbo sunt vopsite in aceeasi culoare cu exteriorul masinii (optional pentru Macan S si Macan S Diesel), sporind eleganta clasica a formei. Benzile laterale in culoarea Genuine Carbon, disponibile optional pentru toate modelele, intaresc inca o data caracterul sportiv al lui Macan.

Pneurile mixte au o latime de pana la 265 mm in fata si 295 mm in spate. Impreuna cu jantele de pana la 21 de inci, acestea subliniaza inca o data caracterul sportiv al lui Macan.

Prin liniile sale subtile si curbele armonioase, partea din spate este un amestec de sportivitate si eleganta. Aceasta a fost intentionat proiectata ca o zona intinsa si neobstructionata pentru a conferi masinii un aspect mai amplu. In acest scop, butonul de actionare a hayonului a fost ascuns la baza stergatorului lunetei, in timp ce numarul de inmatriculare este amplasat pe bara de protectie.

Lampile posterioare ale lui Macan sunt o alta trasatura care atrage atentia, fiind caracterizate de o forma tridimensionala foarte compacta si lumini LED – o noua trimitere catre designul lui 918 Spyder. La toate modelele, difuzorul spate este flancat pe ambele laturi de tevi duble de evacuare – rotunde pe Macan S si Macan S Diesel si patrate pe modelul Turbo. Toate modelele pot fi dotate optional cu tevi de evacuare sport din otel inoxidabil cromat.

Trei cadrane rotunde si un vitezometru pozitionat central alcatuiesc tabloul de bord. Consola centrala adaposteste un ecran color de 4,8 inch de inalta rezolutie. Dupa cum era de asteptat, contactul se afla in partea stanga a volanului, conform traditiei Porsche. Consola centrala inclinata si schimbatorul de viteze inalt, caracteristic masinilor de curse, fac habitaclul si mai atragator pentru sofer. Butoanele celor mai importante functii sunt grupate in mod logic pe consola centrala, permitand o operare simpla si intuitiva a fiecarei functii.

Modul off-road este standard pentru Macan si se activeaza prin apasarea unui buton pe consola centrala, la o viteza intre 0 si 80 km/h. In modul off-road, toate sistemele de tractiune sunt modificate intr-un program pentru rulare in teren accidentat: de exemplu, turatia motorului si schimbarea rapoartelor cutiei de viteze urmaresc asigurarea unei mai bune tractiuni, ambreiajul este pre-tensionat intr-o masura mai mare pentru a furniza mai rapid cuplul necesar catre puntea fata, iar repartizarea cuplului intre puntile fata si spate si raspunsul pedalei de acceleratie sunt adaptate pentru rularea in regim off-road. In plus, garda la sol poate fi marita cu 40 mm peste nivelul normal datorita sasiului cu suspensie pneumatica optionala, asigurand astfel o garda maxima la sol de 230 de milimetri.

Sistemul Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), optional, a fost conceput special pentru o conducere dinamica si stabila a lui Macan. PTV Plus utilizeaza un sistem standard de repartizare a cuplului la rotile spate, combinat cu un diferential care poate fi blocat, controlat electronic pentru puntea spate. In functie de unghiul si viteza de rotatie a volanului, pozitia pedalei de acceleratie, viteza unghiulara si viteza vehiculului, PTV Plus imbunatateste raspunsul si precizia directiei prin franarea selectiva a rotii spate din interiorul virajului, sporind astfel agilitatea. Roata spate exterioara obtine astfel o mai mare aderenta, ceea ce permite o rotire mai scurta a volanului in directia de deplasare. Rezultatul consta intr-o manevrare mai directa si mai dinamica in curbe. Sistemul PTV Plus are o contributie binevenita si in regim off-road: patinarea rotilor spate pe suprafetele fara aderenta este redusa prin interventii selective de franare si blocare a rotii.

Toate versiunile Macan sunt dotate cu un buton Sport standard, amplasat pe consola centrala, in partea stanga a manetei cutiei de viteze. Atunci cand este apasat, butonul Sport modifica setarile sistemului de management al motorului si creste viteza de reactie a acestuia: o simpla atingere a pedalei de acceleratie are ca rezultat un raspuns mult mai rapid al motorului, limitatorul de turatie intervine mai tarziu, iar intreaga dinamica a masinii capata un accent sportiv. In plus, PDK schimba vitezele la o turatie mai mare, accentuand senzatia de sportivitate. Timpii de raspuns sunt mai mici, in timp ce schimbarea vitezelor este instantanee, in special la retrogradare. Sunetul motorului devine, de asemenea, mult mai robust. In plus, sistemul Porsche Active Suspension Management (PASM) de control al sasiului (dotare de serie pentru Macan Turbo) este comutat in modul Sport, crescand sportivitatea suspensiei si a directiei si oferind astfel o mai mare agilitate in conducere.

Pachetul optional Sport Chrono ofera performante sporite prin apasarea unui simplu buton. Pachetul Sport Chrono permite setarea sasiului, motorului si transmisiei la un nivel inalt de sportivitate, insotite de un sunet si mai entuziast. Pachetul consta intr-un cronometru analog si digital amplasat pe bord, precum si un buton suplimentar Sport Plus pe consola centrala. Un alt element al pachetului este ecranul de afisare al performantelor de pe sistemul optional Porsche Communication Management (PCM), care indica timpul total de conducere, distanta parcursa in turul curent sau timpul de parcurgere al fiecarui tur. Pachetul mai contine si sistemul „Launch Control”, care permite o accelerare la plecarea de pe loc similara celei de la startul unei curse. Timpul castigat la acceleratia standard de la 0 la 100 km/h este de 0,2 secunde pentru toate modelele. Sistemul „Launch Control” imbunatateste timpii de circuit si ofera un mai bun echilibru intre confort si sportivitate, pentru o mai mare placere de a conduce.

Sunt trei variante de sasiu disponibile pentru Macan. Sasiul cu arcuri din otel indeplineste cele mai inalte standarde de performanta, placere in conducere, capacitati off-road si confort. Principiul constructiei usoare aplicat in axele si componentele de sasiu fabricate din aluminiu contribuie la dinamica si confortul conducerii. Axa frontala are o suspensie de tip multilink cu cinci brate, in timp ce axa spate este de tipul cu brat trapezoidal. La axa spate, dispunerea separata a arcurilor si amortizoarelor pe sistemul de sustinere a rotii creste confortul de rulare si capacitatea de manevra a amortizoarelor. Acestei dispuneri i se datoreaza, de asemenea, spatiul mare din portbagaj.

Urmatoarea varianta de sasiu a lui Macan consta intr-o combinatie intre arcurile de otel si sistemul PASM (Porsche Active Suspension Management), oferit ca dotare de serie pentru modelul de top Macan Turbo. PASM este disponibil optional pentru Macan S si Macan S Diesel. Combinarea arcurilor de otel cu PASM permite vehiculului sa indeplineasca cu si mai mare succes standarde inalte de confort la rulare pe distante lungi, performanta si agilitate. Aceasta versiune de sasiu ofera, de asemenea, o eficienta considerabil mai mare a amortizarii suspensiei in cele trei programe PASM, „Comfort”, „Sport” si „Sport Plus”, prin simpla apasare a unui buton.

Sistemul PASM de reglare electronica a amortizoarelor creste placerea, siguranta si confortul in conducere si este oferit ca dotare standard pentru Macan Turbo. Sistemul regleaza in mod activ si continuu forta de amortizare pe axele fata si spate. In mod normal, caroseria unui vehicul este supusa unui nivel inalt de ruliu si tangaj ca raspuns la un stil de conducere dinamic, cu accelerari si franari bruste, sau pe teren accidentat. PASM este proiectat pentru a interveni si reduce miscarile caroseriei. In functie de preferinte si nevoi, soferul poate selecta intre trei programe : „Comfort”, „Sport” si „Sport Plus”.

Cea de a treia versiune de sasiu a lui Porsche Macan, o exclusivitate in acest segment de piata, este reprezentata de suspensia pneumatica optionala cu sistem de reglare a nivelului si inaltimii si cu PASM. Aceasta varianta de sasiu satisface cele mai inalte exigente de confort, sportivitate si performante, si plaseaza vehiculul pe un loc fruntas comparativ cu celelalte tipuri de sasiu.

Comparativ cu versiunea cu arcuri din otel, modelul Macan cu suspensie pneumatica este cu 15 mm mai jos la nivelul Normal, si datorita centrului de greutate coborat, ofera dinamica si confort de conducere sporite. Suspensia pneumatica mentine vehiculul in pozitie permanent orizontala, indiferent de distributia incarcaturii. Garda la sol poate fi ajustata la trei niveluri diferite: „High Level I” (nivel inalt I), „Normal Level” (nivel normal) si „Low Level” (nivel redus). In „High Level I”, vehiculul este cu 40 mm mai inalt decat in nivelul normal, iar garda maxima la sol este de 230 mm. Aceasta optiune este activata prin apasarea butonului off-road si poate fi utilizata la viteze intre 0 si 80 km/h.

Franele fata ale lui Macan sunt de tip monobloc cu etrier fix din aluminiu si sase pistonase. La Macan S si Macan S Diesel, etrierele sunt dotate cu discuri de frana cu un diametru de 350 milimetri, in timp ce discurile de frana ale modelului Turbo au un diametru de 360 milimetri.

La toate modelele, franele spate sunt formate dintr-un etrier flotant combinat cu o frana de stationare integrata. Discurile franelor spate de la Macan S si Macan S Diesel au un diametru de 330 milimetri, in timp ce discurile spate ale modelului Turbo au un diametru de 356 milimetri.
Frana de stationare electrica ofera confort si siguranta sporite la parcarea vehiculului. Frana de stationare este decuplata automat la plecarea de pe loc. Un alt sistem utilizat in premiera la Porsche este functia Hold.

Utilizarea pneurilor la Macan este tipica pentru o masina sport: vehiculul este proiectat pentru a utiliza pneuri mixte cu dimensiuni diferite pentru puntea fata si spate. Pneurile mixte accentueaza aspectul sportiv al Porsche-ului Macan si ofera cateva avantaje functionale: in combinatie cu tractiunea integrala dezvoltata pentru vehicule cu o parte posterioara masiva, pneurile late de pe puntea spate cresc tractiunea si imbunatatesc stabilitatea in conducere. Pneurile fata mai inguste permit manevre sportive si precise, contribuind astfel inca o data la agilitatea vehiculului. In ansamblu, pneurile mixte joaca un rol esential in excelentele performante dinamice ale lui Macan. Pneurile 235/60 R 18 (fata) si 255/55 R 18 (spate) sunt oferite standard pentru Macan S si Macan S Diesel, in timp ce Macan Turbo vine cu pneuri 235/55 R 19 (fata) si 255/50 R 19 (spate) in dotarea de serie.

Este disponibila o gama larga de roti atractive ca echipament optional. Sunt incluse roti un diametru de pana la 21 de inch, disponibile pentru toate modelele Macan.

Sistemul de servodirectie electromecanica – primul de acest fel intr-un SUV Porsche – permite lui Macan sa fie condus cu mai mare precizie si mai direct, cu viteza de reactie tipica pentru un Porsche, in orice conditii de conducere. Aceasta directie ofera, de asemenea, mai multe avantaje de consum: comparativ cu sistemele de asistenta hidraulice conventionale, servodirectiile electromecanice economisesc pana la 0,1 litri de combustibil la 100 de kilometri, deoarece sistemul consuma energie numai in momentul rotirii volanului. Un important efect al sistemului este faptul ca Macan poate fi dotat cu un sistem de avertizare a parasirii benzii de rulare, care functioneaza impreuna cu servodirectia electromecanica si intervine asupra directiei atunci cand este necesar.

Intre echipamentele oferite la interior se numara sistemul Burmester® Surround de inalta calitate, disponibil pentru prima data intr-o masina din aceasta clasa. Alte echipamente optionale noi includ sistemele de avertizare si de asistenta la parasirea si schimbarea benzii de rulare. Functiile precum reglarea automata a distantei (Adaptive Cruise Control – ACC) cu sistemul Porsche Active Safe (PAS) cresc nivelul de confort si siguranta.

Farurile principale de tip proiector cu halogen sunt parte din dotarea de serie a Porsche Macan. Farurile Bi-Xenon sunt disponibile optional (de serie la Macan Turbo). Dotate de asemenea cu tehnologia tip proiector, aceste faruri includ lumini statice si dinamice cu functie de iluminare in viraj (sistemul Porsche Dynamic Light System – PDLS). Macan S si Macan S Diesel sunt dotate cu lumini de rulare pe timp de zi cu halogen, in timp ce Macan Turbo beneficiaza de tehnologia LED cu iluminare in patru puncte.

Proiectoarele de ceata sunt incluse in dotarea standard a tuturor versiunilor de Macan. Macan S si Macan S Diesel au proiectoare cu halogen rotunde, integrate in partea frontala. La Macan Turbo, aceste lumini folosesc tehnologia LED.

Lampile posterioare folosesc integral tehnologia LED si au o forma apropiata de cele ale lui Porsche 918 Spyder. Se remarca in special forma 3D.

Masinile Porsche sunt importate si comercializate in tara de Porsche Inter Auto Romania, care face parte din Porsche Inter Auto GmbH & Co KG – reteaua globala de retail a Holdingului Porsche din Salzburg. Reteaua Porsche Inter Auto Romania comercializeaza, prin intermediul celor cinci centre auto, automobile Volkswagen, Skoda, Audi si Seat. De la 1 august 2012, Grupul Volkswagen a devenit actionar unic al Holdingului Porsche.

Porsche Inter Auto Romania este distribuitor exclusiv pentru marcile Bentley si Lamborghini si importator si distribuitor exclusiv pentru marca Porsche, pentru aceasta din urma comercializand modelele Cayenne, Panamera, 911, Boxster si Cayman.

Lasa un comentariu