Piata romaneasca de becuri auto este in crestere constanta, iar clientii au devenit tot mai educati si au invatat sa se fereasca de becurile si sistemele de iluminat slabe calitativ, crede Dragos Ciocarlan, sales manager Romania & Bulgaria Automotive Lighting la Philips. Piata de lumini auto este estimata la 4-5 milioane euro in prezent, iar pe termen mediu aceasta poate ajunge la 6 milioane euro, potrivit oficialului Philips.
Adrian Mitrea: Care este situatia pietei romanesti de lumini auto si preveziuni aveti?
Dragos Ciocarlan: Cresterea la nivel mondial este de aproximativ 10% intre 2010-2013. In ceea ce priveste piata din Romania, estimarile vorbesc de o valoare actuala de 4-5 milioane de euro, in timp ce pe termen mediu se asteapta ca aceasta sa depaseasca cifra de 6 milioane euro.
Adrian Mitrea: Ce becuri auto aleg romanii si care sunt avantajele si dezavantajele becurilor cu halogen, xenon sau LED?
Dragos Ciocarlan: Consumatorul roman este, de ani buni, unul informat. Posesorul unui autoturism isi doreste sa-si imbunateasca viata si masina ori de cate ori are ocazia. In plus, consumatorul roman stie ca durata de viata a unui bec cu halogen poate atinge 1.000 de ore de functionare, becul cu xenon circa 2.000 ore de functionare, iar in cazul LED-ului realizat de catre producatorii omologati, intre 5.000 si 10.000 ore de functionare.
Trebuie mentionat totodata ca LED-ul (Light Emmiting Diode) este o dioda, un semi-conductor care emite lumina. Din acest motiv plaja de functionare a LED-urilor este intre -40 grade Celsius si +100 grade Celsius. Inchipuiti-va doar ca atat in Siberia, cat si in zonele cele mai fierbinti ale planetei, LED-urile functioneaza perfect.
In plus, LED-urile sunt mult mai prietenoase cu natura, prin degajarea unui procent net inferior de CO2 comparativ cu becul clasic, cu filament. Aici amintesc faptul ca LED-ul creat de Philips are cea mai avansata tehnologie de folosire a fosforului, care ofera cea mai inalta densitate de lumina.
Deci concluzia este simpla. LED-ul are o durata de viata de cinci ori mai mare decat a becurilor cu halogen si polueaza de cinci ori mai putin, astfel ca ritmul de crestere al vanzarilor este justificat. Trebuie insa sa privim cu mare atentie chestiunea produselor „piratate”, care vor sa razbeasca prin pret. Din fericire, daca privim lucrurile in ansamblu, consumatorii romani stiu sa aleaga un produs de calitate, poate si pentru ca „suntem prea saraci sa cumparam produse proaste”, iar cei care inca apeleaza la cele contrafacute, dezamagiti de ceea ce obtin, isi schimba rapid optica.
Adrian Mitrea: Deci care sunt criteriile de selectie cele mai importante pentru un client? Calitatea mai ridicata sau pretul mai mic?
Dragos Ciocarlan: Trebuie sa remarc mai intai faptul ca documentarea sta la baza procesului de achizitie. In ceea ce priveste criteriile, din cercetarile noastre a rezultat faptul ca sunt importante calitatea produsului, notorietatea marcii si, bineinteles, pretul. Sunt total impotriva celor care sustin ca pretul reprezinta factorul principal in procesul de selectie, pentru ca nu este deloc adevarat.
Daca nu ati observat, intrati si uitati-va cu atentie in rafturile marilor hypermarket-uri, in statiile de combustibil – cele care fac parte din marile lanturi – si rezulatatul il veti masura imediat: fata de anii trecuti, zonele dedicatelor produselor „no name” devin inguste, devin mici, devin rare. In locul lor, se maresc rafturile cu marci consacrate, cu o bonitate dovedita, lucru normal in conditiile in care consumatorul s-a saturat de situatia in care plateste cu bani si sanatate niste produse proaste, scumpe, pe care, in plus, trebuie sa le recumpere mereu din pricina problemelor induse de calitatea lor indoielnica.
Adrian Mitrea: Deci am putea spune ca romanii sunt in pas cu tendintele in ceea ce priveste becurile auto?
Dragos Ciocarlan: Da, absolut, sunt in pas cu tendintele! Iar in opinia mea, viitorul apropiat ne va demonstra ca piata romaneasca este intr-o perpetua transformare: pozitiva si realista. Iar consumatorul roman este dornic de nou, de calitate, de progres. El s-a saturat de falsuri, de produse cu provenienta dubioasa, care-i pot provoca deseori mai multe daune si pagube decat daca ar achizitiona un produs de buna calitate, original.
Adrian Mitrea: Pentru modelele noi de masini, incepand cu 2011 luminile de zi (DRL -Daytime Runing Lights) au devenit obligatorii, dar in parcul auto national sunt mai multe masini vechi decat noi, astfel ca tehnologia DRL nu e foarte raspandita. Totodata, am observat tot felul de lumini DRL aftermarket care par foarte ieftine si probabil ca nici nu sunt omolagate. Cum comentati aceasta situatie?
Dragos Ciocarlan: Iluminatul auto are doua axe: sa VEZI + sa ai VIZIBILITATE.
Cel mai bun exemplu aici este cazul lampilor permanente de zi sau DRL. Oare de ce legislatia europeana a inserat ca fiind obligatorii pe drumuri aceste sisteme? Pentru a fi vazut.
Jumatate din accidentele rutiere au avut ca explicatie in ultimii zece ani urmatoarea motivatie: „Nu l-am vazut”.
Imi doresc sa constientizez pe orice participant in trafic ca indiferent de vreme, de ora, de clima, trebuie sa ne facem VAZUTI. Costa mult mai putin decat sanatatea sau chiar viata noastra si a celor din jur. In acest sens, produsele noastre DRL au toate documentele de omologare de la cele mai importante foruri europene din domeniu, au emblema E1 sau E4 ca amprenta de fabricatie – care dovedeste ca sunt produse in spatiul european -, am obtinut si concursul Registrului Auto Roman – caruia ii multumesc inca o data – si am obtinut si omologarea tuturor modelelor DRL. Fiecare utilizator are doar obligatia sa le monteze conform aprobarilor constructorului. In rest, se pot bucura de calitatea, personalitatea si eficienta acestor produse pe autovehiculele cu sistem electric de 12V cat si cele cu 24V (camioane , autobuze , autocare , tractoare, etc).
Adrian Mitrea: Ce sfaturi practice aveti pentru soferi?
Dragos Ciocarlan: In primul rand, solicitati un test electric la garajul unde va reparati autovehiculul! Nu gropile, ci hipervoltajul fac becurile sa se arda. Sau instalarea neautorizata a diverselor subansamble electronice, electrice, tunning – ca sa spun asa – „pe bordura”.
Un alt aspect foarte important este montajul sistemelor de iluminat auto, a becurilor, a subansamblelor autoelectrice/electronice doar in service-uri auto. Garajele autorizate, atelierele si marile unitati de service auto au personal specializat, specialisti care ani de zile s-au pregatit si sunt examinati permanent pentru a fi mereu la curent cu tot ce apare in acest domeniu. Acest personal calificat este clar in slujba consumatorului pentru ca nu mai avem masinile simple ale anilor ’80-’90. Discutam de computer de bord , de senzori diversi, de martori vizuali care ne indica existenta unei defectiuni.
In plus, personalul calificat din unitatile Service ne va face si un „EKG” al intregului sistem electric si nu numai.
Un alt lucru extrem de important este alegerea becului, acesta trebuind sa respecte specificatiile constructorului autovehiculului. In plus, daca vorbim de culoare, putem opta pentru bec cu lumina alba (calda sau rece) sau bec care dezvolta o lumina alb-albastruie. La becurile cu lumina alba discutam de 3.000-4.000 K (Kelvin), iar la cele alb-albastrui de pana la 6.000K.
Acum, bineinteles, depinde si de bugetul pe care-l alocam pentru aceste becuri. Dar eu sunt convins deplin ca avem de-a face cu un consumator foarte bine informat si foarte bun econom. Consumatorul roman deja stie ca daca plateste 7 lei pentru un bec realizat de o marca al carei nume nu-i spune nimic, acesta s-ar putea arde extrem de rapid, si la final va ajunge sa cheltuie mai mult decat achizitionand unul realizat de un producator important, care poate tine si peste un an.
Nu in ultimul rand, as sugera tuturor consumatorilor care isi monteaza diverse sisteme de iluminat cu Xenon-HID sa verifice cu un specialist daca lampa – farul – pe care-l au pe masina suporta in loc de halogen un dispozitiv cu xenon din punct de vedere al temperaturii. Iar daca raspunsul este negativ, sa renunte la idee.