SUV-ul Dacia Duster s-a maturizat repede si frumos, asemenea unui student dintr-o tara saraca plecat sa studieze in Occident. Acum este mai bine echipat, designul a devenit un pic mai cizelat, a primit chiar si o „inima” noua – 1.2 TCe de 125 Cai Putere – si toate trasaturile pentru care a devenit cunoscut si apreciat au ramas nealterate. Am mers in Provence, Franta, pentru a vedea cum se comporta versiunea restilizata a Dacia Duster si iata, deci, primele impresii.
click aici pentru galeria foto
Cea mai mare curiozitate este propulsorul 1.2 TCe, care pe Duster este oferit in cea mai puternica versiune din cate exista in prezent, 125 Cai Putere (CP), si dezvolta un cuplu maxim de 205 Newton-metru (Nm) de la 2.000 de rotatii pe minut (rpm). Astfel, Duster 1.2 TCe este cel mai puternic automobil Dacia de serie construit vreodata. Acest motor e modern, cum putini ar fi banuit ca va avea Dacia candva. Propulsorul are patru cilindri, injectie directa, 16 supape si distributie pe lant, aceasta din urma facand costurile de intretinere pe termen lung mai rezonabile, deoarece nu necesita inlocuire asemenea unei curele.
Pe hartie, 1.2 TCe trimite Duster pana la 100 km/h in 10,4 secunde, un timp onorabil. In masina nu vei simti insa mare lucru, pentru ca suspensiile sunt moi si antifonarea foarte buna, astfel ca demarajul si reprizele de accelerare decente nu sunt insotite si de o apasare in scaun si un sunet pe masura.
Motorizarea 1.2 TCe este oferita deocamdata doar cu tractiune 4×2, iar din 2015 se va putea comanda si in combinatie cu tractiune 4×4, odata cu trecerea la normele de emisii Euro 6.
Antifonarea foarte buna a zgomotelor motorului s-a realizat prin izolarea suplimentara a peretelui care desparte compartimentul motor de habitaclu, insa si sunetele aerodinamice au fost reduse semnificativ prin utilizarea unor noi chedere pentru portiere. Chiar si asa, la viteze de autostrada se pot auzi uneori zgomote aerodinamice suspecte, in functie si de directia din care bate vantul, pentru ca rama usii vine peste caroserie, nu este integrata in aceasta. Astfel, vantul isi poate croi drum mai usor printre usa si cheder, in habitaclu, proportional cu cresterea vitezei masinii si a vantului.
Acoperitoarea portbagajului nu mai este acum din material textil, ci dintr-un panou rigid. Acesta mentine zgomotul de la rotile spate in portbagaj mai bine decat o facea vechea acoperitoare.
Mai este o veste buna si asteptata de mult timp de fanii si proprietarii de Dacia: comenzile pentru deschiderea si inchiderea geamurilor sunt puse pe portiera soferului si fiecare dintre usi are cate un buton pentru geamuri (la variantele de top, la celelalte geamurile spate sunt cu deschidere manuala). Ar fi de retinut ca pentru geamul de la sofer exista acum comanda cu impuls pentru coborare si ridicare, iar butoanele au un feedback placut, gumat, si nu se aud tacanind ca la masinile japoneze, spre exemplu. Comanda pentru claxon a ramas tot in capatul manetei de comanda pentru lumini.
Un alt detaliu care merita remarcat sunt scaunele. Acum sunt ceva mai confortabile si asigura o sustinere laterala ceva mai buna. Tapiteriile au un nou design, iar tapiteria din piele arata acum mult mai bine decat in trecut. De asemenea, si tapiteria de pe usi a fost inlocuita cu una cu design mai nou ce aminteste de ceea ce poti vedea pe masinile de lux (ca aspect, nu insa si ca textura).
Odata cu aceasta versiune restilizata, Duster a primit si cruise control (denumit si tempomat sau regulator de viteza), limitator de viteza si indicator pentru temperatura exterioara – toate disponibile pe varianta de top, Laureate.
Noua plansa de bord a fost redesanata si poate integra acum sistemul multimedia Media Nav, introdus pentru prima data pe Dacia Lodgy si apoi pe intreaga familie de modele Dacia. La pretul sau de 300 euro cu TVA, plus 100 euro harta Europei, este clar cel mai accesibil sistem de navigatie integrat pe care ti-l poti cumpara in orice masina noua.
Din pacate pozitionarea acestui Media Nav pe Duster este foarte jos si atunci cand vrei sa te uiti pe harta chiar trebuie sa-ti iei ochii complet de la drum si nu mai ?ai soseaua in campul vizual. Astfel e foarte, foarte usor sa ajungi intr-o situatie neprevazuta si chiar periculoasa.
I-am intrebat pe cei de la Dacia de ce e pus asa de jos Media Nav si explicatia este ca din cauza tubulaturii de la gurile de ventilatie. Cu putin efort putea muta butoanele de avarii si inchidere centralizata sb Media Nav, iar acesta ar fi putut fi ridicat cu cel putin cinci centrimetri. Dar faptul e consumat acum si e nevoie de atentie maxima cand utilizezi Media Nav in timpul rularii.
Nu sunt planuri pentru a-i modifica pozitia pana va fi lansata viitoarea generatie a lui Duster, potrivit celor de la Renault.
Performantele off road sunt la fel de bune ca si pana acum: console foarte scurte, unghi de atac de 29,3 grade, unghi de degajare de 34,9 grade si garda la sol de 210 mm.
Odata cu acest facelift am observat o repozitionare a esapamentului la versiunile diesel 4×4. Inainte, toba finala era sub bara din spate, mai ferita de potentiale socuri, dar acum este din pacate pusa chiar sub masina, intr-un loc destul de expus. Astfel, pasionatii de off road vor trebui sa fie mai atenti sa nu ramana suspendati pe esapament ori vor fi nevoiti sa adopte un scut special pentru a-l proteja mai bine.
Una peste alta, Duster a evoluat vizibil si este poate cea mai buna masina Dacia pe care ti-o poti cumpara la aceasta ora!
4 comentarii
F bine punctat, "cea mai buna Dacia produsa pana acum".
Pacat ca cea mai buna Dacie e mult sub cele mai proaste alte masini.
Dar sa le exportam noi mai bine decat sa le tinem, Doamne ajuta.
masini de rahat sa le cumpere nemtii ca aia isi vand masina lor second la romani si mai pun diferenta ca sa si ia DUSTER SI apoi o vand tot romanilor,vezi doamne e adusa din Germania cum zic astia nerulata in Romania
Cind va apare,deci, urmatoare generatie de Duster? Se vorbeste despre asa ceva in articol,deci intrebarea e fireasca! Multumesc.
Comercializarea celei de-a doua generatii Duster va incepe cel mai probabil in 2016-2017, avand in vedere calendarele de lansari ale Dacia si ale oricarei alte marci. O generatie de masina are o viata comerciala de 6-8 ani, iar la 3-4 ani primeste o restilizare. Duster tocmai a primit-o in 2013, deci peste inca 3-4 ani vom vedea noul Duster.