Acasa Romania Siguranta rutiera dintr-o alta perspectiva. Ce iese cand la aceeasi masa se aseaza minti luminate, cu interese comune

Siguranta rutiera dintr-o alta perspectiva. Ce iese cand la aceeasi masa se aseaza minti luminate, cu interese comune

de Adrian Mitrea

Accident Auto Simulat (sursa - 0-100.ro)

O dezbatere privind siguranta rutiera nici ca putea sosi intr-un moment mai bun decat acesta, cand toata lumea vorbeste pro si contra despre modificarea Codului Rutier. In primul rand, pierderea de vieti omenesti inseamna pierderi de bani pe toate palierele, si, in al doilea rand, o victima – mort sau ranit – este ceva ce nimeni nu isi doreste sa fie si nici sa aiba un astfel de caz in cercul de cunoscuti. Acestea sunt premisele corecte pe care ar trebui sa le avem in minte cand iesim din casa, fie ca suntem soferi, pasageri, motociclisti, biciclisti sau pietoni.

La „Forumul de Bune Practici in Siguranta Rutiera”, organizat marti, 8 octombrie, accidentele rutiere au fost tratate altfel decat la stiri, iar perspectivele sunt foarte interesante.

Mai intai de toate, citatele zilei:

  • „Prin imbunatatirea sigurantei rutiere, intre 2001 si 2010, Uniunea Europeana a castigat 176 miliarde euro. Miliarde! Dincolo de etica salverii de vieti, faptul ca numarul de victime a fost diminuat s-a tradus in aceste castiguri financiare, in economii” – Mircea Steriu, director de comunicare al European Transport Safety Council (ETSC).
  • „La 10 milioane de kilometri parcursi, in Romania mor 420 de oameni, iar medie la nivelul Uniunii Europene este de 80 de morti” – Titi Aur, pilot de raliuri si instructor in condus defensiv.
  • „In Turcia gradul de purtare al centurii de siguranta era de 8% in 2010. E foarte important ca legea sa se aplice tuturor oamenilor. Daca nu o aplici la toate nivelurile, nu functioneaza! Trebuie sa o aplici oficialilor guvernamentali, calugaritelor. Asa se face ca in Turcia, in 18 luni, s-a ajuns la o rata de purtare a centurii de siguranta de 77%” – Michael Chippendale, director de comunicare al Global Road Safety Partnership (GRSP).

Anul 2010 a fost unul foarte bun in ceea ce priveste reducerea numarului de morti de pe soselele din Europa, potrivit datelor ETSC. Pentru 2010 a avut loc o scadere de 11%, in 2009 tot 11%, iar in 2008 circa 8%. Acestea sunt premisele de la care se porneste, la nivel european, pentru reducerea numarului de morti din accidente rutiere la 15.500 in 2020, pornind din 2010.

Merita retinut ca sunt tari care au facut progrese remarcabile in perioada 2001-2010, iar numarul de fatalitati a scazut cu 50%: Estonia, Letonia, Lituania, Spania, Luxemburg, Franta, Slovenia si Suedia.

Pentru „a da bine in cifre” in aceste tari a fost modernizata infrastructura, exista o viziune, tinte, planuri si leadership – elemente care din partea Romaniei lipsesc, potrivit ETSC, prin vocea romanului Mircea Steriu, purtator de cuvant al organizatiei, plecat din tara de zece ani si stabilit la Bruxelles.

La indemana oricui

In Europa, circa 2.200 de vieti ar putea fi salvate anual daca viteza medie de deplasare ar scadea cu 1 km/h, 7.500 de vieti ar putea fi salvate ca urmare a consumului de alcool mai redus la volan si 2.500 de oameni ar putea fi salvati anual daca 99% dintre ocupantii masinilor ar purta centura de siguranta, reiese din datele ETSC.

Doar prin aceste trei masuri, pe care fiecare dintre noi le poate lua – pentru sine, familia sa si ceilalti participanti la trafic – numarul de morti din accidente rutiere in UE poate scadea cu peste 12.000/an.

Masini mai sigure, soferi la fel de slabi

Privite strict statistic, decesele provocate de accidente rutiere au scazut cu aproape 1.000/an daca ne uitam la anii 2008, respectiv 2012. Astfel, s-a ajuns de la un record rusinos de 3.000 de fatalitati/an (2008) la 2.000 decese/an (2012).

Tot statistic, numarul de raniti grav in accidente rutiere era de circa 6.000 in 2008 si de 8.800 in 2012. Tragand linie, numarul de victime (morti+raniti) a crescut de la 9.000 in 2008 la aroape 11.000 in 2012.

Puse in aceasta perspectiva, Titi Aur – pilot si instructor de condus defensiv – este de parere ca de fapt soferii romani conduc la fel de prost si de iresponsabil, dar ca masinile au devenit ceva mai bune si mai sigure.

Cu alte cuvinte, nu mai mori, dar ramai cu vreun handicap.

Dupa ce a evaluat mii de soferi de cand si-a deschis scoala de condus defensiv, Titi Aur spune ca aproximativ 20% dintre soferii romani „fac aproximativ ce trebuie intr-o situatie limita” si 80% fac „ce nu trebuie”.

Titi Aur este unul dintre cei care sustin cu tarie ca scolile de soferi din Romania sunt de fapt scoli de permise de conducere, iar pregatirea viitorilor participanti la trafic este superficiala.

„In urma cursurilor de condus defensiv poate ca nu iesi un sofer mai bun, dar devii cu siguranta mai constient”, potrivit lui Aur.

El sustine ca sunt eronate raportarile facute in si despre Romania in ceea ce priveste numarul de morti in urma accidentelor rutiere, deoarece la nivel national doar 30% din populatie are permis de conducere, fata de 45% pana la 60% in alte tari. Astfel, spune Titi Aur, numarul de morti la un milion de locuitori poate sa difere foarte mult in functie de cati dintre locuitorii acelei tari au permis de conducere si masina.

Raportarea corecta ar fi numar de morti/10 milioane km parcursi, optica ce arata ca in Romania mor 420 de oameni, iar media in Uniunea Europeana este de 80 de oameni. Adica de peste cinci ori mai multi.

Perspectiva globala

La nivel mondial mor 2 oameni/minut in accidente rutiere, potrivit datelor Global Road Safety Partnership (GRSP). Sunt 3.400 de morti/zi si 1,24 milioane morti/an. Imaginati-va ca intr-un an mor la nivel mondial echivalentul a jumatate din populatia Capitalei.

Altfel privite aceste cifre, in fiecare zi mor in accidente rutiere tot atatia oameni cati ar muri in urma a 11 accidente cu avioane de linie. Zilnic! Fiind cazuri disparate, mortalitatea rutiera este adesea ignorata de presa si de public, de fiecare dintre noi.

Daca inainte sa te urci la volan ti-ai pune un CD cu o stire inregistrata de tine care ar suna… „azi se vor prabusi 11 avioane si vor muri 3.400 de oameni, iar tu ai putea fi unul dintre ei”, probabil ca ai deveni mai constient de pericolele pe care le poti genera ca sofer sau pieton.

Accidentul rutier este al optulea „ucigas” la nivel mondial si cel mai mare „ucigas” in randul populatiei de 15-29 ani.

Trei din patru morti sunt barbati. Circa 50% dintre victime sunt pietoni sau motociclisti.

In ceea ce priveste ranirile, 50 de milioane de oameni sunt raniti anual in accidente rutiere, adica tot atatia cat populeaza Spania, Africa de Sud sau Ucraina.

Purtarea corecta a castii de protectie poate reduce cu pana la 40% riscul de a muri pe o motocicleta si cu pana la 70% riscul de a fi ranit grav.

Purtarea centurii de siguranta poate reduce riscul de deces cu pana la 50% in cazul ocupantilor din fata si cu pana la 75% in cazul ocupantilor din spate.

De asemenea, reducerea consumului de alcool la volan poate scadea numarul fatalitatilor cu 20%.

Primul ajutor

Raspunde sincer. Stii sa acorzi primul ajutor in cazul in care ai avea ocazia sa faci asta si viata cuiva ar depinde de tine? Probabil ca tu, la fel ca si mine, ai invatat despre primul ajutor dintr-o carticica alba, poate ai raspunde corect la unele intrebari de prim ajutor, dar pus in fata faptului… te-ai bloca.

Solutia pentru situatii ca aceasta este atat standardizarea pregatirii in acest sens, in scolile de soferi, precum si autorizarea furnizorilor de cursuri de prim ajutor, este de parere doctorul Sorina Botescu, manager program Prim Ajutor la Crucea Rosie Romana.

Politia Rutiera, intre putinta si neputinta

Politia Rutiera spune ca se concentreaza pe combaterea sistematica a principalelor cauze generatoare ale accidentelor grave de circulatie si pe impunerea utilizarii centurilor de siguranta, a dispozitivelor de retentie pentru copii, respectiv a castilor de protectie moto, potrivit lui Cristian Andries, comisar sef in Politia Romana.

Prin campaniile sale, inca insuficient vizibile si inca prea putin eficiente, Politia Rutiera sustine ca militeaza pentru educatia rutiera pe doua paliere: 1. Constientizarea participantilor la trafic asupra riscurilor la care se expun in cazul nerespectarii normelor rutiere si 2. Determinarea unui comportament responsabil in randul tuturor categoriilor de utilizatori ai drumului public.

Pe de alta parte, dincolo de vointa, obiective si legislatie, exista realitatea, care spusa chiar de Politie arata cam asa:

  • Retea rutiera inca subdimensionata si insuficient modernizata
  • Slaba dezvoltare a sistemelor inteligente de gestionare si supraveghere a traficului rutier
  • Carente in educatia rutiera a participantilor la trafic
  • Formalism in pregatirea viitorilor conducatori de autovehicule
  • Ineficienta sistemului de executare a sanctiunilor rutiere

Infrastructura inteligenta

Fara o infrastructura de transport adecvata realitatii, legea, autocontrolul, politia, si bunul simt sunt aproape inutile. Prin infrastructura nu intelegem doar asfalt fara gropi, ci si semnalistica rutiera gandita inteligent si bine intretinuta, monitorizare a traficului, radare.

Poate esti curios sa vezi niste cifre de la radare fixe din Romania.

In localitatile Cosereni si Cotorca din judetul Ialomita au fost instalate in 2009 trei radare fixe, iar timp de trei luni media numarului de contraventii a fost de 50.000/luna. Varful a fost de 127.000 contraventii/luna. Existenta acelor radare a dus la scaderea cu 83% a numarului de contraventii, de la 68.000 la 37.000, arata datele UTI – furnizor de solutii pentru transport.

Cifrele mai arata o rata de colectare de 16%, fata de 90% in Franta.

UTI spune ca ar fi nevoie de 1.500 radare fixe in Romania pentru disciplinarea vitezomanilor.

Pentru Franta, datele UTI arata ca se strang 580 milioane euro/an, utilizand 4.500 de radare care inregistreaza un numar mediu de 4.250 contraventii/an. Gradul de colectare al amenzilor este de 93%.

In Franta numarul accidentelor rutiere a fost redus cu 51% in perioada 2001-2010.

Lasa un comentariu