Acasa Foto In garajul nostru: MINI Paceman

In garajul nostru: MINI Paceman

de Adrian Mitrea

Test Drive cu MINI Paceman (sursa - 0-100.ro)

Cine isi putea imagina o gama MINI atat de mare? Odata cu masina din imagini, Paceman, MINI a ajuns la sapte modele diferite, atat din punctul de vedere al comportamentului rutier, cat si din punct de vedere estetic. Iar daca vrei un MINI bun la toate, dar care pastreze nealterat spiritul ideii originale, atunci MINI Paceman este fara indoiala cea mai buna alegere.

click aici pentru galeria foto

Concept

Concret, Paceman este ca un MINI cu trei usi mai mare, cu spatiu adevarat pentru toti pasagerii si un portbagaj decent: 330 de litri. El a fost lansat pe fondul unei cereri in crestere pentru asa-zisele SUV-uri de oras, adica acele masini preferate de fanii lor pentru ca ofera vizibilitate mai buna in fata, o pozitie de condus mai inalta si dimensiuni exterioare rezonabile pentru a putea fi parcate cu usurinta.

Design

Din punct de vedere estetic, MINI Paceman seamana cel mai mult cu Countryman – modelul din care deriva. Dar dincolo de bot, Paceman este cu totul alta masina din punct de vedere estetic.

Interesant de mentionat este ca Paceman este primul model MINI care afiseaza pe hayon numele modelului. Cu litere de-o schioapa chiar. Alte detalii dragute sunt inscriptiile MINI din faruri si stopuri, care vin sa sublinieze cat de atenti sunt britanicii si germanii la detalii.

Foarte important, Paceman este o masina in care te simti tanar si plin de viata, chiar si in cea mai proasta zi a ta. E masina in care nu poti sa fii trist. Totodata, e o masina in care trebuie sa te obisnuiesti sa fii privit, pentru ca intoarce capete la fel ca masini de patru ori mai scumpe si mai exotice.

Tehnologie, confort si dotari

MINI a excelat intotdeauna la designul interior, iar Paceman nu face exceptie. Panourile interioare ale usilor arata senzational: au un aspect tridimensional pus foarte bine in valoare de albul pentru fundal si de suprafetele de culoare inchisa care vin in relief – glossy si mat.

Interior MINI Paceman (sursa - 0-100.ro)Iluminarea ambientala e foarte reusita, cu 12 culori, la alegere, si 6 niveluri de intensitate. Iluminarea ambientala isi face simtita cel mai mult prezenta in fetele de usi si pe tunelul dintre cele doua scaune, creand un show vizual ca in nicio alta masina de pe piata.

Dincolo de frumusete si spectacol, latura practica nu este deloc neglijata. Paceman are portbagaj cu podea dubla, iar spatiul cargo standard este de 330 de litri. Si in habitaclu exista multe si incapatoare spatii pentru depozitare, plus doua intrari USB – una in torpedou si alta in spatele schimbatorului de viteze. Deci poti incarca doua telefoane in acelasi timp, fara sa fie nevoie sa recurgi la adaptoare pentru bricheta sau splitter-e. Daca optezi pentru kitt-ul de conectivitate pentru iPhone, telefonul tau va fi perfect integrat si alimentat in cotiera, vei putea asculta radio on-line si posta pe Twitter, insa nu va mai fi loc nici macar pentru un bat de chibrit in cotiera centrala din fata.

Locurile individuale iti permit sa stai foarte bine in spate daca ai pana in 1,75 metri inaltime – ceea ce pare de neconceput intr-un mic MINI cu trei usi.

Interiorul lui Paceman are aerul unui cockpit de avion de vanatoare – cu parbriz ingust si doar putin inclinat – asemenea altor modele MINI, dar parca aceasta senzatie e mai adecvata in Paceman deoarece e mai inalt si iti imprima un usor aer de superioritate.

Micul joystick dintre scaune este o clona a lui iDrive de la BMW si este practic butonul multifunctional din care poti face aproape orice in sistemul de infotainment al masinii.

La versiunile cu navigatie exista teme de culoare pentru fiecare categorie a meniului in care te afli. Cifrele si fundalul coloristic difera de la un meniu la altul. Exista opt categorii principale (CD/Multimedia, Setings, Vehicle Information, MINI Connected, Office, Navigation, Telephone, Radio) cu pictograme cu design funky. Apare o bulina colorata sub fiecare meniu selectat, iar bulina este colorata exact in culoarea respectivului meniu.

Dincolo de toate acestea, am identificat si unele probleme la MINI Paceman. Desi MINI se afla de 13 ani sub patronajul BMW, calitatea inginieriei si a asamblarii interiorului este dezamagitoare pentru o masina asa frumoasa si scumpa. Plasticul scartaie, iar diversele butoane si elemente din plastic se misca vizibil sub cea mai mica atingere cu mana. Toate acestea inspira o calitate indoielnica a produsului, desi masina este absolut incantatoare in rest.

Concurenti

Grupul BMW a reusit sa-l transforme pe micul Paceman intr-un deschizator de drumuri, pentru ca nu exista un alt SUV comparabil pe piata. Sigur ca poate va ganditi la Nissan Juke, dar el e un pic mai mic, nu e premium si are doua portiere in plus. Asa ca orice pereche sau rival ai incerca sa-i gasesti lui Paceman, pur si simplu nu prea poti.

Pe sosea

Paceman nu e nici pe departe o masina usoara. Cantareste 1,4 tone, insa puternicul motor turbo de 1,6 litri care echipeaza variantele Cooper S compenseaza kilogramele in plus (fata de un MINI cu trei usi).

Cei 184 de Cai Putere (CP) si cuplul maxim de 260 Newton-metru (Nm), livrat de la 1.700 de rotatii pe minut (rpm), fac ca MINI Paceman sa atinga 100 km/h in 7,8 secunde.

MINI Paceman (sursa - 0-100.ro)Transmisia automata Steptronic cu doar sase viteze e cam adormita si indecisa daca o utilizezi in mod normal, insa modul Sport scoate ce e mai bun din ea si comportamentul se schimba semnificativ in bine. Pentru senzatii si mai intense, exista pe bord un buton „Sport” care amplifica reactiile pedalei de acceleratie, contribuind la cresterea suplimentara a agresivitatii masinii. Acest buton este amplasat langa cele pentru deschiderea geamurilor, in acelasi bloc de comenzi.

Directia lui Paceman e foarte prompta, ca la orice MINI, ruliul pe viraje foarte redus, si mereu ai senzatia ca masina sta lipida drum, in pofida garzii la sol evident mai mare decat la modelele MINI Coupe, Roadster sau cu 3 usi.

Varianta din acest test are doar tractiune fata, ceea ce e foarte! Pe Countryman am testat acelasi motor, dar cu tractiune integrala (ALL4), si senzatiile sunt de departe mai palide. Daca vrei un MINI de care se te bucuri la volan, atunci vei alege o versiune cu tractiune doar pe fata.

Rotile de pe masina din test arata excelent (225/40 R19), insa balonul mic al anvelopelor fac suspensia cam galagioasa. Recomandat este sa alegi roti de 17-18 inch daca te intereseaza macar un pic confortul.

Concluzii

MINI Paceman porneste de la circa 25.200 euro cu TVA, iar o versiune de top ca cea testata are un pret de aproape 42.200 euro cu TVA – un pret mare daca judeci la rece masina. Dar daca totusi iti cumperi un Paceman ca acesta, vei gasi mereu noi si noi motive de bucurie, semn ca banii platiti pentru el nu au fost totusi aruncati pe fereastra. Acesta e farmecul MINI: platesti mult pentru o masina mica, primesti mult pentru ceea ce ofera in mod obisnuit o masina mica.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

MINI Paceman (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu