Acasa Industrie Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale, despre noul Codul Rutier propus: O pizza experimentala cu cele mai iuti condimente posibile

Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale, despre noul Codul Rutier propus: O pizza experimentala cu cele mai iuti condimente posibile

de Vlad Barza

(sursa - Iveco)

Ultima varianta a Codului Rutier este un text incropit din amenzi de import, prea mari chiar si dupa recenta reducere, un fel de pizza experimentala cu cele mai iuti condimente pe care nimeni nu le va suporta. Asa caracterizeaza Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI) noua versiune a codului Rutier, asociatia cerand intr-o scrisoare adresata premierului ca problema sa fie abordata din radacina si sa se lucreze la schimbarea de mentalitate.


Iata scrisoarea adresata premierului Victor Ponta:

ARTRI – Asociatia garanta nationala pentru sistemul TIR in Romania si reprezentanta pe plan national si international a sectorului transportului rutier de marfuri – apreciaza preocuparea Guvernului pentru cresterea sigurantei rutiere si pentru reducerea numarului de decese cauzate de accidentele din trafic. Intrezarim aici o atitudine plina de responsabilitate sociala si de altruism. Dar un bine, pentru a fi bun, trebuie sa fie si bine facut.

Dezbaterile publice din aceste zile, pe marginea inaspririi Codului rutier, au dezbinat populatia, participantii la trafic, mediul universitar, mediul de afaceri din industria transporturilor si clasa politica, dupa cum bine stiti. In toate discutiile publice s-au ciocnit doua mari argumente: „argumentul ciomagului”, care in esenta afirma nevoia urgenta de represiuni financiare la adresa unui popor plin de soferi necivilizati (nu si de pietoni!), si „argumentul portofelului”, care respinge ideea amenzilor ce se ridica pana la 20, sau mai recent, 12 salarii minime pe economie, planuite pentru un popor abia iesit din tranzitie si incovoiat de criza datoriilor.

Din aceasta disputa surda a iesit la iveala un „nou Cod”, unul „cu fata umana”, gata sa stinga in aparenta orice polemica publica, gata sa genereze consensul politic. Realitatea este ca acest (proiect de) Cod rutier, pe care va pregatiti sa il discutati in Guvern, seamana cu o pizza experimentala, condimentata cu cele mai iuti condimente posibile, pe care nu o va savura nimeni.

Datele statistice ale MAI arata ca in cele mai multe situatii numarul deceselor cauzate de accidentele rutiere ii au drept responsabili pe pietoni. Viteza in trafic, considerata izvorul tuturor necazurilor, nu reprezinta un rau in sine si aceasta o stiti foarte bine in calitate de pilot de raliu. Ceea ce afecteaza intotdeauna traficul rutier este combinatia fatala dintre lipsa autocontrolului soferilor si conditiile circumstantiale, pornind de la infrastructura si terminand cu starea vremii si cu atitudinea pietonilor.

Cu un parc auto aproape triplat in ultimii 24 de ani, cu doar 548 de km de autostrada in 40 de ani, cu o infrastructura precara, clasata in 2013 dupa Bostwana, cu o lipsa crasa de parcari in orase si intre localitati, cu puncte rosii de congestie pe marile rute nationale, nu e de mirare ca nu mai scapam de accidentele din punctele negre.

Solutia cea mai la indemana pare cresterea gradului de coercitie si din punct de vedere financiar nu aveti nimic de pierdut. Ba, dimpotriva, va puteti astepta la incasari serioase, dar facand aceasta veti afla in curand ca multi dintre cei 6 milioane de proprietari de autovehicule ar putea lua foarte in serios sfatul d-lui Ministru Stroe, anume de „a nu mai circula in Romania”.

Inutil sa ne mai gandim cu cat s-ar reduce numarul deceselor daca acesti soferii nemultumiti din toate domeniile ar trage pe dreapta vreo cateva luni – sau ar emigra cu tot cu afaceri.

Stimate domnule Prim-ministru, daca doriti sa va asumati o atitudine cu adevarat istorica pentru evolutia traficului rutier din Romania, abordati problema de la radacina! Promovati „prin educatie” o schimbare de mentalitate in care „valoarea” principala sa nu fie frica de amenzi usturatoare sau de somaj, ci respectul pentru viata fiecarui participant la trafic si pentru bunurile sale.

Acesta ar fi binele facut bine si suntem gata sa va sprijinim, daca doriti sa mergem impreuna pe acest drum.

Daca nu, ne vedem datori sa afirmam ca vom respinge categoric ultima varianta a Codului rutier, un text incropit din amenzi de import, prea mari chiar si dupa recenta reducere, si din frustrari bastinase, prea multe chiar si dupa 2007.

Speram, totusi, intr-o decizie inteleapta.

Sursa: Revista Miscarea

Lasa un comentariu