Acasa Design INTERVIU cu Friedhelm Engler, designer Opel: Conceptul Monza este directia de urmat in urmatorii zece ani si toate masinile noastre vor fi inspirate de el

INTERVIU cu Friedhelm Engler, designer Opel: Conceptul Monza este directia de urmat in urmatorii zece ani si toate masinile noastre vor fi inspirate de el

de Adrian Mitrea

Friedhelm Engler (sursa - 0-100.ro)

Designerii Opel au lucrat in ultimii 2-3 ani la elaborarea unei viziuni pentru anul 2022, ca directie de mers dupa succesul inregistrat cu designul imprimat de Insignia intregii game, iar din acest moment incolo toate noile modele Opel vor fi inspirate din conceptul Monza, insa nu va exista o masina anume care sa intre in productie ca o consecinta fireasca a prezentarii conceptului, a declarat pentru 0-100.ro Friedhelm Engler, Director Advanced Design Opel. In interviul de mai jos poti citi pe larg ce viziune au designerii Opel si in ce directie se indreapta marca germana.

  • Adrian Mitrea: Ati lansat Insignia cu un nou design, in urma cu cativa ani, iar limbajul sau stilistic a stat la baza tuturor modelelor Opel de atunci incoace. Acum avem Monza cu o noua viziune. De ce este nevoie de un nou design?

Friedhelm Engler: Avem in fata noastra conceptul Monza, care simbolizeaza viziunea viitorului design-ului Opel, dar si o declaratie din partea marcii. (…) Aceasta este o viziune care merge cam zece ani in viitor, pana in 2022. Daca vrei sa vezi orizontul, trebuie sa te ridici. De aceea conceptul Monza merge foarte departe din multe puncte de vedere.

E ca atunci cand mergi. Inainte sa incepi sa mergi, trebuie sa stii unde te duci. Vest, Sud, Est? De indata ce ai decis acest lucru, te intrebi cat de mult in Sud vrei sa mergi. Daca vrei sa mergi trei zile, iti faci bagajele pentru trei zile. Daca vrei sa mergi 15 minute, probabil ca nu o sa iei nimic cu tine.

Asa incepe orice calatorie.

click aici pentru poze oficiale cu Monza

Cu conceptul Monza, calatoria pentru marca Opel va dura 8-10 ani. Deci plecam de la masinile pe care le avem la stand acum, iar in toata aceasta calatorie ne indreptam spre ceea ce indica Monza. Nu se va intampla brusc, ci treptat. Este o calatorie. De aceea ai nevoie de o viziune. Daca nu o ai, nu ai nicio idee. Fara o idee, esti pierdut.

  • Adrian Mitrea: Cat timp va luat sa realizati Monza?

Friedhelm Engler: Viziunea asupra unei masini sau a unei marci e ceva ce se dezvolta in timp. Daca ne referim la constructie, fabricatie, timpul este mult mai scurt. Dezvoltarea viziunii este cea care necesita timp.

E chiar foarte greu sa spunem de cand am inceput. Punctul final este aici langa noi (Monza – n.r.), insa n-as putea sa zic ca am inceput aceasta calatorie acum zece luni sau acum 18 luni.

Pentru viziune in sine e nevoie de 2-3 ani. Apoi mai e nevoie de circa un an pentru realizarea conceptului.

  • Adrian Mitrea: Care vor fi primele masini de serie care vor prelua elemente de la Monza?

Friedhelm Engler: Cred ca toate masinile noastre vor fi inspirate de Monza, din acest punct incolo. Deci nu va exista una despre care sa spunem ca arata fix la fel. Nu aceasta este intentia noastra.

Veti vedea insa pe masinile noastre in curand aceasta simplitate a liniilor, formele gratioase, proportiile cuceritoare. Asta veti vedea.

Acest concept arata valorile marcii. Este ca un nume de familie. Nu e Franco, Laura… e un nume de familie. Iar numele de familie, impreuna cu prenumele, capata o anumita savoare. Daca numele de familie este Maier, iar prenumele Laura, in mintea ta se contureaza imaginea Laurei Maier, care este total alta decat imaginea lui Frank Maier.

E ca la copii. Ii vezi si stii ca sunt din familia Maier. Seamana cu mama si cu tatal, dar nu sunt aceeasi.

Unele elemente vor aparea la masinile mici, altele la SUV-uri, altele la masini compacte.

  • Adrian Mitrea: Pastrand analogia cu familia, cand vom vedea Corsa Monza?

Friedhelm Engler: Nu stiu. Nu pot spune.

  • Adrian Mitrea: Intreb pentru ca modelul Corsa este de volum si totusi vechi in gama Opel. Ne puteti da cateva indicii despre viitoarea generatie?

Friedhelm Engler: Nu. Nu inca. Nu este un eveniment pentru Corsa aici. Vorbim despre masini cand sunt gata si le putem arata, nu inainte.

  • Adrian Mitrea: Am vazut ca a trecut Chris Bangle pe aici un pic mai devreme. Care a fost scopul vizitei sale si ce a zis despre Monza?

Friedhelm Engler: Nu am vorbit personal cu el, dar am auzit de la colegi ca a venit cu reactii pozitive. Si noi facem la fel. Noi, colegii de la Design, mergem impreuna sa vedem ce au facut ceilalti.

  • Adrian Mitrea: Am vazut un caine in clipul oficial al Monza proiectat aici la stand. Care e legatura?

Friedhelm Engler: Este o explicatie foarte simpla pentru asta. Adesea cautam sa descriem cat mai bine si vrem sa cautam exemple pe care toata lumea le intelege. Daca explici cu termeni specifici designerilor, s-ar putea sa sa para complicat pentru cei care nu cunostinte de design. Asa ca un exemplu, o asemanare, usor de inteles este mult mai adecvat.

Asa ca ne-am gandit ca masina noastra nu este caracterizata de viteza, putere, muschi. Nu e un buldog. Am cautat ceva gratios, agil, linistit si elegant care, atunci cand pocnesti din degete, se poate descatusa rapid. Apoi se opreste, se aseaza si e linistit din nou.

De aceea am identificat ogarul ca fiind o asociere potrivita. Este un animal care arata foarte bine. Este atat de puternic si totusi atat de gratios, atat de linistit. Asa si Monza, este un ogar, nu un pitbull.

In zilele noastre, pe strada, aici la Salon, toata lumea vrea sa fie agresiva, toata lumea e pitbull. Cu totii merg spre mai multa putere, mai multa viteze. Dar poate ca e frumos sa ai un pic mai putin din toate acestea, dar mai multa eficienta si gratie.

Ogarul este cel mai rapid caine de pe pamant. Dar totodata poate fi si linistit. Nu latra, sta.

Daca va uitati la Monza puteti vedea ca partea din fata este mai proeminenta si inspira mai multe putere, in timp ce spatele este degajat, usor. Exact asa arata si un ogar.

  • Adrian Mitrea: Mai intai a fost cainele si apoi masina sau invers?

Friedhelm Engler: Nu se pune problema asa. Am avut o idee despre cum sa fie masina: eficienta, usoara, cu un nivel tehnologic ridicat. Am vrut sa o vizualizam, am facut o schita si acea schita includea si acest caine pentru a vizualiza mai bine ideea. Din sute de schite, ne-am intors mereu la cea cu cainele pentru ca aceasta analogie chiar merge bine.

  • Adrian Mitrea: Cum mai sta designul in raport cu alte atribute pe care le are o masina? Este si va fi in continuare un capitol important in decizia de cumparare sau conteaza acum mai mult tehnogia sau altceva?

Friedhelm Engler: Depinde de marca, depinde de client, depinde de scop. Daca vreau un vehicul comercial usor, probabil ca designul nu este asa de important ca la un coupe.

Pe de alta parte, un vehicul comercial frumos nu l-ar rani pe camionagiu. Daca poti avea aceeasi functionalitate la aceeasi bani si o masina urata si alta frumoasa, eu zic ca cea castigatoare e cea frumoasa.

Intrebarea e un pic prea generala ca sa pot sa dau un raspuns scurt.

Un design reusit este cel care vinde un produs. Daca n-ar fi asa, nimeni n-ar mai cheltui tone de bani pentru departamente de design. Este foarte clar: design-ul vinde masini.

Opel a adus sapte noutati la Salonul Auto de la Frankfurt 2013 (10-22 septembrie): Opel Monza Concept, Opel Insignia Country Tourer, Opel Insignia facelift, Opel Insignia OPC facelift, Opel ADAM Black Link si Opel ADAM White Link (inclusiv cu motorizare de 1 litru), Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo 200 CP.

Opel Monza-Concept (sursa - Opel)

comenteaza si pe gmclub

Lasa un comentariu