Chinezilor le plac cifrele mari, iar cand e vorba de planuri legate de industria auto nimeni nu-i intrece, tintele declarate dand impresia ca ei vor domina Europa si SUA la vanzarile de masini. Dar pana acum nicio tinta nu a devenit realitate fiindca grupurile auto chineza vin cu cifre umflate, nu au prea mult realism in declaratii si nu stau deloc bine la partea de originalitate. La Salonul Auto de la Frankfurt o companie numita Chang’an a dovedit ca invazie chineza este inca foarte departe.
Un german cu o engleza impecabila anunta incantat, cu microfonul in mana la standul micii marci chineze Chang’an ca ne asteapta surpize frumoase. Publicul nu era format nici din 20 de oameni, iar pe ecranul mare rula un film in care se spunea ca Chang’an vinde anual in China 10 milioane de masini…
Era laudata competenta, se vorbea de designeri italieni si de tinte inalte. Apoi germanul a spus ca ofera un premiu celui care pronunta corect numele marcii, iar castigatoare a fost o jurnalista italiana care s-a ales cu un zmeu chinezesc in genul celor pe care le gasesti in complexul Europa. Apoi, prezentatorul a spus „acum sa vedem modelele”, insa nu se referea la cele auto, asa cum se asteptau cei prezenti, ci se referea la trei fotomodele care au defilat pe scena si au stat la poza.
Cam cu acest „show” incerca sa atraga lumea la stand aceasta companie care vrea sa intre pe pietele europene si in SUA, sustinand ca poate ajunge la exporturi de 400.000 de masini la final de deceniu.
Intr-o discutie amicala pe care am avut-o la stand cu un reprezentant german al companiei am intrebat de ce se comunica cifre atat de nerealiste: 10 milioane masini/an. Omul a admis ca cifra e exagerata si mi-a spus ca in companie cifrele sunt tabu, cam cum era in RDG pe timpuri, cand se vorbea de tinte ametitoare, insa nimic nu era concret.
Seful Chang’an declara in presa chineza ca vrea sa construiasca uzine in Russia, Brazilia si Iran, bugetul fiind de 700 milioane dolari pana in 2020, iar 120 milioane dolari vor merge catre reteaua de distributie, scopul fiind ca Chang’an sa devina o marca globala cu 810 puncte de vanzare.
Insa pana acolo mai e mult: Chang’an spune in filmul prezentat la stand ca vinde anual 10 milioane de masini in China, cand de fapt nu vinde nici doua milioane, dupa cum arata o revista auto chineza cu statistici ce putea fi gasita chiar la standul lor.
In plus, compania a avut stand si la editia din 2011 a Salonului Auto de la Frankfurt, dar nici pana acum nu a lansat vreo masina in Europa de Vest si la nivel declarativ spune ca mai repede de trei ani nici nu va lansa ceva in SUA or Europa.
Ca piete de test, pana la intrarea in Europa de Vest si SUA, compania spune ca se va concentra pe Irak, Algeria, Chile, Columbia, Peru si Ucraina. Seful Chang’an declara in presa ca exista patru centre de cercetare-dezvoltare in afara Chinei, si anume in Italia, Japonia, Regatul Unit si SUA.
O alta declaratie plina de incredere tine de faptul ca Chang’an nu s-a decis inca daca sa intre mai intai in SUA sau in Europa de Vest, America fiind o piata dificila datorita regulilor stricte de omologare si crash-test, iar Europa, tot una grea, dar si protectionista, spunea seful companiei.
Multe nume din industria chineza au expus la saloane auto mari si au prezentat planuri optimiste – Brilliance, Great Wall, Geely sau BYD – insa marcile chineze vand relativ bine doar in Rusia, cateva zeci de mii de masini, in timp ce in Europa de Vest abia vorbim de ordinul miilor. Chang’an face parte, cel putin pana la dovada contrarie, din acest sir de producatori care au in anumite momente bugete mari pentru a expune la saloane de prestigiu, vin cu planuri care-ti iau ochii, dar apoi dupa doi-trei ani nu se concretizeaza nimic.
La Frankfurt Chang’an a adus sase modele auto, din care premiera europeana este SUV-ul CS75 de 4,6 metri lungime si motor de 1,8 litri 120 kw. Viteza maxima este 175 km/h, iar consumul mediu promis: 9,5 litri/100 km.