Jaguar s-a dezvoltat enorm in ultimii cinci ani, de cand este sub tutela indiana, iar celebra marca face acum pasi indrazneti si testeaza reactia publicului cu un SUV-concept pe care debuteaza si o noua arhitectura ce are la baza aluminiul. Ce modele pot pune marca in concurenta cu gigantii germani, cand va iesi pe piata SUV-ul si cat de mult ar putea creste marca puteti citi in articol.
Jaguar expune la Salonul Auto de la Frankfurt (10-22 septembrie) SUV-ul concept C-X17, gandit de celebrul designer Ian Callum. Masina este cu 40 cm mai lunga decat apreciatul Range Rover Evoque si imprumuta detalii ce se regasesc pe modele precum XJ si F-type.
„Este un Jaguar, insa unul intr-o forma cu totul diferita. Demonstreaza dorinta noastra de a muta granitele tehnologiei, ale performnatei si ale designului”, a spus Callum la lansarea conceptului.
click aici pentru poze oficiale
El considera ca acest concept nu rupe traditia marcii fiindca este o combinatie intre sportivitate, traditie, flexibilitate si spatiu.
„Este cu siguranta un model care se inspira din F-type, insa e gandit sa lanseze noul val de masini Jaguar”, spune designerul, care a admis ca la inceput rezultatele designerilor au fost dezamagitoare: „Trebuie sa lucrezi enorm la fiecare detaliu si daca trebuie doar sa faci schimbari de ordinul milimetrilor, rezultatele finale pot diferi foarte mult„.
C-X17 este important deoarece a fost ales sa arate ce poate noua arhitectura denumita iQ[Al] (arhitectura inteligenta din aluminiu) care va sta la baza unei noi generatii de masini compacte ale Jaguar in urmatorii ani. Sefii marcii spun ca platforma este modulara si flexibila, permitand constructia unor modele din clase diferite, mai ales compacte.
Jaguar spune ca noua arhitectura ii va permite sa construiasca modele cu greutate mai redusa si va oferi si designerilor mai multa libertate de creatie si mai putine constrangeri venite de la ingineri.
Primul model de serie care va fi lansat pe noua arhitectura va fi insa un sedan compact, care va ajunge in 2015 pe piata si va duce marca in concurenta cu modele populare precum BMW Seria 3. Pentru SUV nu s-a dat nicio data de lansare, insa clar nu va fi mai repede de 2016. Masina va ajunge insa pe piata, grupul Jaguar-Land Rover fiind clar incurajat de faptul ca Ranger Rover Evoque este un mare succes de piata.
Foarte important este ca expansiunea Jaguar inseamna investitii de 1,5 miliarde lire sterline si cresterea cu 1.700 de oameni ale efectivelor din Regatul Unit. In plus, va fi dezvoltata o noua familie de motoare, astfel ca noua berlina va avea nu doar propulsor V6, ci si o gama larga de motoare diesel si benzina in patru cilindri.
Constructia unor noi linii de asamblare pentru motoare si extinderea productiei de vehicule au dat motiv de mandrie si autoritatilor britanice care vorbesc de „renasterea Jaguar”, mai ales ca industria auto britanica a pierdut teren in ultimul deceniu si a avut parte doar de vesti proaste.
Jaguar Land Rover a fost in preluata in 2008 de indienii de la Tata Motors, dupa ce ultimi ani sub tutela Ford fusesera dezamagitori pentru companiile din Grup. Unii au spus atunci ca Jaguar nu va avea viitor prea grozav sub umbrela indienilor, insa acestia i-au lasat pe englezi sa-si faca treaba si, cel mai important, le-au dat fonduri pentru a pune planurile in aplicare.
Jaguar vrea de mult timp sa concureze cu marcile premium germane, insa la volume de vanzari nici nu se poate pune problema fiindca marca engleza are o gama restransa, fara berline compacte si fara SUV-uri, in timp ce Audi sau BMW si-au marit enorm gama.
Jaguar vinde acum sub 100.000 masini/an, insa in cativa ani se poate ajunge la 250.000, cifra la care SUV-ul ar trebui sa aiba o contributie substantiala.