In prezent, uzina Dacia de la Mioveni si cea din Tanger se situeaza la acelasi nivel de competitivitate, fiecare dintre ele avand o serie de avantaje si dezavantaje, insa in viitor Tanger are potentialul de a depasi uzina romaneasca, a spus intr-o discutie cu presa la Salonul Auto de la Frankfurt, Carlos Ghosn, seful Renault-Nissan. Intra in articol pentru a citi si despre cat de mult s-a schimbat proiectul uzinei de la Tanger dar si de ce considera Ghosn ca Dacia este o marca regionala fara produse specifice.
S-a scris mult pe tema concurentei dintre Mioveni si Tanger si despre pericolul pe care uzina africana il reprezinta pentru Mioveni, cele mai pesimiste scenarii fiind ca Dacia ar putea sa plece din Romania. Este clar ca, cel putin in viitorul previzibil, nu se poate intampla asa ceva, insa este interesant cum vede unul dintre cele mai cunoscute personaje din industria auto concurenta dintre aceste uzine.
Carlos Ghosn, seful Renault-Nissan, pune clar pe picior de egalitate cele doua uzine, avertizand insa ca Tanger ar putea lua un avantaj la partea de competitivitate. El nu a facut insa declaratii alarmiste.
„Astazi, uzina din Romania si cea din Tanger sunt similare la partea de competitivitate, Romania avand avantaje la cateva categoorii, iar Tanger, la altele. In mod clar Romania este mai matura, iar Tanger se confrunta cu o serie de provocari specifice unei uzine foarte noi. Totusi, este posibil ca Tanger sa devina mai competitiva decat Romania, dar ambele uzine sunt capacitati formidabile de productie puse in slujba Renault, dar cu conditia sa continuam acelasi parcurs”,spune Ghosn, considerat de mult ca fiind personajul al carui cuvant are cea mai mare greutate in industria auto mondiala.
Ghosn mai spune ca sunt diferente si Romania e avantajata de faptul ca e tara europeana, in timp ce Marocul nu este, insa daca ar trebui sa se faca o alegere intre Tanger si Pitesti cand e vorba de producerea unui model al grupului, in prezent ambele uzine se situeaza la egalitate.
Carlos Ghosn a povestit si cat de mult s-au schimbat planurile pentru Tanger care la inceput era gandita sa produca in mod egla pentru Dacia-Renault si pentru Nissan, insa a ajuns, cel putin pana acum, sa fie dedicata in totalitate masinilor Dacia si Renault.
„Uzina din Tanger a beneficiat de propria atractivitate. Asta fiindca la inceput ne gandeam sa impartim in mod egal intre Renault si Nissan capacitatea anuala ce va fi atinsa acolo – 400.000 de unitati. Insa, cei de la Renault au spus ca au nevoie de 300.000/an, apoi de 350.000/an, asa ca am decis sa dam prioritate Renault fiindca suntem intr-o alianta. Am convenit asadar sa dam priotitate celor de la Renault, iar Nissan va sosi mai tarziu in proiectul Tanger cu ocazia unei noi extinderi, insa pentru moment nu avem un proiect si e prea devreme sa spunem cand va fi”, a explicat Ghosn care a sps ca e posibil ca pe viitor chiar si masinile ale marcii Datsun sa fie produse la Tanger.
Uzina de la Tanger a inceput productia in februarie 2012 si a livrat peste 100.000 de unitati Dacia Lodgy si Dokker.
Intrebat fiind despre planurile pentru marca Dacia, Ghosn a tinut sa faca pecizarea ca Dacia este o marca regionala ce nu are produse specifice, ci beneficiaza de suportul tehnic al Renault.
„Dacia este numele european si nord-african al platformei M0 de la Renault. Nu Dacia creste, ci platforma M0 a Renault care poarta sigla dacia in Europa si Africa de Nord si Renault in Rusia, America de Sud, Asia si alte regiuni. Dacia este un nume regional limitat la o anumita zona geografica. Se descurca foarte bine, insa nu are produse specifice, ci vorbim de produse Renault vandute, fiindca sunt multe avantaje, sub sigla Dacia”, explica seful Renault-Nissan.
Cifrele sunt cat se poate de clare pentru 2012 cand vanzarile gamei M0 au trecut de 950.000 unitati, din care circa 360.000 au fost sub sigla Dacia, iar restul modele Duster, Sandero si Logan vandute sub sigla Renault.
Corespondenta de la Frankfurt.