Cea mai sportiva si controversata limuzina sport de pe piata, Porsche Panamera, indrazneste sa tulbure din nou apele in segmentul sau (clasa F) odata cu un facelift discret, dar plin de noutati de ordin tehnic. Versiunea Panamera Diesel are acum motor biturbo V6 de 3 litri, fata de un propulsor similar, dar cu o singura turbina pana acum, iar varianta hibrida reincarcabila la priza – nou introdusa acum – e o mare capodopera inginereasca. Mai mult decat atat, este disponibila acum si o versiune cu ampatament marit, denumita Executive, ce ofera mai mult loc pentru pasagerii din spate. Si atunci… ce mai e de criticat la aceasta masina?
click aici pentru galeria foto
Fara indoiala Panamera S e-hybrid este cea mai indrazneata noutate adusa de facelift si cifrele sfideaza logica masinilor eco. Panamera S e-hybrid atinge 100 km/h in 5,5 secunde, viteza maxima in mod pur electric este de 135 km/h, insa utilizand si motorul pe benzina V6 supraalimentat masina poate atinge 270 km/h.
Aceasta Panamera hibrida are un motor electric amplasat intre motorul pe benzina si cutia de viteze, facut sandwich. Acest motor electric dezvolta 83 Cai Putere (CP) in mod obisnuit si prin functia overboost poate ajunge la 95 CP.
E incredibil ce au reusit cei de la Porsche sa faca din Panamera S e-hybrid. Poate parcurge in viata reala pana la 30 de kilometri cu doua persoane si aer conditionat pornit. Am reusit aceasta performanta in testul de la Lisabona. Producatorul anunta o autonomie de pana la 36 kilometri in mod pur electric. Dupa 26,5 kilometri parcursi am avut un consum mediu de 0,4 litri/100 km (motorul pe benzina a pornit foarte putin), iar dupa 119 kilometri rulati consumul a urcat la 7,7 litri/100 km – o valoare excelenta pentru o masina ce dezvolta 416 CP ce atinge 100 km/h in 5,5 secunde. Ca o paranteza, tot 7,7 litri/100 km am scos si cu Panamera Diesel, abordand un stil de condus similar.
Asadar, singurul dezavantaj de ordin practic al hibridei este portbagajul cu 110 litri mai mic fata de al celorlalte versiuni. Nici macar pretul nu e prohibitiv, in sensul ca hibrida nu e cea mai scumpa versiune din gama Panamera, ci undeva la jumatatea distantei dintre Diesel si Turbo, adica fix 110.409 euro cu TVA in Germania. Un minus de ergonomie vizuala pe care l-am sesizat la versiunea hibrida este ca indicatorul pentru viteza analog a fost inlocuit cu un indicator analog pentru a putea consulta starea motorului electric. Astfel, singurul loc in care poti sa mai vezi viteza de deplasare este in partea inferioara a turometrului, pe un mic afisaj digital. La variantele non-hibride viteza este afisata in doua locuri: ceas clasic si afisaj digital. La capitolul critici, Panamerei ii mai poate fi inputat faptul ca faceliftul nu prea se vede. Adica trebuie sa ai ambele masini in fata – cea noua si cea veche – ca sa poti vedea diferentele. Daca vrei sa recunosti facelift-ul mai usor e mai simplu sa te uiti la stopuri (au acum semnatura luminoasa noua si destul de vizibila), la faruri (un pic mai mari si mai rotunjite) si la grilele de admisie din fata (sunt putin mai mari acum decat in trecut).
Dupa cum mentionam anterior, Panamera facelift aduce noutati si pentru fanii motoarelor diesel. Porsche a montat un nou V6, biturbo, sub capota acestui model. Inainte Panamera Diesel avea un V6 cu o singura turbina. Cresterea de putere nu e spectaculoasa: +5 CP, la 250 CP acum. Mai perceptibil este rafinamentul castigat odata cu introducerea acestui nou motor, precum si bazele puse pentru mai departe. Pentru anul viitor se pregateste o versiune diesel chiar mai puternica, care probabil va numi Porsche Panamera Diesel S.
De asemenea, cine isi dorea un Porsche Panamera si mai mare, acum e disponibila si versiunea Executive, cu ampatament marit cu 150 milimetri. Aceasta crestere se reflecta in spatiul crescut pentru picioarele pasagerilor din spate. La Lisabona am condus varful de gama, Panamera 4S Turbo Executive. Aceasta masina are tractiune integrala (de acolo cifra „4”), dezvolta 520 CP si atinge 100 km/h in doar 4,2 secunde. Este o masina in care nu simti nici viteza si nici acceleratia fulminanta la cotele pe care ti le-ai imagina inainte sa te afli la bord, ceea ce face ca orice calatorie cu 150 km/h sa para la 80 km/h. Desigur ca acest lux are si un pret pe masura: 163.364 euro cu TVA in Germania, fara optionale. Aceasta este cea mai scumpa, luxoasa si performanta versiune a Panamera pe care ti-o poti cumpara.
Acestea fiind spuse, cea mai sportiva limuzina de pe piata arata acum si mai bine, a aparut si versiunea hibrida reincarbila la priza, precum si varianta cu ampatament marit. Ce ti-ai putea dori mai mult?