Dupa ani de zile in care au incercat fara succes sa cumpere Alfa Romeo, nemtii din Grupul Volkswagen s-au uitat mai bine la ei in curte si au redescoperit marca spaniola Seat. Asa se face ca au pus in noul Leon frumusetea latina a unei Alfa Romeo, precizia, finetea si tehnologia unui Audi – totul oferit la pretul unui Golf. Cum se impaca atatea trasaturi diferite sub o singura caroserie poti vedea in testul care urmeaza.
click aici pentru galeria foto
Concept
Aceasta a treia generatie Seat Leon ni se dezvaluie, din nou, complet schimbata. Modificarile sunt tot atat de mari cum au fost si intre prima si a doua generatie. Noul Leon are la baza platforma modulara MQB creata de Grupul Volkswagen – la fel ca noul Volkswagen Golf si Audi A3 (si multe ale modele ale Grupului).
Miza noului Leon este cruciala chiar pentru existenta marcii spaniole Seat pe lume, in contextul in care nu se bucura de o imagine prea buna in fata publicului larg, fiind vazuta ca o marca muribunda si lasata de izbeliste de grupul-mama.
In realitate nu e chiar asa, Seat avand vanzari anuale globale aproximativ la fel de mari ca Dacia. E drept ca fata de Skoda vanzarile Seat sunt de doua ori si jumatate mai mici… In fine, lansarea lui Toledo si a noului Leon pare sa fie de bun augur pentru Seat, aceasta fiind una dintre putinele marci ale carei vanzari au crescut consistent in Uniunea Europeana, in primele sase luni din 2013.
Design
Noul Leon nu mai are manere ascunse pentru usile posterioare si nici suspensie spate independenta pentru toate variantele de motorizare. Asta daca ne referim strict la principii de design si conceptie. Trasaturi ale vechiului model nu au fost preluate de acesta nou. De ce? Simplu! Noul Leon cu cinci usi ca cel din test nu mai trebuie sa pacaleasca vizual privitorii ca ar avea trei usi, deoarece acum exista un Leon veritabil cu trei usi, versiunea Sport Coupe sau SC. In toamna va fi lansat si un break: Leon ST.
Chiar si cu toata schimbarea, masina e inconfundabila si stii ca ai de-a face cu un Seat inca de la prima privire. Iar daca jantele ti-au captat atentia, acestea sunt modelul Performance si costa in plus 427 euro cu TVA.
Tehnologie, confort si dotari
Pentru ca a ramas fara suspensia spate multilink (doar versiunile Leon FR cu motoare 1.8 TSI de 180 CP mai au asa ceva la versiunile cu cinci si trei usi), Leon a primit in schimb faruri integrale cu LED, disponibile optional pentru suma de 1.091 euro cu TVA. Este primul automobil nonpremium din lume care poate fi echipat cu asa ceva. In fiecare far exista 5 LED-uri pentru faza scurta, 3 LED-uri pentru faza lunga si un LED pentru flash.
La noul Seat Leon e imposibil sa nu remarci cat de curat si de precis se imbina toate elementele caroseriei. Masina inspira un sentiment puternic de calitate ridicata. Usile se inchid si se deschid frumos, se aud cum trebuie. Au garnituri in partea inferioara pentru ca interioarele pragurilor sa nu se murdareasca si pentru ca sunetul la inchiderea portierelor sa fie infundat. Un mic detaliu: manerele de deschidere a usilor sunt identice cu cele de la Volkswagen Golf VI.
La fel de ingrijit este lucrat si interiorul, care insa dezamageste un pic prin cromatica si modul in care se simte plasticul la atingere. Aici se vede ca totusi Seat nu e o marca premium si ca economii s-au facut pe undeva. Si butoanele se actioneaza un pic chinezste, ieftin.
Dar lasand la o parte senzatiile tactile si cromatica banala a interiorului, postul de condus e ireprosabil de bine construit, iar pozitia la volan si forma bordului amintesc un pic de masinile Saab.
Linia capotei, colturile parbrizului si oglinzile creaza o ergonomie vizuala remarcabila. Stalpii sunt subtiri si oglinzile sunt montate mai aproape de ochi, eliberand mult unghirile moarte din dreptul montantilor parbrizului. Poti sa vezi printre oglinda si stalp pietonii aflati la alte masini in unghiurile moarte.
Pozitie de condus poate fi foarte joasa daca vrei asta. Ca sofer ai posibilitatea unei plaje mari de inaltime pentru sezut. Scaunele au sustinere laterala foarte buna, iar cotiera reglabila orizontal si vertical completeaza ergonomia buna. Fetele de usi sunt foarte aerisite si sunt concave pentru a crea spatiu pentru coate.
Sistemul multimedia e incredibil de functional si bine facut. Viteza de procesare e foarte mare si poti naviga usor intre meniuri. Animatia acestora este tip coverflow, ca la iPod si iPhone. Pentru navigatie ecranul de 5,8 inch este un pic prea mic, dar bine pozitionat. In partea sa inferioare exista o banda cu infrarosu care detecteaza prezenta mainii in apropierea ecranului si astfel pe acesta apar butoane virtuale suplimentare pe care le poti folosi. Cand indepartezi mana ecranul trece intr-un mod „vizualizare” ce foloseste la maximum ecranul pentru a reda informatie, iar butoanele virtuale care incarca peisajul lipsesc.
Sistemul de infotainment accepta si comenzi vocale, desi Seat nu face mare tam-tam pentru acest lucru. Este echivalentul sistemului SYNC de la Ford si functioneaza la fel de bine. Poti sa asculti muzica de pe internet prin aplicatii precum AUPEO!, transmisa de la telefon catre instalatia audio a masinii prin Bluetooth sau cablu USB. In torpedo este loc pentru doua carduri SD si magazie pentru CD-uri, insa torpedoul in sine ramane foarte mic.
Ingrijita este si grafica computerului de bord dintre cele doua ceasuri principale. Asadar, la Leon se imbina placut functionalitatea cu frumusetea. Si portbagajul e generos: 380 litri.
Pe sosea
Masina din test e o echipare de top, FR, iar motorul face parte din nivelul mediu al gamei: 1.4 TSI de 122 de Cai Putere (CP). Consumul e foarte mic pentru o asemenea masina: 6,2 litri benzina/100 km media in test drive si consum instant de 3,5 l/100 km in treapta a sasea, la 60-70 km/h.
Pentru ca Leon cantareste doar 1.224 de kilograme, cei 122 CP se simt mai multi si masina accelereaza foarte bine. Atinge 100 km/h in 9,3 secunde, iar dinamica generala a masinii e foarte buna. In majoritatea situatiilor nici nu simti ca a disparut suspensia multilink de pe spate. Asta inseamna o suspensie semiindependenta bine facuta.
Si sistemul de directie e foarte prompt si incantator daca-l utilizezi in modul Sport. In modurile Normal si Eco se dovedeste moale si usor imprecis.
Asadar, masinile mai slab echipate care nu au Seat Drive Profile nu vor fi la fel de incantatoare ca cele care au asa ceva. Pentru placerea ta la volan ar trebui sa te asiguri ca Seat Drive Profile nu va lipsi de pe masina ta!
Concurenti
Se stie ca de multi ani clasa compacta este foarte disputata, iar in lupta cu liderul vanzarilor din ultimii ani, Volkswagen Golf, putine modele au reusit sa se faca vizibile. Asadar, inevitabil, Seat Leon concureaza cu fratele Golf, Opel Astra si Ford Focus. Deloc de neglijat sunt noul Citroen C4, Renault Megane, Peugeot 308, Hyundai i30, Mitsubishi Lancer Sportback, Subaru Impreza, Fiat Bravo, Mazda3, Honda Civic, Kia cee’d si Toyota Auris.
Concluzii
Noul Leon porneste de la 14.176 euro cu TVA, iar o versiune ca cea din test costa 21.372 euro cu TVA – o valoare buna pentru o masina buna, la care minusurile sunt chiar neglijabile.