Masinile, dar si componentele pe care Dacia le trimite la export, au de parcurs uneori si peste 30 de zile pana sa ajunga in destinatii indepartate precum India si Argentina, iar in Europa timpii sunt mult mai rezonabili, dar sunt lungiti de faptul ca trenurile care pleaca de la Mioveni fac si o zi pana la Constanta sau 30 de ore pana la Arad. Cum transporta Dacia masinile si piesele, de ce dureaza atat de mult si care sunt destinatiile, puteti citi in articol.
De la Centrul Logistic ILN al Dacia pleaca saptamanal la export cam 700 de camioane si 25 de trenuri cu piese si vehicule intregi, iar importurile aduc doua trenuri de tabla saptamanal si 1.500 de camioane cu piese de la diversi furnizori.
Exporturile Dacia se fac pe cele trei clasice cai de transport: tren, camion si mare, existand o combinatie intre ele, in functie de destinatie.
„La partea de transport maritim exista doua fluxuru. Din Constanta se pleaca spre Maroc si India, iar durata de transport este de 12 zile pentru Maroc si 28-36 zile pentru India. Exista apoi un flux de piese trimis prin Hamburg pentru Columbia, Africa de Sud, Brazilia si Argentina, iar pana in Hamburg piesele sunt duse cu trenul, cam patru zile. De acolo piesele fac 23 de zile pana in Columbia, 27 pana in Africa se Sud, 21 pana in Brazilia si 24 pana in Argentina”, explica igor Clopot, sef al directiei logistice ILN Dacia. Toate aceste date se refera la transportul de piese catre diverse centre de productie, vehiculele sunt transportate mai ales in Europa si in Africa de Nord.
Exista si doua destinatii terestre, Iran (pana unde piesele fac 11 zile cu camionul) si Rusia (9 zile camion, 14 tren).
Marea problema este cu iesirea trenurilor de piese din tara, fiindca din cauza numeroaselor portiuni cu limitari de viteza, trenurile trebuie sa stationeze cu orele si ajung sa faca o zi de la Mioveni la Constanta sau 30 de ore de la Mioveni la Arad (pe traseul Craiova – Lugoj).
De la granita romano-magiara, trenul poate intra in 36 de ore pe teritoriul german. Un tren cu Dacii face cam cinci zile pana in Franta, iar pana in Rusia, piesele ajung in noua zile cu camionul si in 14, cu trenul.
De la Dacia sunt expediate saptamanal peste 8.000 de vehicule, din care 4.400 pleaca cu un numar de 550 de camioane, iar 3.800 incap in 14-15 trenuri. Intr-un tren lung de 600 metri pot incapea aproape 300 de masini, la noi fiind permis acest numar, in timp ce in Europa limita este cu circa 15% mai mica.
Pentru destinatiile mai indepartate calea navala este singura solutie, un record fiind atins recent cand pe un vapor cu destinatia Algeria au fost incarcate 6.000 de masini. La partea de transport naval, Marocul are un avantaj, intr-o zi – doua masinile produse acolo putand ajunge in tarile mari din sudul Europei: Franta, Spania, Italia care au si infrastructura terestra de transport net mai buna decat a noastra.
Dacia a expediat in tara circa 20.000 de vehicule anul trecut, in strainatate a trimis 280.000 de masini intregi, iar colectiile de piese trimise echivaleaza cu peste 600.000 de masini.
Expeditiile sunt coordonate de Centrul Logistic ILN de la Mioveni unde s-au investit peste 23 milioane euro, numarul de angajati este de circa 700, iar suprafata totala este de 150.000 mp.