Daca esti in cautarea unei masini de familie cat mai conventionale cu putinta, dar care sa nu fie urata sau demodata tehnologic, atunci noul Seat Toledo s-ar putea sa fie o buna varianta de luat in calcul. Dezvoltat in comun cu Skoda Rapid, noul Toledo a fost reinventat complet si nu are nici in clin, nici in maneca cu vechiul model.
click aici pentru galeria foto
Concept
Seat nu s-a sfiit niciodata sa schimbe radical designul masinilor sale, asa ca noul Toledo e cu adevarat complet nou. Platforma e comlet noua, caroseria e complet noua si ideea masinii in sine e complet diferita fata de vechiul Toledo. Gurile rele zic ca Toledo e o copie a lui Skoda Rapid, dar e gresit sa spunem ca un model sau altul este copia celuilalt din moment ce sunt gemene si au fost concepute de la bun inceput impreuna.
Design
Desi Seat Toledo este produs in Cehia, de Skoda, acest model reuseste cu succes sa iti transmita spiritul Seat. Adica liniile sunt taioase si inspira modernitate, iar pe ici pe colo se vede un pic de „poleiala” de Audi, din dorinta Grupului Volkswagen de a transmite mesajul ca Seat este un fel de Audi mai accesibil. Este vorba in principal despre instrumentele de bord.
Toledo e o masina cu proportii foarte curate. Are cate ceva din eleganta si sportivitatea unui Audi imbinata cu aspectele practice ale unei Skoda sau Volkswagen.
Tehnologie, confort si dotari
Adesea unii dintre voi, cititorii, ne-au cerut teste cu masini in echipare de baza. Odata cu Toledo a venit momentul sa va aratam si asa ceva.
Acest Toledo are aer conditionat cu reglare manuala si instalatie audio de baza, iar pentru a fi totusi o masina atragatoare beneficiaza de optionale precum vopsea metalizata si pachet Reference Plus ce include jante din aliaj de 16 inch, cruise control si proiectoare speciale cu iluminare in viraj. Interesant este ca discurile de frana de pe spate sunt o dotare optionala si costa 53 euro.
Cumva Toledo si Rapid au fost anuntate ca niste masini low cost ale Grupului Volkswagen. Dar pe nemti se pare ca nu-i lasa inima sa faca low cost nici macar cand isi propun asta. Toledo este, adevarat, limitat ca optiuni pentru a ramane macar teoretic un low cost. Spre exemplu nu poate avea faruri cu xenon nici macar optional. Economiile se vad la calitatea perceputa a materialelor. In Toledo e plastic tare peste tot, dar asamblarea e foarte buna. Macar cotierele de pe panourile de usi sunt moi si amplasate unde trebuie. Si volanul are o textura placuta, chiar daca nu este imbracat in piele.
In afara de aceste aspecte, inginereste vorbind, Toledo nu pare deloc o masina low cost. Are inclusiv carlige pentru plase in portbagaj, cotiera spate cu acces in portbagaj pentru a putea cara schiuri, iar ergonomia postului de condus e foarte buna. Pasagerii din spate se bucura de mult loc pentru picioare, insa bancheta are un design minimalist si deci nu asigura un confort extraordinar, insa cam la fel se intampla la toate masinile din acest segment. Am remarcat insa cotiera centrala foarte lata si ergonomica pentru pasagerii din spate (in contextul in care unele modele din segment nici nu ofera asa ceva).
Pana si posibilitatea de a-i pune optional discuri de frana pe spate si stergator pentru luneta (79 euro) indeparteaza aceasta masina de rivalul sau cu adevarat low cost: Dacia Logan.
Pe sosea
Toledo e un Seat veritabil si pe sosea. Directia si suspensiile functioneaza ferm si transmit un puternic sentiment de conectare la drum. E aproape incredibil cat de frumos se aseaza masina pe sosea, avand pe spate o banala suspensie semiindependenta. Sistemul de directie e foarte prompt, as zice ca e cel mai reusit pe care l-am intalnit pe o masina considerata low cost, accesibila. Rotile raspund imediat la orice miscare din volan.
Sigur ca daca-i fortezi limitele lui Toledo iesi de pe drum mai repede decat cu un Leon FR, insa abordand un stil de condus adecvat Toledo te rasplateste cu un comportament rutier foarte bun pentru clasa din care face parte.
Motorul este si el de cea mai noua generatie: 1.6 TDI cu injectie directa. Acest propulsor e foarte vioi pentru cei 105 Cai Putere (CP) pe care-i dezvolta si face minuni pe caroseria usoara a lui Toledo. Masina atinge 100 km/h in 10,6 secunde.
Consumul e foarte mic. Daca rulezi cu o viteza constanta de 70 de kilometri pe ora vei vedea ca masina consuma 3 l/100 km, iar la 100 de kilometri pe ora 4 l/100 km. In test drive am obtinut 5,7 l/100 km dupa ce am parcurs aproape 400 km prin Bucuresti si imprejurimi.
Totusi, ceva ii lipseste acestui motor: rafinamentul. Acesta este un capitol la care rivalii de la PSA Peugeot Citroen si Ford stau mai bine cu al lor 1.6 HDi/1.6 TDCi.
Timoneria transmisiei mi-ar fi placut sa mearga mai uns. E usor imprecisa si se actioneaza mai un pic greoi. Toledo are o timonerie mai butucanoasa, mai barbateasca.
Concurenti
Desigur ca Toledo concureaza si cu fratele sau geaman dizigot Skoda Rapid, precum si cu Peugeot 301, Citroen C-Elysee, Fiat Linea si imbatabilul Dacia Logan.
Concluzii
Cu un pret de pornire de aproape 14.000 de euro cu TVA, Seat Toledo nu e nici pe departe o masina low cost din punctul de vedere al celui care cumpara. O versiune ca cea testata costa chiar 18.000 de euro cu TVA – un pret cam mare pentru o masina de volum fara aer conditionat cu reglare automata si in care predomina plasticul. Calitatea asamblarii si conceptiei justifica partial pretul, insa nu e indeajuns pentru a justifica pretul de lista. Odata corectata aceasta problema cu promotii si discount-uri, Toledo poate deveni mult mai atractiv.
click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat