Tot mai multe uzine auto europene lucreaza la limita rentabilitatii, aproape o suta dintre ele functioneaza la sub 70% din capacitatea de productie, iar situatia nu se va schimba in bine mai repede de trei ani, arata o analiza a companiei de cercetare IHS Automotive. Lucrurile sunt foarte diferite in vest, unde capacitatea de productie utilizata a scazut cu 3 milioane unitati in ultimii zece ani, insa tot cu atat a compensat estul, prin cresterile sale.
Cand o uzina auto produce la sub 75-80% din capacitate deja exista pericolul sa fie pe pierdere, iar calculele IHS arata ca 85 de uzine au avut procente de sub 70% in primul trimestru din 2013. In Q1 2012 numarul uzinelor care erau la acel nivel fusese mai mic: 74 din cele 160 de uzine auto europene.
Nu e astfel de mirare ca, din cauza cererii foarte scazute in Europa si in contextul in care tot mai multi giganti ai industriei produc foarte aproape de locurile unde vand, pana la final de 2014 se vor inchide mai multe uzine in tari precum Germania, Franta, Marea Britanie, Belgia si Suedia – companiile care au decis asta fiind Opel, Ford, PSA Peugeot Citroen si Volvo.
Probleme sunt peste tot, nu doar la cele mai mediatizate cazuri, cele ale PSA Peugeot Citroen, Fiat si Ford. Mai grav este insa in Vest, unde calculele IHS arata ca intre 2002 si 2012 capacitatile totale de productie utilizate au scazut cu 3 milioane de unitati, insa per total la nivel continental capacitatle folosite au ramas cam la fel fiindca Estul a compensat cu cresteri tot in jurul a 3 milioane.
Constructorii au amanat multe planuri de dezvoltare si au tot mutat capacitati de la o uzina la alta, pentru a directiona activitati si catre uzine mai putin utilizate. Doua exemple ar fi transferul unei parti din productia Nissan Micra la o uzina Renault din Flins (Franta), dar si producerea SUV-ului Audi Q3 la o uzina Seat din Spania.
Sunt numeroase si uzinele care opresc des productia, iar situatia va persista pana in 2016-2017 estimeaza IHS. In UE, piata masinilor noi a scazut cu 6%, luna mai a fost extrem de slaba, iar in primele cinci luni mai multe marci au scazut si cu 20-30%.