Dealerii de masini noi o duc foarte greu, multi si-au inchis portile, mai toti au facut concedieri, iar in tot acest timp se aduc in tara foarte multe masini second-hand fara a se plati TVA la ele, statul pierzand din cauza aceasta peste jumatate de miliard de euro de la inceput de 2011 si pana in prezent, arata calcule prezentate de Nicolae Sorescu, seful Grupului Radacini. Ar trebui limitat importul de masini mai vechi de opt ani, iar taxa auto ar trebui sa penalizeze masinile mai vechi de 10 ani, a spus Sorescu, intr-o ampla prezentare facuta la o conferinta organizata de Ziarul Financiar.
Fiindca piata masinilor noi este aproape de colaps, atingand un nivel de peste patru ori mai mic decat in anul de maxim 2007, Nicolae Sorescu, sefului Grupului Radacini, a prezentat un set de masuri care, spune el, ar mai rezolva problema.
In conditiile in care multi dealeri s-au inchis, toti au redus personalul si foarte putini mai fac fata, Sorescu propune o serie de masuri, cea pe care a insistat cel mai mult fiind fiscalizarea vanzarii masinilor second-hand, practic printr-un TVA platit la intrarea in tara, dupa un pret de catalog.
„Avem o foarte mare problema cu importul nefiscalizat de masini second-hand. (…) Anul trecut au fost introduse in Romania 174.000 de masini SH, marea majoritate prin eludarea TVA-ului, fiind introduse pe persoana fizica. Niciun leu nu s-a luat ca taxa pe profitul facut pe aceste masini”, spune Nicolae Sorescu.
Sorescu a prezentat calcule care arata ca, daca s-ar fi colectat TVA pe masinile SH aduse in tara anul trecut, la o valoare medie de 7.000 euro/masina, statul ar fi trebuit sa colecteze in 2012 cam 293 milioane euro TVA si daca luam in calcul si 2011 si 2013, totalul ar trece de 570 milioane euro.
El spune ca vorbim de un comert, la negru, un comert nefiscalizat, practic un fel de contrabanda.
„Daca un pachet de tigari e adus in Romania fara taxe, este considerat de contrabanda, de ce nu s-ar considera si un autoturism la fel fiindca vine fara nimic, totul se face pe persoana fizica”, subliniaza seful grupului de dealeri.
El explica faptul ca se pot aduce si bani la buget din acest lucru: „Ajungem ca noi, dealerii oficiali, sa fim luati de fraieri, noi platim si smecherii aduc masini pe langa noi si deloc putine. (…) Este pur si simplu o sufocare, atat a producatorilor, care au un singur debuseu, exportul, cat si a noastra, ca dealeri”.
O alta masura propusa tine de trecerea in latura penala a schimbarii numarului de kilometri ai masinii, dar cea mai controversata propunere tine de limitarea la maxim opt ani a vechimii masinilor ce pot fi importate: „Suntem intr-o situatie ipocrita: 20.000 de masini sunt la REMAT iar noi importam cel putin 70.000 care sunt direct pentru REMAT fiindca au peste opt ani vechime. REMAT-ul este o picatura intr-un ocean fata de ce se intampla, si practic alimentam pe banii nostrii importul de second-hand”.
Seful Radacini mai propune o taxa auto anuala in acord cu emisia de CO2, facuta astfel incat sa descurajeze masinile mai vechi de 10 ani. El argumenteaza prin cifrele legate de parcul auto de autoturisme unde peste jumatate, adica 2,4 milioane unitati, sunt mai vechi de 11 ani.
Despre actualul timbru de mediu, Nicolae Sorescu spune ca este nociv fiindca a blocat vanzarea masinilor Euro 3 si Euro 4.
El mai sustine si impozitarea persoanelor fizice care fac o afacere din vanzarea de second-hand si care fac si concurenta neloiala dealer-ilor autorizati: „Vedeti la toate intersectiile din Bucuresti masini de vanzare, tot felul de telefoane, nimeni nu ia nicio amsura si nu intereseaza pe nimeni ca sunt parcate pe domeniul public”.
El se arata virulent si fata de service-urile foarte mici care lucreaza la negru: „Sunt circa 10.000 de service-uri autorizate si, dintre acestea, nu stiu daca macar 1.000 platesc taxe, pentru ca toate celelalte se mentin la un nivel foarte scazut, sunt fara profit sau cu un profit modic, in conditiile in care in mini-service-urile de cartier totul se desfasoara la negru. Exista o initiativa legislativa, si sper ca va merge mai departe, sa se faca ceva similar cu restaurantele unde evaziunea e la fel de mare si atunci se face un impozit forfetar pe numarul de scaune. Ei bine, la service ar trebui sa se faca o taxare pe numarul de posturi fiindca iarasi este o concurenta neloiala”.
Sorescu conduce Grupul Radacini, care comercializeaza si repara automobile ale marcilor Chevrolet, Opel, Citroen, Mazda, Cadillac si Hummer.