Opel Mokka nu e gratis, cum fac misto baietii de la spalatorie. Numele acestei masini e de fapt inspirat din boabele de cafea mici si rotunde, renumite pentru rafinamentul, taria si energia lor. Surprinzator e ca aceasta cafea Moca chiar defineste bine micul SUV Opel, dar cum nicio cafea nu e perfecta, nici Opel Mokka nu e lipsit de cusur.
click aici pentru galeria foto
Concept
Intr-o piata a SUV-urilor de clasa B in care Nissan Juke a dat lovitura, chiar daca are un design usor contestabil, era imposibil ca altii sa nu urmeze tendinta. Reteta pentru SUV-ul ideal de mici dimensiuni nu a fost usor de gasit, dupa cum putem vedea fiecare dintre noi. Acest segment abia acum se naste. General Motors estimeaza ca SUV-urile de oras vor avea o cota de piata de circa 2,8% in 2018, fata de numai 0,7% cat era in 2008. Acestea fiind spuse, e clar de ce General Motors a lansat Opel Mokka aici de fata si fratele sau Chevrolet Trax: intr-o piata cu o crestere estimata de patru ori e bine sa existi!
Dar cum se vad toate astea din perspectiva clientului?
Design
Opel merge pe o carte castigatoare, pentru ca noi, clientii si pasionatii de masini, le-am aratat ca ne plac Insignia si Astra, asa ca designul acestor modele a fost preluat la Mokka si interpretat intr-un mod original. Desi e frate cu Chevrolet Trax si produs in Coreea de Sud, Mokka are un stil propriu inconfundabil si poti sa-ti dai seama din prima ca ai de-a face cu un Opel.
Masina are un design indraznet, dinamic si modern, fie ca vorbim de exterior sau interior.
Singurele elemente care par luate de la masini mai vechi sunt afisajele cu cristale lichide si lumina rosie. Se vad pixelat si au un aer demodat daca le compari cu ce gasesti la celelalte modele din segment. Daca poti sa treci peste asta, Mokka ti se dezvaluie ca o masina tinereasca si jucausa. Spiritul sau jovial este subliniat de luminile ambientale cu LED-uri rosii in interior, iar instrumentele de bord preluate de la Astra au un aer simplu, dar sunt iluminate sofisticat. Cadranele ceasurilor sunt imbracate intr-o aura de lumina alba, iar varful acelor arunca un mic punct rosu de lumina, ca un laser, pe cifra din dreptul careia se afla.
Tehnologie, confort si dotari
Opel Mokka e genul de masina care te cucereste mai degraba prin atentia pentru detalii, nu neaparat prin imaginea de ansamblu.
Deosebit de placute sunt materialele din interior. Partile superioare ale bordului si fetelor de usi sunt moi si placute la atingere, iar asamblarea e semnificativ mai buna decat la modelele lansate anterior de Opel. Liniile sofisticate ale bordului, care se continua pe usi, se aliniaza foarte bine si nivelul de calitate perceputa e deosebit de ridicat. Volanul e identic cu cel de la alte modele Opel, iar blocurile de comenzi pentru sistemul audio si climatizare seamana cu cele de pe alte modele ale marcii, dar nu sunt identice.
Desi concureaza cu Juke, Mokka este semnificativ mai mare. Porbagajul acestui Opel are 356 de litri si este deci cu 40% mai mare decat al lui Juke. De asemenea, Mokka este cu 14 centimetri mai lung decat Juke. Asadar, se plaseaza la granita superioara a SUV-urilor de clasa B.
Pe langa portbagajul mare, latura practica a lui Mokka este subliniata de cele doua torpedouri si de multiplele spatii de depozitare bine organizate in habitaclu si portbagaj. Exista si posibilitatea de a avea priza de 220 V, montata in spatele tunelului ce desparte cele doua scaune din fata.
Cotiera pentru pasagerii din fata, prinsa de scaunul soferului, e un pic enervanta cand vrei sa actionezi frana de mana, insa in rest e confortabila si pe ea isi poate odihni cotul si pasagerul din dreapta, ergonomic, chiar daca la prima vedere ar parea imposibil.
Pe sosea
O masina relativ mica sau compacta cu roti mari e aproape fara exceptie o combinatie proasta deoarece suspensia e galagioasa si prea dura. Nu insa si la Opel Mokka. Rotile de pe masina din test sunt de 18 inch, dar asta nici nu se vede si nici nu se simte. Ceea ce e bine. Suspensiile lucreaza foarte discret si pastreaza un contact foarte bun cu asfaltul. Manevrabilitatea e un pic peste asteptarile pe care ti le creeaza o astfel de masina.
Totusi, directia e moale si sistemul de tractiune integrala e „castrat” de electronica. Deci nu vei gasi acea senzatie de propulsie de la rotile din spate, asa cum se intampla la alte SUV-uri cu tractiune integrala. Electronica limiteaza mult interventia rotilor din spate si, probabil, doar in conditii de aderenta foarte redusa le vei putea simti in actiune. In restul timpului Mokka se comporta ca o masina cu tractiune fata si placerea de a conduce un automobil 4×4 nu prea se face simtita. Asta strict din punct de vedere al tractiunii. Raman, desigur avantajele unei pozitii de condus mai inalte si garda la sol mai mare.
Varianta din test e echipata cu motor pe benzina turbo, de 1,4 litri si 140 de Cai Putere (CP). Din cauza greutatii ridicate pentru o masina totusi mica – sau hai sa-i spunem compacta -, de peste 1,4 tone, cei 140 CP par mai putini. Masina ramane totusi suficient de agila gratie unui cuplu maxim de 200 Newton-metru (Nm)…… si atinge 100 km/h in 9,9 secunde.
Consumul urban real e de sub 9 litri de benzina pentru 100 km parcursi, in mare parte gratie sistemului Start/Stop.
Concurenti
Lista cu rivali pentru Mokka este relativ restransa, insa nume noi vor tot veni in acest segment. Deocamdata avem Nissan Juke, Renault Captur si Chevrolet Trax, iar pe lista cu modele asteptate pe piata in cel mult un an se numara Ford EcoSport. Ramane de vazut ce raspuns va avea Grupul Volkswagen, prin marcile sale populare, dar si Toyota si Honda.
Concluzii
In concluzie, Opel Mokka imbina cu succes designul atragator al unei masini mici cu spatiul dintr-un automobil compact si polivalenta de utilizare a unui SUV. Mokka are un pret de lista de pornire de 16.790 euro cu TVA, iar o versiune identica cu cea testata costa 22.780 de euro cu TVA (pret de lista).