Solduri proeminente, fata clara si inconfundabila, silueta de invidiat si frumusete greu contestabila chiar si dupa aproape 40 de ani. Nu, nu e descrierea unei femei, ci a unei masini: 911 Turbo. Lansat pentru prima data in 1974, Porsche 911 Turbo se poate lauda ca tehnologiile sale au redefinit standardele de manevrabilitate si performanta in lumea automobilelor sport, iar generatia Turbo care ajunge in showroom-uri in curand este cu adevarat revolutionara, avand si rotile spate directoare. Iata cum a evoluat 911 Turbo in cei aproape 40 de ani de existenta.
Clasicul 911 Turbo (tip 930), lansat in 1974-1975, dispunea pentru prima data de ceea ce acum este celebra “coada de balena”. Gratie acesteia versiunile Turbo ale 911 pot fi usor recunoscute. Asta lasand la o parte rolul sau tehnic, de a spori aderenta la viteze mari si de a asigura o racire mai buna motorului.
Primul 911 Turbo se numea Porsche 930 in America de Nord. Masina avea initial un motor pe benzina de 3 litri (260 CP), iar din 1977 a inceput sa fie produs 911 Turbo cu motor de 3,3 litri (300 CP). La fel ca majoritatea masinilor turbo ale vremii, si 911 suferea de o intarziere o turbinei foarte mare pentru ce experimentam in zilele noastre si de aici si o manevrabilitate mai problematica.
Inca de pe atunci 911 Turbo era o masina foarte rapida, versiunile cu motor de 3 litri atingand 100 km/h in 5,7 secunde, iar cele cu motor de 3,3 litri erau cu 0,2-0,3 secunde mai rapide. Pana in ultimul an de productie acest prim 911 Turbo a fost comercializat exclusiv cu o cutie de viteze manuala cu patru trepte, iar inainte sa iasa din fabricatie a fost echipat si cu transmisii manuale cu cinci viteze.
In 1990, dupa 15 ani de la lansarea primului 911 Turbo, Porsche a venit cu o a doua generatie a masinii sale sport emblematice supraalimentate. Noul 911 Turbo (tip 964) beneficia tot de motor de 3,3 litri, dar designul a fost revizuit. Acest al doilea 911 Turbo a fost printre primele masini din lume care venea standard cu doua airbag-uri.
Al doilea 911 Turbo a avut o cariera comerciala de trei ori mai scurta decat a primului, fiind disponibil la vanzare intre anii 1990-1994.
In 1995 a aparut al treilea 911 Turbo (tip 993), ce se remarca printr-un design mult mai suplu si o aerodinamica imbunatatita semnificativ. Pe langa asta, si multe elemente mecanice erau noi, inclusiv suspensia spate tip multilink. Odata cu acest 911 Turbo Porsche marcheaza intrarea in productie a primului sau model de serie biturbo. Si cu tractiune integrala pe deasupra. Capacitatea motorului a ajuns la 3,6 litri si 400 CP.
In 1997 a aparut si versiunea Turbo S, ca o editie limitata la 182 exemplare, ce avea cu 24 CP mai mult decat 911 Turbo (deci un total de 424 CP). 911 Turbo tip 993 a fost ultimul Porsche Turbo cu motor racit cu aer.
Incepand cu anul 2000 a fost comercializata generatia a patra a lui 911 Turbo (tip 996). Caroseria a fost complet reproiectata, nu doar modificata, asa cum s-a intamplat in cazul modelelor precedente. In acest punct al existentei sale 911 Turbo dezvolta 420 CP dintr-un motor boxer de 3,6 litri. Versiunea Turbo S din aceasta generatie dezvolta 450 CP.
In 2006 a venit vremea unui nou 911 Turbo (tip 997), cu 480 CP. Acest model s-a remarcat printr-un set de doua turbine cu geometrie variabila furnizate de BorgWarner. Gratie geometriei variabile, intarzierea turbinelor a scazut semnificativ, iar comportamentul motorului a devenit mult mai liniar.
Creatorul primului 911, Ferdinand Alexander Porsche, a murit in aprilie 2012, iar in 2013 modelul 911 serbeaza 50 de ani de existenta.
Pentru 2013 Porsche a pregatit un 911 Turbo cu adevarat revolutionar, avand 520 CP sau 560 CP (Turbo S). Masina poate fi echipata cu faruri integrale cu LED si, in premiera, rotile din spate sunt si ele directoare. Acest lucru contribuie in mod semnificativ la agilitatea crescuta a masinii, fie ca e vorba de manevre de parcare, fie ca e vorba de viraje abordate in forta pe circuit.
Motorul este de 3,8 litri atat pentru versiunea Turbo, cat si pentru cea Turbo S. Porsche ramane in continuare singura marca ce ofera un motor biturbo pe benzina supraalimentat cu doua turbine cu geometrie variabila. Versiunea mai cuminte (cu pachet optional Sport Chrono) atinge 100 km/h in 3,2 secunde, iar Turbo S in 3,1 secunde.
In Germania noul 911 Turbo costa 162.055 euro cu TVA, iar Turbo S costa 195.256 euro.