Chevrolet – compania auto care spune ca a inventat SUV-ul cu mult inainte ca noi sa-l numim astfel – joaca tot mai puternic pe piata europeana si mondiala, iar unul dintre pionii foarte importanti, alaturi de Cruze si Aveo, este Trax. Acest SUV de clasa B este frate de platforma si de uzina cu Opel Mokka si vine pe piata sa concureze cu Renault Captur si Nissan Juke. Trax este fara indoiala cel mai musculos dintre toate, e practic, integreaza Siri si promite preturi competitive. Dar impreuna cu aceste atribute estetice si practice te alegi si cu minusuri si limitari. Am testat in Croatia Chevrolt Trax cu doua motorizari, iar din clipul si textul de mai jos poti afla primele impresii.
click aici pentru galeria foto
Competitia fratricida dintre Trax si Mokka nu e ceva nou in lumea auto. Sincer, nu prea cred ca se pune problema de canibalizare intre Trax si Mokka. Oricum impreuna aceste modele se vor vinde mai bine decat s-ar fi vandut unul singur. Asa ca…
Aceeasi strategie a fost adoptata si de Grupul Volkswagen, cu modelele Skoda Rapid si Seat Toledo, dar si cu up!, Citigo si Mii. Exista si exemple transcontinentale: tripleta Citroen C1, Peugeot 107 si Toyota Aygo. Si uite ca se vand toate, mai mult sau mai putin, in functie de simpatiile unei anumite tari pentru o anumita marca sau model, dar si in functie de pretul obtinut de la dealer la un moment-dat cheie: momentul achizitiei.
Spre deosebire de rivalii sai, Trax pune foarte mult accent pe latura practica. Spatarul scaunului din dreapta-fata se poate rabata pentru a putea incarca obiecte lungi, de peste 2 metri. Portbagajul e si el incapator (356 litri), iar in masina, in spatele tunelului median ce separa cele doua scaune din fata, se afla o priza domestica de 220 V in care poti incarca laptop-ul, de exemplu.
Sunt cateva elemente care imi plac in mod deosebit la Trax. In primul rand este vorba de design. Atat in interior, cat si in exterior, este o masina cu un design foarte coerent, iar in ceea ce priveste exteriorul are niste linii foarte masculine si musculoase, care dau foarte bine pe acest model.
In interior spatiul e foarte bine organizat si comenzile pica exact cum trebuie. Volanul, butoanele pentru actionarea geamurilor si pentru reglarea oglinzilor – toate vin la indemana si iti inspira o senzatie foarte placuta de ergonomie, de confort. Un minus pe care insa l-am sesizat imediat e ca nu poti inchide gurile de ventilatie de pe centru, la fel ca la Renault Fluence.
Trax dispune (pe versiunile superioare) de un sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inch. Se numeste MyLink si poate prelua dintr-un smartphone softul de navigatie BringGo. Deci in loc sa tastezi pe telefon, tastezi pe ecranul din masina. E o solutie (mirroring) mai accesibila din punct de vedere financiar (pentru ca nu exista GPS incorporat in masina) si promite sa tina pasul mai bine cu lumea smartphone-urilor (pentru ca sistemul din masina „copiaza” in oglinda aplicatii specifice auto disponibile pentru terminalul mobil).
Pe volan exista un buton pentru comenzi vocale, iar acestea sunt preluate de binecunoscutul asistent digital personal Siri, regasit pe dispozitivele Apple. Desigur, Siri e disponibil doar daca la masina este conectat prin cablu USB sau Bluetooth un iPhone sau iPad. Este primul automobil cu aceasta tehnologie pe care-l conduc si am o usoara senzatie de dezamagire. Tocmai multitudinea de comenzi si limbajul nestandardizat pe care le aduce cu sine Siri sunt de fapt indisponibile in masina, din motive de siguranta. Asa ca in Chevrolet Trax cu MyLink am descoperit un Siri foarte limitat si aproape inutil. La aproape orice ii ceri iti raspunde ca acea comanda nu este disponibila momentan, pentru siguranta ta. Mi-ar fi placut, de exemplu, sa-mi citeasca informatii de pe internet referitoare la locul in care ma aflu in Croatia, orasul Zadar. Nu a fost posibil.
Deci, pana una-alta, Siri in masina e la fel de limitat ca asistentii digitali de la Ford (SYNC), Grupul Volkswagen si BMW. Siri are dezavantajul ca nu functioneaza decat cu internet, iar in roaming asta e o problema… „Limitat” e poate un termen cam dur. Recunosc si apreciez progresele facute de producatorii auto pentru a oferi o conectivitate cat mai buna intre masina si telefon. In urma cu cinci ani nu-mi inchipuiam ca o sa pot testa asa ceva intr-o masina. E vorba, poate, doar de asteptarile mele prea mari de la integrarea Siri in masina si a comenzilor vocale avansate la alte marci (Ford SYNC, etc).
In Croatia am condus doua versiuni ale lui Trax. Este vorba despre varianta cu motor de 1,4 litri pe benzina, turbo, de 140 Cai Putere (CP) si versiunea de 1,7 litri turbo diesel, de 130 CP. Pe langa acestea doua mai exista o singura versiune de motorizare, de 1,6 litri pe benzina, natural aspirat, de 115 CP.
Cea mai potrivita alegere pentru Trax este motorizarea de 1,4 litri turbo pe benzina, disponibila din pacate doar cu tractiune integrala si doar cu transmisie manuala cu sase viteze. Celelalte doua motorizari, 1.6 benzina si 1.7 diesel, pot fi comandate si cu tractiune fata, iar pentru diesel exista inclusiv optiunea unei cutii de viteze automate clasice cu sase trepte.
Versiunea turbo diesel pe care am condus-o in Croatia este neindicata, cred eu, pentru ca motorul transmite in habitaclu foarte mult zgomot si vibratii. Imaginati-va cum se aude un microbuz Iveco Turbo Daily – daca ati mers vreodata cu asa ceva. Ei bine, atat de tare se aude motorul diesel in Chevrolet Trax. Cred ca este cea mai galagioasa masina turbo diesel pe care am condus-o vreodata. Am vorbit in Croatia cu inginerul General Motors responsabil fix de acest motor, Michael Vogelsang. Am intrebat despre aceasta problema cu zgomotul si a admis ca toti jurnalistii auto care au testat Trax 1.7 D au intrebat despre antifonare. Raspunsul oficial este ca masinile testate in Croatia sunt de preserie si ca deja s-a transmis la uzina din Coreea de Sud ca masinile care vor fi produse de acum incolo – cele pentru clienti – sa fie mai bine antifonate.
Ciudat este ca zgomotul vine de undeva din zona picioarelor, nu fix din fata, unde este amplasat motorul. Asadar, daca esti doritor de Trax 1.7 D e bine sa te informezi bine si sa te asiguri ca vei primi o masina din „lotul silentioaselor”.
In combinatia cu motor pe benzina si tractiune integrala Trax e o masina foarte placuta de condus si relativ agila. Si infinit mai silentioasa! Directia asistata electric mi se pare ca lucreaza ceva mai bine, mai precis, la 1.4 turbo. Probabil pentru ca motorul este un pic mai usor si greutatea e distribuita mai uniform intre cele doua axe. Nici consumul nu este foarte mare atata timp cat nu exagerezi cu viteza pe autostrada. Pentru varianta pe benzina consumul real mediu este undeva in jur de 8,5 litri/100 km parcursi. Trax e un pic penalizat la consum si performante de greutatea ridicata (1.379 kg la gol pentru 1.4 turbo 4×4) si de faptul ca motorizarile si transmisiile nu sunt de cea mai noua generatie. Trebuie sa recunosc insa ca marele merit al motorizarii de 1,4 litri turbo este ca livreaza cuplul maxim de 200 Newton-metru (Nm) intre 1.850 si 4.900 rotatii pe minut (rpm), facand ca masina sa traga liniar si placut in toata gama de turatii pe care o utilizezi in mod normal. Repet, e remarcabil!
Pe langa lipsa unor motorizari si transmisii foarte moderne, Trax are unele limitari pentru a nu deveni prea scump si pentru a nu se canibaliza cu Opel Mokka. Spre exemplu, modelul Chevrolet nu poate avea deloc climatizare automata si nici faruri cu xenon.
In concluzie, Chevrolet Trax poate fi o masina foarte interesanta si practica daca o configurezi cu atentie. Preturile de lista pentru piata romaneasca pornesc de la 15.500 euro cu TVA, iar o versiune pe benzina 4×4 ca cea testata in Croatia are un pret de lista de 20.800 euro cu TVA, bani in care intra si tapiterie din piele ecologica si trapa electrica.