Acasa Review Prima impresie: Seat Leon SC

Prima impresie: Seat Leon SC

de Adrian Mitrea

Test Drive cu Seat Leon SC (sursa - Seat)

Peisajul masinilor cu trei usi, asa-zisele coupe-uri, este marcat de extreme. Avem un Renault Megane Coupe radical diferit fata de Megane cu cinci usi, dar avem si un Volkswagen Golf cu trei usi care nu se deosebeste de varianta cu cinci usi decat prin lipsa portierelor spate. In acest peisaj al extremelor, Seat Leon SC vine sa demonstreze ca exista si o cale de mijloc. Iar „cale de mijloc” nu echivaleaza absolut deloc cu „compromis”, in cazul acestei masini. Am fost in Spania, acasa la Seat, sa vad ce vrea sa fie de fapt Leon SC.

click aici pentru galeria foto

SC vine de la Sport Coupe, dupa cum ne-a obisnuit Seat inca de cand a lansat familia de modele Ibiza. Este pentru prima data cand Leon primeste si o versiune de caroserie cu trei usi. De fapt, pentru prima data Leon devine familie de modele. Avem varianta cu cinci usi, acest SC, si va urma in toamna si ST (break).

Dar Leon SC nu e doar o versiune cu trei portiere a lui Leon, este mai mult decat atat. Parbrizul e mai inclinat (cu 18 grade) decat la varianta cu cinci usi, plafonul un pic mai coborat (cu 15 mm) si luneta e si ea mai inclinata (cu 19 grade). Ampatamentul este mai mic cu 35 de milimetri, iar lungimea totala a masinii este si ea mai redusa cu 27 mm. Cu toate acestea, modificarile aduse masinii nu sunt la fel mari ca in cazul Megane Coupe sau GTC Astra – cand le comparam cu modelele din care deriva.

Gratie acestor mici diferente de dimensiuni si ampatament, precum si setarilor diferite, Leon SC se poate diferentia sensibil de varianta cu cinci usi, dar si de breakul care va fi lansat pana la final de 2013.

Seat Drive Profile - Individual (sursa - 0-100.ro)Aceasta versiune testata, cu trei usi, este ceva mai agila, spune Seat, iar eu nu pot decat sa va confirm acest lucru dupa ce am condus-o circa 250 km pe drumurile virajate din imprejurimile Barcelonei. O contributie deosebita la modul in care se conduce Leon SC o are tehnologia Seat Drive Profile. Prin intermediul unui buton amplasat pe consola centrala poti alege intre modurile Eco, Normal si Sport, iar al parulea mod, Individual, iti permite sa combini setarile sport cu cele eco. De exemplu poti alegi directie sport, acceleratie normala si climatizare eco.

In modul Sport directia masinii se comporta mult mai placut fata de o varianta care nu are posibilitatea de a schimba aceste moduri de condus. Pe modul Sport directia lucreaza foarte, foarte prompt, este un pic mai „grea” decat la celelalte variante si e o placere sa te afli la volan.

Acest buton Seat Drive Profile este disponibil doar pe versiunile sportive FR. Asadar, daca optezi pentru o echipare inferioara – Reference sau Style – vei avea parte de un sistem de directie un pic prea moale si care se actioneaza cam artificial. Nu e o senzatie neplacuta intr-o utilizare normala, insa daca esti genul de sofer care iubeste condusul sportiv vei simti limitarile directiei standard. Si cine isi cumpara un Leon SC mai mult ca sigur e un sofer entuziast.

Exact asa, artificial, se comporta si directia versiunii Leon SC FR daca rulezi in modurile Normal sau Eco (alese din Seat Drive Profile). Insa mereu va exista, la o apasare de buton distanta, optiunea Sport, care transforma sistemul de directie radical si il face sa devina din unul mediu in unul foarte bun.

Seat Leon SC (sursa - Seat)O alta observatie interesanta in ceea ce priveste dotarile si echiparile este ca Leon beneficiaza de faruri integrale cu LED, pe versiunile FR. Este singrul automobil non-premium care poate avea astfel de faruri, cu LED atat pentru luminile de zi (DRL), cat si pentru faza scurta si lunga.

In Spania am condus o versiune Style TDI de 2 litri, de 150 Cai Putere (CP), precum si una FR, pe benzina, turbo (TSI), de 1,8 litri si 180 CP.

Dieselul este cam galagios si usor nepotrivit pentru aceasta masina ce se vrea sportiva. La cat de performante si economice au devenit motoarele turbo pe benzina nu vad de ce un client de Leon SC ar alege diesel (1.6 TDI de 105 CP sau 2.0 TDI de 150 CP). Pot sa inteleg motorizarea diesel la un break sau chiar si la versiunea cu cinci usi, dar Leon SC „cere” un motor pe benzina.

Pe de alta parte, varful de gama (deocamdata, pana apare Leon SC Cupra) 1.8 TSI suna foarte bine si atinge 100 km/h in 7,2 secunde in combinatie cu transmisia super-rapida DSG, cu dublu ambreiaj si padele pe volan. Leon SC 1.8 TSI de 180 CP poate avea si transmisie manuala cu sase trepte (0-100 km/h in 7,5 secunde).

Pe Leon SC transmisia DSG cu sapte viteze si are functia „coasting” cand rulezi in modul Eco. Practic, in acest context, atunci cand iei piciorul de pe acceleratie transmisia este decuplata de la roti, permitandu-ti sa lasi masina sa curga, fara ca frana de motor sa intervina vreun pic. Pe de alta parte, daca decizi sa apesi catusi de putin pedala de frana, transmisia este imediat cuplata si intervine si o frana de motor discreta.

Pe modul Sport frana de motor este mult mai puternica si nu mai poti sa faci „coasting” cand iei piciorul de pe acceleratie. Foarte logic, nu-i asa?

Seat Leon SC (sursa - Seat)Pe langa minunata transmisie DSG – pe care niciun grup auto rival celor de la Volkswagen nu reuseste s-o copieze sau s-o bata – Seat Leon SC se mai bucura de o „minune” inventata de Grupul Volkswagen: MQB. Aceasta platforma modulara permite reducerea greutatii autovehicului, a costurilor de dezvoltare si a timpului de lansare a unui nou model. Din perspectiva unui sofer, greutatea este cea care (nu) se simte cel mai mult. Cu o greutate la gol de numai 1.307 kg, Leon SC 1.8 TSI DSG de 180 CP este mai usor cu aproape 200 kg (14%) decat Opel GTC Astra 1.6 Turbo de 170 CP, spre exemplu. Asta are un impact semnificativ asupra timpilor de accelerare (7,2 secunde vs. 8,6 secunde), consumului si senzatiei de sportivitate.

MQB a venit insa si cu alte taieri, criticabile. Daca vechiul Leon avea suspensie independenta pentru rotile spate pe toate versiunile de echipare si motorizare, in cazul lui Leon SC doar versiunile FR cu motor de 1.8 litri TSI mai au suspensie spate multilink, iar restul motorizarilor si echiparilor beneficiaza de o punte semirigida pe spate. Bine… intrebarea este daca chiar ai nevoie de o suspensie asa sofisticata si performanta cum e multilink pe o motorizare ca 1.2 TSI 105 CP. Parerile sunt impartite, dupa cum spuneam, si pentru simplul fapt ca inainte se putea multilink, iar acum nu se mai poate, Grupul Volkswagen este hulit ca a apasat prea tare pe „butonul low cost”.

In concluzie, Seat Leon SC se dovedeste o masina foarte placuta de condus. E usoara, dinamica si foarte agila! Acum, modele precum Opel GTC Astra, Volkswagen Scirocco, Renault Megane Coupe si chiar si varianta cu trei portiere a lui Volkswagen Golf au un rival redutabil in acest Leon Sport Coupe.

Seat Leon SC (sursa - Seat)

2 comentarii

bogdan 18 ianuarie 2014 - 18:21

AM revenit dupä cum am promis cu un feedback din partea mea. posesor al acestui frumos model .
Am ajuns la 4400 km cu al meu Leon.
mers prin Romänia, circulat mai mult urban decät extraurban,am fäcut si un drum la Viena.
Rodajul a fost fäcut cu un stil de condus economic si normal.Dupä rodaj am avut un stil combinat de condus ,agresiv/sportiv si economic.iar consumul CB este de 6.8 L/100km.Un consum de care sunt pläcut surprins .
se comportä excelent pe drumuri europene, in tarä sunt simtite denivelärile ,dar nu deranjant.Sprinturile sunt fulgerätoare , . DSG-ul isi face treaba de minune. SUper, nici nu simt lipsa cutiei manuale.
incä odatä, este un SC, cu jante 18,performance, eu am condus doar cu cele de iarnä de 16,färä reprosuri, pe 18 va fi cu totul altceva.abia astept vara. in dotare am ales Seat sound ,Faruri LED ,culoare Red emocion,, 1.8 TSI 180 cp. DSG

Reply
Adrian Mitrea 20 ianuarie 2014 - 11:05

Salut, Bogdan!
Iti doresc sa conduci Leon-ul SC cu aceeasi placere si in urmatorii ani. Ai facut, fara indoiala, o alegere buna in ceea priveste atat masina, cat si configuratia acesteia.
Chiar daca acesta nu este un forum, te rog sa mai revii in acest articol cu impresii, indiferent daca sunt ele pozitive sau negative, astfel incat cei interesati de acest model sa poata beneficia de informatii direct de la un proprietar.
Salutari!

Reply

Lasa un comentariu