Acasa Daimler ANALIZA: Radiografia Daimler – In ce situatie este gigantul care vrea cu orice pret sa recastige locul intai pe segmentul premium

ANALIZA: Radiografia Daimler – In ce situatie este gigantul care vrea cu orice pret sa recastige locul intai pe segmentul premium

de Vlad Barza

Mercedes CLA "made in Ungaria" (sursa - HotNews)

Daimler, compania care a anuntat ca vrea sa investeasca peste 300 milioane euro in Ardeal, are vanzari anuale de peste 110 miliarde euro, insa nu sta pe roze fiindca in Germania scade, iar in China abia creste, in timp ce BMW si Audi zburda. Sefii Grupului admit ca in cateva piete lucrurile merg mult mai greu decat ar fi de asteptat, iar telul de a reveni pe primul loc la vanzari in lupta cu rivalii este unul greu de atins. Ce, cat si unde vinde Daimler, ce i se reproseaza si cum sta in lupta cu rivalii, poti afla din articol.

Afaceri de peste 110 miliarde euro pe an, scaderi nedorite

Daimler, cunoscut pentru marca de top Mercedes-Benz, are peste 275.000 de angajati, a vandut 2,2 milioane de autovehicule anul trecut, cifra de afaceri a fost de 114,3 miliarde euro, in timp ce profitul (EBIT) a fost de 8,6 miliarde euro.

Cifrele nu suna rau, sunt mari, dar ascund probleme nuantate de rezultatele financiare afisate in 2013. Astfel, in primul trimestru vanzarile au scazut cu 3%, spre 26,1 miliarde euro, in timp ce profitul operational a scazut cu 56%, spre 917 milioane euro, fata de Q1 2012.

Sefii Daimler admit ca mai multe piete merg clar sub asteptari, iar aici se numara China, unde Mercedes abia reuseste sa creasca, dar si piata germana care nu a mai reusit sa faca nota discordanta cu alte piete mari si acum scade si ea vizibil.

Investitori nemultumiti de rezultatul „meciului” cu Audi si BMW

La inceput de 2013 a reiesit ca Grupul Daimler simte tot mai tare presiunea investitorilor nemultumiti ca Mercedes-Benz a pierdut teren in lupta cu BMW si Audi si ca vanzarile marcii premium germane au crescut cu numai 1,5% in China anul trecut, in timp ce rivalii „de moarte” au avut avans de peste 30%.

Situatia in care se afla Mercedes-Benz este redata clar de cotele de pe piata masinilor noi in UE. Astfel, in 2007 Mercedes avea 4,6% din piata, peste BMW (4,4%) si Audi (4,1%). Anul trecut lucrurile s-au schimbat enorm fiindca Mercedes avea 4,7% din piata, insa a fost depasita de Audi (5,6%) si BMW (5,1%). Si in termeni de volume de vanzari lucrurile s-au schimbat: Mercedes-Benz livra 725.000 masini noi in statele UE in 2007, anul trecut au fost sub 590.000 unitati.

Ca semn clar ca lucrurile nu merg bine, Daimler a ajustat in scadere asteptarile privind profitul inainte de taxe, asteptandu-se ca el sa scada in 2013 fata de 2012, desi cu doua luni in urma astepta valori asemanatoare.

Telul pe termen lung este ca pana in 2020 Daimler sa recastige pozitia de lider ca volume de masini vandute in lupta cu BMW si Audi, dar in conditiile in care cele doua marci rivale au lansat mai multe modele compacte si sunt percepute de multi ca avand design mai reusit, lucrurile vor merge greu.

Paradoxal este ca anul trecut si Mercedes-Benz a avut vanzari record, insa la fel a fost si in cazul BMW si Audi, care au afisat cifre superioare. Totusi, un lucru este clar: Mercedes-Benz isi modernizeaza gama, iar doua masini sunt dovezi clare: CLA, care se produce la uzina din Ungaria si GLA, prezentat sub forma de concept.

Cat, ce si unde vinde Daimler

Daimler a vandut in primele trei luni din 2013 501.600 vehicule, dintre care 341.500 au fost autoturisme Mercedes-Benz, 101.000 vehicule Daimler Trucks, 52.600 VAN-uri Mercedes-Benz si 6.000 autobuze.

Dintre cele 341.000 masini Mercedes vandute, 61.000 au fost in Germania, 89.000 in restul regiunii Europa de Vest, 68.000 in SUA si 46.000 in China. Fata de 2012, vanzarile au scazut in Europa de Vest, Germania si SUA, insa celelalte regiuni au compensat, ducand vanzarile putin pe plus.

Cand este vorba de modelele vandute, Clasa C sta cel mai bine, 89.000 unitati in Q1, clasele A si B au impreuna 79.000 unitati, iar SUV-urile au totalizat 72.000 de unitati. Fata de primul trimestru din 2012, vanzarile modelelor Clasa A si B au avansat cu 25.000 de unitati, iar SUV-urile au avansat cu 11.000. Ca si scaderi semnificative, Clasa C a avut vanzari cu 11.000 de masini mai mici, iar Clasa E cu 17.000.

Cugir si Sebes, puncte esentiale pe harta dezvoltarii Daimler

Ambitioasa strategie pentru 2020 prevede si dezvoltarea unor capacitati suplimentare de productie planificate la unitatea de productie din Romania, la compania Star Transmission, unde se produc componente pentru cutii de viteze inca din 2001. La Cugir si Sebes lucreaza acum peste 800 de oameni, iar investitiile vor creste cu cateva sute efectivele. Star Transmission este foarte bine vazuta in Grupul Daimler si calitatea cutiilor de viteze produse aici i-a facut pe cei de la Daimler sa aleaga uzinele pentru o extindere masiva. Compania din Ardeal are afaceri de circa 30 milioane euro/an, insa e clar ca ele vor creste mult.

Compania promite investitii de peste 300 milioane euro  pentru a produce cutii de viteze automate cu cinci viteze si unele cu dublu ambreiaj.

Compania a anuntat cateva dintre planurile sale, insa asteapta ajutor si de la Guvernul roman, cererile urmand a fi in curand detaliate si se refera cu siguranta si la partea de infrastructura.

A fost deja luata decizia pentru a incepe productia unei cutii de viteze automate cu cinci trepte, la mijlocul acestui an, in noua locatie din Sebes, pana la iesirea din fabricatie. Incepand din 2014, generatia actuala de cutii de viteze cu dublu ambreiaj va fi, de asemenea, asamblata acolo.

„Acest lucru va oferi, astfel, capacitati suplimentare de asamblare care vor completa productia din Stuttgart, unde a fost concentrata asamblarea pana in prezent. Cu sprijinul guvernului roman in vederea extinderii capacitatilor de productie, se preconizeaza ca o noua generatie de cutii de viteze automate va fi, de asemenea, fabricata in noua ret ea de productie care implica locatiile din Stuttgart (productie completa, inclusiv asamblare) si Sebes (doar asamblare) incepand cu anul 2016″, potrivit Daimler.

Lasa un comentariu