Cel mai complex SUV din lume face pasul intr-o noua era odata cu a patra generatie Range Rover – una dintre masinile-simbol ale Marii Britanii, care se bucura de apreciere in toata lumea. Cu un design mai rotunjit, in aparenta, si aproape o jumatate de tona in minus la greutate, noul Range Rover surprinde printr-o aparitie placuta si impunatoare, dar are minusuri acolo unde nici prin cap nu ti-ar trece ca te-ar putea deranja ceva.
click aici pentru galeria foto
Concept
Lansat initial in 1970, Range Rover a devenit dealungul celor patru generatii o masina tot mai luxoasa si mai incarcata de simbolistica. Desigur, la fel ca si in cazul altor SUV-uri, proprietarii de Range Rover parasesc rar drumurile amenajate. Dar din traditia marcii face parte latura 4×4 si deci performantele pentru teren accidentat trebuie sa existe. Asa ca noul Range Rover pastreaza suspensia pneumatica cu reglare automata sau manuala a garzii la sol, pastreaza de asemenea si reductorul, precum si modurile speciale de condus: in total cinci la numar. Butoanele de comanda pentru tractiune si-au pastrat locul, insa acum au un design simplificat.
Design
Cu aceleasi proportii care au facut celebru acest model inca din anii ’70, noul Range Rover pastreaza aerul impunator. Din pacate pentru acest model, el a fost lansat la mai bine de un an de cand Ford a prezentat in SUA noul Explorer – model de la care par copiate farurile, dar mai ales stopurile noului Range Rover. Cine stie, o fi un razboi al estetiticii purtat dupa ce Ford a vandut Jaguar Land Rover indienilor de la Tata Motors, in 2008.
Lasand la o parte asemanarea izbitoare dintre Ford Explorer si Range Rover, un detaliu estetic interesant este ca farurile cu xenon au inscriptionat numele Range Rover, 70 mm, 3.000 Lumen – ca si cum farul ar fi un obiectiv de camera foto sau video.
Pentru luminile ce stau aprinse pe timp de zi (DRL) exista doua variante. Pe langa versiunea din acest test mai sunt disponibile niste DRL cu mai multe LED-uri, aliniate usor serpuit, copiind forma farului.
In ansamblu, noul Range Rover a castigat in rotunjimi. Dar asta doar in aparenta, pentru ca detaliile cu muchii drepte sunt in continuare prezente pe masina. Iluminarea stopurilor, de exemplu.
Tehnologie, confort si dotari
In acest test vei vedea latura luxoasa a acestui model, adica acele caracteristici care conteaza cel mai mult in ochii unui client gata sa dea peste 100.000 de euro pentru un SUV premium de mari dimensiuni. Nimeni nu cheltuie atatia bani pe o masina ca s-o sifoneze in off road. Rotile optionale de 21 inch, cu anvelope cu balon mic, tradeaza orientarea spre asfalt a utilizarii acestei masini.
De cum te urci in masina iti dai seama cat de frumos au stiut designerii Range Rover sa inteleaga progresul. Aceasta evolutie fireasca si pura poate fi comparata cu o intalnire cu un prieten pe care nu l-ai mai vazut de sapte ani. E tot el, dar maturizat si mai stilat. Intri in masina si iti spui „da, e tot el, Range Rover”. Cam asa traieste intalnirea cu noul model cineva care a mai pasit in aceasta masina in trecut. Pentru cei pentru care intalnirea cu noul Range Rover e o premiera impactul e posibil sa fie mai puternic, pentru ca este cu adevarat impresionanta atentia pentru detalii, materiale si culori la interior.
Scaunele au castigat un pic de sustinere laterala si mai nou au functie de masaj pe care o poti programa sa porneasca automat la un anumit interval de timp. Dupa ce se termina programul, masajul se opreste si va fi reluat din nou dupa un anumit timp prestabilit.
Instrumentele de bord sunt virtuale si redate pe un ecran ce tine loc de ceasurile analogice, la fel ca la vechiul model. Grafica nu e cu mult diferita, insa progresul e vizibil.
Mult mai evidenta este, mai nou, posibilitatea de a modifica culoarea si intensitatea iluminarii ambientale. E o dotare binevenita intr-o masina de statut, care se adreseaza unor clienti pretentiosi.
Toate butoanele din habitaclu au fost regandite si sunt acum mai logice. Din pacate exista un minus de luat in seama la capitolul „butoane”. Din meniu poti alege sa ai feedback acustic digital sau nu, insa problema e ca butoanele au ele insele un feedback sonor ca un tacanit de cutie de TicTac. Ca si cum ai actiona un pix. Si n-ai cum sa elimini acest sunet care face nota discordanta cu silentiozitatea remarcabila a masinii. E pur si simplu enervant ca momentele de liniste si relaxare sa-ti fie intrerupte de tacanitul tip pix.
Un alt minus ar fi ca rezolutia ecranului multimedia este slaba si butoanele virtuale de pe ecran se vad usor in ceata. La acest nou model butoanele de pe marginea ecranului nu mai sunt fizice, apasabile, ci digitale, cu actionale prin atingere (nu apasare). Ecranul beneficiaza de tehnolofia Dual View, care permite soferului sa aiba afisate pe ecran comenzile, iar de pe scaunul din dreapta pasagerul se poate uita la televizor pe acelasi ecran. Tehnologia aminteste de riglele chinezesti cu animatii care faceau furori printre elevii din clasele primare, in anii ’90.
Instalatia audio Meridian de baza asociata sistemului multimedia dezvolta 380 W si suna surprinzator de bine pentru un echipament de intrare in gama. Exista optional instalatii audio Meridian mai performante, de 825 W, respectiv 1.700 W.
Confortul acustic din masina este desavarsit de faptul ca habitaclul este foarte bine izolat de compartimentul motor, iar zgomotul aerodinamic e si el foarte redus, gratie geamurilor duble, laminate si izolate acustic. Suspensia pneumatica si rotile de 21 de inch contribuie de asemenea la izolarea foarte buna a pasagerilor de tot ceea ce inseamna vibratii si sunete nedorite. Una e sa treci peste gropi cu roti de 14 inch, alta este cu roti de 21 inch…
Un alt detaliu de confort este ca acum hayonul se deschide si se inchide complet electric, inclusiv bucata inferioara a acestuia. Actionarea este posibila, desigur, si din telecomanda.
Pe sosea
Motorul V8 de 4,4 litri turbo diesel de pe masina din test da cele mai frumoase acorduri pe accelerare, in jurul a 2.000 de rotatii pe minut (rpm). In aceasta zona de turatie sunetul celor opt cilindri este muzica, nu zgomot. Gratie celor 340 CP, acest Range Rover atinge 100 km/h in 6,9 secunde.
Schimbarea de generatie i-a adus lui Range Rover o caroserie din aluminiu, gratie careia masina este cu pana la 420 kg mai usoara fata de generatia anterioara. Aceasta schimbare se simte pana si cand inchizi portierele. Acum tehnologia soft close este disponibila si pe Range Rover, usile avand un motoras care le inchide perfect, chiar daca miscarea din mana nu a fost suficient de energica.
Ce sa mai zic de tinuta de drum!… Kilogramele in minus au impact deosebit de pozitiv. Masina iti da acum mai multa incredere si virajele pot fi abordate fara emotii cu viteze sensibil mai mari. Suspensiile acestui nou model pastreaza un tangaj discret, dar el e acolo strict pentru confort si se face simtit doar in prima parte a cursei suspensiilor. Cu cat drumul este mai virajat si miscarile din volan mai energice, pe atat de mult se incordeaza si suspensiile masinii, iar ruliul efectiv pe viraje ramane relativ redus.
Trasnsmisia automata cu opt trepte e perfecta pentru aceasta masina. Asigura confort si rapiditate fara niciun fel de compromis. La 100 km/h, in treapta a 8-a, motorul are 1.250 rpm si afiseaza un consum instant de 6-7 litri de motorina/100 km.
Concurenti
Range Rover se diferentiaza atat de bine in peisajul SUV-urilor mari incat cu greu ai putea numi niste competitori. Proabil ca cel mai apropiat rival al sau este Mercedes-Benz GL.
Concluzii
Noul Range Rover are preturi de lista cu TVA cuprinse intre 94.000 euro si 135.000 euro, iar o masina configurata ca cea din test costa circa 131.000 euro cu TVA. La acest pret, noul Range Rover se situeaza printre cele mai scumpe SUV-uri de pe piata, dar are si de ce.