Anual, in statele Uniunii Europene isi pierd viata peste 9.000 de oameni in accidente rutiere in care sunt implicate vehicule utilitare, autobuze si autocare, numarul de victime scazand insa cu 30% in ultimul deceniu, arata cel mai nou raport ETSC. Cat despre Romania, cam 600 de oameni isi pierd anual viata in astfel de accidente, iar evolutia intre 2001 si 2011 e foarte diferita, in functie de categoria de vehicule.
In 2011, in statele UE si-au pierdut viata 4.254 persoane in accidente rutiere in care au fost implicate vehicule utilitare de peste 3,5 tone. Fata de 2011 s-a inregistrat o scadere de 3.000 persoane/an, arata cel mai nou raport al Consiliului European de Siguranta a Traficului. Romania a avut in 2011 164 de victime din astfel de accdiente, ceea ce inseamna o scadere de aproximativ 25% fata de 2001.
In accidente in care au fost implicate vehicule comerciale usoare numarul de morti in statele UE a fost de 3.999 in 2011, ceea ce reprezinta o scadere semnificativa fata de 2011 cand au fost peste 6.200 de persoane care si-au pierdut viata. In Romania, numarul de victime din aceste accidente a tot crescut, de la 226 de victime in 2001, la 574 in 2008, scazand apoi la 411 in 2011. Polonia este tara UE cu cele mai multe victime din accidente cu vehicule utilitare (atat grele, cat si usoare), cu peste 1.000/an.
Exista o statistica legata si de numarul de persoane care isi pierd anual viata in accidente in care sunt implicate autobuze, autocare si troleibuze. In 2011 au fost 722 de persoane care si-au pierdut viata, ceea ce inseamna jumatate fata de numarul de victime din 2001. In Romania au fost 81 de victime in 2011, maximul a fost in 2007, 134 de morti, iar in 2001 au fost 51.
Trebuie mentionat ca unele state UE nu au furnizat date, astfel ca cifrele reale sunt ceva mai mari decat cele din raportul ETSC.
ETSC remarca faptul ca reducerea numarului de victime ale accidentelor in care sunt implicate vehicule de transport marfa si autobuze a fost clar mai mare decat la autoturisme in ultimii ani.
Totusi, numarul de victime este inca mare si Consiliul recomanda transpunerea in lege a unor masuri legate de tahografe, armonizarea legislatiei la nivelul statelor UE, dar si introducerea unor dispozitive de management al vitezei care sa-i mai stavileasca pe soferii vitezomani ai microbuzelor de marfa.
In UE mor anual peste 30.000 de oameni in accidente rutiere, in Romania media este cam de 2.000/an.