Legislatia privind proprietatea intelectuala dateaza din anii ’90, iar ca spirit este din ’89, si fara alinierea ei cu ce se intampla in Europa in Romania nu se poate face cercetare la un nivel avansat, potrivit directorului Renault Technologie Roumanie (RTR), Sorin Buse, intr-o discutie cu presa. Nu e normal ca cineva sa inregistreze o inventie in nume propriu, dupa ce a utilizat resursele companiei in cadrul careia lucreaza, spune oficialul Renault.
„De ce este nevoie?… Si nu avem noi nevoie, tara are nevoie! Este vorba in primul rand despre legea protejarii proprietatii intelectuale, unde suntem total decalati cu Europa si sunt necompetitivi cu America si restul lumii care are o legalitate mult mai mult pro-business. Noi nu militam pentru asta, militam pentru aliniere cu Europa”, explica Buse.
Realitatea, spune el, este ca unele persoane fura resursele companiei si breveteaza inventii in nume propriu.
„Realitatea noastra dureaza din anii ’90, dar ca spirit este din ’89, unde, inca, un angajat – prin know how-ul companiei, prin timpul companiei – are posibilitatea sa breveteze pe numele lui propriu, cum s-a intamplat deja. Si nu e normal sa fie asa ceva. Toata lumea are dreptul sa fie inventantor, dar asta o face in timpul lui, pe banii lui, in garajul lui, cu prietenii lui. Nu pe timpul companiei, cu resursele companiei, nu cu know-how-ul companiei. Deci asta nu s-a reglat inca, noi inca discutam…”, potrivit lui Sorin Buse.
Alinierea cu Europa a legislatiei privind protejarea proprietatii intelectuale este ceva obligatoriu pentru ca firme mari sa vina in Romania cu tehnologie avansata.
„(…) atata timp cat problema aceasta nu se regleaza… Va dati seama, noi in industria auto ne putem proteja mai usor… Dar in domeniul high tech asta este vital. Si nu exagerez, acesta este primul lucru care se discuta in afara inainte de a localiza un business: poti sau nu sa-ti protejezi proprietatea intelectuala. Si atunci se decide venirea in Romania cu tehnologie avansata sau nu – si acum nu vorbesc doar de Renault, ci de ce se discuta in general”, explica Sorin Buse.
Acesta este unul dintre motivele pentru care Renault nu face cercetare in Romania, la care se adauga lipsa unor profesii.
„Noi nu avem la RTR mandat de cercetare, avem mandat de proiectare. Si e diferenta mare intre cercetare si proiectare. La proiectare faci o masina folosind niste standarde. Aplici standardele respective. Cercetarea – poate fi aplicata sau de baza – nu se face in Romania. Noi ce facem? Captam idei, de la noi, de la colaboratori. Sunt chiar persoane din afara Grupului – si in cazul lor prima intrebare pe care le-o punem este daca s-au inregistrat la OSIM. Daca raspunsul lor este NU, invitam persoana respectiva sa-si inregistreze brevetul la OSIM pentru ca altfel noi putem colabora. Si apoi depunem aceste brevete, noi le facem o triere de fezabilitate. Daca doriti un perpetuum mobile vi le dau pe gratis, ca am vreo zece propuneri deja… Primim si proiecte foarte interesante, facem o analiza de fezabilitate si apoi inaintam dosarul in Franta, unde exista functii pe care noi nu le avem. Se numesc ingineri de brevet, aceasta fiind o specializare foarte moderna aflata la limita dintre inginerie si avocatura. Un inginer de brevet cauta pe net, vede daca exista si o chestiune relativ subtila, in cuvinte, la virgula, daca exista o propunere similara, daca ceva poate fi sau nu brevetat. (…) Deci noi trimitem in Franta si in Franta se decide daca este brevetata sau nu ideea respectiva”, potrivit oficialului RTR.
Sorin Buse s-a nascut in 1960 la Bucuresti si a absolvit Universitatea Politehnica Bucuresti, Facultatea Tehnologia Constructiilor de Masini in anul 1985.
In perioada 1985-1990 a lucrat in cadrul companiei Electronica din Bucuresti in domeniul proiectarii SDV. In anul 1990 a emigrat in Canada, iar timp de cinci ani a fost director de proiect si director tehnic in industria auto, lucrand pentru furnizori ai companiilor General Motors, Honda, Chrysler, Mitsubishi, Suzuki, Mercedes.
In perioada 1995-2008 s-a alaturat producatorului Toyota, unde a ocupat diferite functii, ajungand in final director general Toyota Motor Manufacturing Canada, cu responsabilitatea deschiderii operatiunilor industriale in fabrica “greenfield” (construita de la zero – n.r.) din Woodstock, Ontario.
Din anul 2008 lucreaza in Grupul Renault, unde a fost implicat in strategia Renault in Rusia, iar din iulie 2009 a devenit director executiv adjunct al Renault Technologie Roumanie.