Acasa Dacia Sorin Buse, seful ingineriei Renault in Romania: Cautam cu disperare oameni de varsta mijlocie

Sorin Buse, seful ingineriei Renault in Romania: Cautam cu disperare oameni de varsta mijlocie

de Adrian Mitrea

Sorin Buse (sursa - Renault)

Dupa o prima etapa in care Renault Technologie Roumanie (RTR) cauta mai degraba sa angajeze oameni foarte tineri, acum se simte nevoia unor angajati de varsta mijlocie, care sa aduca putina maturitate de viata cu ei in sanul RTR, a declarat seful organizatiei, Sorin Buse, intr-o intalnire cu presa. Grupul Renault Romania a demarat luni, 15 aprilie, programul „Drive your future”, editia 2013, prin care 111 studenti romani in ani terminali sau masteranzi, 8 francezi si 2 bengali vor face practica in entitatile locale ale Grupului. Batalia este de patru aplicatii pentru un loc, potrivit oficialilor companiei.

Deschiderea pentru tineri a existat mereu in cadrul Grupului Renault Romania, insa o schimbare de optica s-a petrecut in ceea ce priveste profesionistii de varsta mijlocie.

„Colectivul este foarte, foarte tanar si foarte polarizat. Avem o treime de colegi in RTR care provin din Dacia – care de fapt sunt middle management, sunt foarte performanti – si avem foarte multi tineri fosti stagiari, care au fost angajati in ultimii 4-5 ani. (…) Nu exista categoria aceea de mijloc. Si cautam cu disperare sa gasim oameni din aceasta categorie, care sa aduca ceva experienta si de munca si, sincer sa fiu, si putina maturitate de viata. Nu strica! O echipa puternica este o echipa diversa. (…) Tinerii aduc un dinamism, aduc poate si un mod impetuos de a actiona si de a gandi. Si de multe ori cand intr-o echipa exista cineva la 40 de ani, care a mai trecut si pe la un patron privat, si printr-un faliment, nu a pornit direct din facultate la Renault, are o alta perspectiva si perspectiva asta ajuta. Dam o alta dinamica discutiei”, a spus Sorin Buse, seful RTR.

El a spus ca Grupul Renault a facut eforuturi sa angajeze acest tip de oameni, insa fara prea mare succes.

„(…) noi am facut eforturi foarte mari pentru a-i aduce si, spre surpriza mea, au venit foarte putini (…). Am incercat si in Moldova. Am fost peste tot”, a explicat Buse.

Intrebat daca nu cumva oamenii nu mai aplica pentru un job la RTR pentru ca in anii 2006-2007 au fost refuzati sau pentru ca au poate mijloace de informare mai limitate, Sorin Buse a spus ca nu se poate ca cineva care isi doreste sa lucreze in cadrul Grupului Renault Romania sa nu gaseasca o cale.

„E adevarat, la inceput se cauta aptitudine – fara discutie. Acum ne uitam foarte mult si la atitudine. (…) If it’s a will, it’s a way. Cine vrea, gaseste o modalitate. (…) Poti sa vii sa intrebi. Stii unde este Renault, stii unde este Dacia. Noi nu ratam sau refuzam nimic. Chiar CV-urile care sunt lasate aici (la portari, receptie – n.r.), tot la noi ajung intr-un final. (…) Secretara mea a picat de patru ori. Ma rog, a patra oara a fost acceptata. Deci depinde si de candidat, si de cum evolueaza el in timp, si de mesajul pe care ti-l transmite”, a explicat Buse.

Totodata el a precizat ca aceste oportunitati de cariera, fie ca sunt programe de stagiu, fie ca sunt recrutari pentru diverse posturi, vin dintr-o anumita nevoie a companiei, la un moment-dat. Asa se face ca poate nu mereu un candidat sa gaseasca „poarta deschisa”, dar lucrurile se schimba in timp.

„Pentru noi profilul ideal ar fi cineva care a mai lucrat in industria auto – nu neaparat la noi sau la Ford, ca nu exista in alta parte -, dar la furnizori. Chiar am avut romani care lucreaza la RTR cu contracte care s-au repatriat, ca si mine. Au lucrat prin SUA, prin Germania. Profilul ideal ar fi cineva cu cinci ani de experienta in industria de automobile. (…) Varsta nu este un criteriu. Ne intereseaza oameni care au atitudine si aptitudine. Si, la un moment dat, pe cel care vrea sa invete corporatiile mari ca noi pot sa invete orice pe oricine, daca persoana respectiva are dorinta si energia si initiativa. Nici la loterie cred ca nu castigi din prima, trebuie sa pui mai multe bilete. Si aici poate ca trebuie sa incerci de mai multe ori. Exista o cultura care acum se naste in Romania in ceea ce priveste lucratul cu marile companii, de a face un interviu… Acum se intampla acestea la noi (in Romania – n.r.). Lucruri pe care in alte parti – am observat eu – le au copiii din liceu, automat, noi trebuie sa le impartasim aici, sincer sa fiu”, a spus seful RTR.

Varsta medie in organizatie este de circa 33 de ani.

„Am avut 155 de locuri pentru stagiu, inca nu am reusit sa le acoperim pe toate. Nu toate au intrunit voturile aplicantilor. Poate unele au fost prea dificile, poate au fost prea departe de ceea ce isi doreau ei sa faca. Pana una-alta nu este un numar, nu avem o cota anuala. Pur si simplu generam teme de stagiu”, a spus Camelia Vaduva, sef departament recrutare si managementul carierelor in cadrul Renault Romania.

Majoritatea stagiilor sunt in Bucuresti. „Va dati seama, fiind centru de inginerie e firesc sa fie cat mai multe stagii/teme aici. Avem cel putin 30 de stagii pe platforma de fabricatie de la Mioveni. Avem stagii si la Titu. Din ce stiu sunt trei stagiari cazati la liceul din Titu – apropo de colaborarea cu autoritatile locale, am gasit intelegere si prin intermediul viceprimarului am reusit sa cazam acesti copii la Titu”, a explicat Vaduva. Ea lucreaza de circa 30 de ani pentru Dacia.

In ceea ce priveste angajatii de varsta mijlocii, Camelia Vaduva a atins o coarda sensibila a realitatii: limbile straine.

„Imaginativa cum ne-am putea descurca cu un om – un specialist – care sa nu vorbeasca cel putin o limba straina. Poate fi o bariera de netrecut. Si nu vorbim de managerii francezi sau de alte nationalitati… E vorba pur si simplu de lucrul in retea. Nu poti sa lucrezi daca nu vorbesti o limba straina”, a spus ea.

Lucrul cu studentii s-a dovedi o afacere buna de ambele parti, student si angajator. In ultimii 12 ani peste 1.000 de studenti au facut practica in cadrul Grupului Renault Romania, iar o treime dintre acestia au si ramas in companie, pe diverse posturi.

„Ei incep lucrul ca si noi toti (angajatii – n.r.), au abonament pe transportul tip naveta, ca noi toti, merg la Mioveni, daca e cazul, sunt cazati prin grija noastra, au burse lunare, au un tutore care ii are in grija. (…) Avem studenti insa care sunt si in activitatile financiara, de comunicare, de resurse umane… Deci paleta de teme este foarte larga. Totul pleaca de la o nevoie a companiei. Noi identificam niste teme de stagiu pe care toamna le formalizam si le prezentam pe siteurile noastre si pe siteurile de recutare. Stagiile vizeaza studenti din anii terminali si masteranzi. Ei au la dispozitie patru luni in care aplica la aceste teme. Dupa care incepe procesul de selectie. O prima selectie o facem pe aplicatii, dupa care incepem procesul de interviuri. Echipa de resurse umane are prima parte a interviurilor cu aplicantii, dupa care intervin specialistii in meserie, aceia care sunt tutorii stagiarilor. Noi lansam aceste teme de stagiu din toamna pentru ca studentii sa-si poata alege temele de licenta sau disertatie coerente cu aceste teme, astfel incat sa fie o situatie win-win: sa castigam si noi de energia si capacitatea lor creativa pe proiectele noastre, dar si ei, pentru ca dincolo de experienta pe care o acumuleaza se apropie de realizarea tezelor de licenta. (…) Aplica mii de studenti. In general, pentru o tema de stagiu, vedem cam patru studenti. Rata de succes este de 25%”, a declarat Camelia Vaduva.

Sorin Buse s-a nascut in 1960 la Bucuresti si a absolvit Universitatea Politehnica Bucuresti, Facultatea Tehnologia Constructiilor de Masini in anul 1985.

In perioada 1985-1990 a lucrat in cadrul companiei Electronica din Bucuresti in domeniul proiectarii SDV. In anul 1990 a emigrat in Canada, iar timp de cinci ani a fost director de proiect si director tehnic in industria auto, lucrand pentru furnizori ai companiilor General Motors, Honda, Chrysler, Mitsubishi, Suzuki, Mercedes.

In perioada 1995-2008 s-a alaturat producatorului Toyota, unde a ocupat diferite functii, ajungand in final director general Toyota Motor Manufacturing Canada, cu responsabilitatea deschiderii operatiunilor industriale in fabrica „greenfield” (construita de la zero – n.r.) din Woodstock, Ontario.

Din anul 2008 lucreaza in Grupul Renault, unde a fost implicat in strategia Renault in Rusia, iar din iulie 2009 a devenit director executiv adjunct al Renault Technologie Roumanie.

Lasa un comentariu