La opt ani de cand a fost lansata prima generatie Ford Fiesta ST a venit vremea ca americanii de la Ford sa ne arate din nou ce pot in clasa mica. „La cutite” cu Volkswagen Polo GTI si Renault Clio R.S., noua generatie Fiesta ST vorbeste un limbaj propriu si are in joben toate trucurile necesare pentru a crea o prima impresie buna. Cat de buna? Am fost pe drumurile serpuite de langa Nisa, Franta, pentru a afla.
Vechea generatie Fiesta ST beneficia de un motor de 2 litri pe benzina, natural aspirat, ce dezvolta 150 de Cai Putere (CP). Dar fenomenul downzising a atins si aceasta mica bombita Ford, care acum dezvolta 182 CP, dintr-un motor turbo pe benzina de 1,6 litri EcoBoost. Mai mic, dar mai performant. In momentele de acceleratie maxima motorul dezvolta chiar 200 CP, iar cuplul maxim creste de la 240 Newton-metru (Nm) la 290 Nm.
click aici pentru galeria foto
Noua Fiesta ST are o putere crescuta cu 20% fata de vechiul model, insa emisiile au scazut cu 20% (5,9 litri benzina/100 km in medie si 139 g CO2/km). In realitate consumul extraurban sta in jurul valorii 8 litri/100 km intr-un stil de condus sportiv, pe drumuri de munte. In conditii de rulare normala, pe dumuri nationale si autostrazi, consumul extraurban poate cobori in realitate sub 6,5 litri benzina/100 km. Merita retinut ca masina nu are sistem Start/Stop si deci consumul real in regim urban va fi probabil in jurul valorii de 11 litri benzina/100 km.
Fiesta ST atinge 100 km/h in 6,9 secunde, cu doar 0,4 secunde mai mult decat fratele mai mare Focus ST. Aceste cifre plaseaza Fiesta ST la nivelul lui Polo GTI si al Ibizei Cupra. Este mai rapid decat Fiesta ST un singur model: noul Renault Clio R.S., care atinge 100 km/h in 6,7 secunde.
Interesant este ca Fiesta ST, Clio R.S. si Opel Corsa OPC sunt singurele masini din segment cu motor de 1,6 litri, restul avand propulsoare de 1,4 litri. Ceea ce poate fi un avantaj in termeni de tuning ulterior, dar si un dezavantaj in ceea ce priveste taxele si asigurarile. Oricum, aceste mici diferente nu pot sa faca… diferenta.
La fel de interesant este ca Fiesta ST si Corsa OPC sunt singurele pe care le poti comanda cu o cutie de viteze manuala (6 trepte), restul avand transmisii cu dublu ambreiaj (DSG, EDC).
Probabil ca te intrebi prin ce este diferita Fiesta ST de celelalte versiuni ale sale, care au sub capota motoare mai cuminti. Ei bine, Fiesta a fost mereu o masina care se conduce foarte bine, in segmentul sau, asa ca punctul de plecare pentru versiunea sportiva ST a fost oricum unul foarte bun. La nivel estetic Fiesta ST are in plus, in partea din spate, un difuzor de aer si esapament cu evacuare dubla, cromata. Jantele sunt de 17 inch (standard) si vin incaltate cu anvelope Bridgestone. Partea din fata beneficiaza de un spoiler mai agresiv si inscriptia ST. Acelasi logo specific se regaseste si pe praguri, iluminat (optional).
Per ansamblu, suspensia este mai coborata cu 15 mm, iar intreaga mecanica a fost revizuita pentru a asigura un comportament rutier unic, dar si sigur. Bara stabilizatoare e mai rigida, arcurile si amortizoarele la fel, pedalele sunt din aluminiu, iar volanul si schimbatorul de viteze au design sport si arboreaza logo-ul ST. Apropo de volan, sistemul de directie are un raport de demultiplicare de 13,6:1, fata de 14,6:1 cat au versiunile standard ale Fiesta, iar actionarea volanului este deci ceva mai ferma, mai directa.
De asemenea, discurile de frana sunt mai mari si – in premiera pe gama Fiesta – rotile din spate beneficiaza de frane pe disc.
De cum te urci in masina si faci primele sute de metri observi ca Fiesta ST este o masina foarte, foarte rigida si chiar si asa suspensia lucreaza destul de finut, e silentioasa si doar la gropi mai mari incepe sa se simta neplacut si sa se auda. Impresia pe care o lasa e foarte buna, dar pentru utilizare urbana se simte nevoia de ceva mai mult cauciuc pe jante. Pur si simplu masina se misca tot timpul din cauza denivelarilor si asta afecteaza destul de mult confortul pasagerilor. Probabil ca niste roti de 16 inch ar fi fost mai nimerite, insa nu exista asa ceva pe Fiesta ST, ci doar de 17 inch.
Mizand pe un spirit ceva mai purist – cu motor destul de mare, cutie de viteze manuala si esapament ce suna ca un Porsche – Fiesta ST se dovedeste a fi o masina ireprosabila pentru ce a fost creata sa fie.
Sunetul motorului are un impact crucial in ceea priveste senzatia de sportivitate, iar aici Fiesta ST sta excelent. Pe de alta parte, notele joase ale esapamentului e posibil sa-i faca rapid de petrecanie stomacului, fie ca te afli la volan sau in dreapta. Acest sunet gutural si puternic este obtinut printr-un „sound symphoser” – adica o cutie de rezonanta ce capteaza sunetul motorului si il transmite in habitaclu.
Pentru a te putea bucura de tot ce are de oferit aceasta masina Ford s-a gandit la un sistem ESP care lucreaza in trei moduri. Modul standard este cu ESP cuplat. Sistemul intervine foarte rapid, imediat cum simte o miscare necontrolata a masinii. Apoi, daca apesi o data pe butonul de decuplare a ESP, sistemul trece in modul Sport, care lasa mai mult spatele masinii sa se joace, iar controlul tractiunii este dezactivat. Cu alte cuvinte… poti sa faci burnout si sa te dai un pic de-a latul pe viraje. In fine, al treilea mod este ESP decuplat, recomandat desigur doar pentru circuit. In acest din urma caz electronica cedeaza in totalitate fraiele fizicii pentru a tine masina pe drum.
E cinstit sa recunoastem ca cei de la Renault au popularizat acest sistem ESP, cu mai multe moduri de lucru, odata cu lansarea noului Megane R.S..
Pentru distractie garantata lucreaza la Fiesta ST si sistemul eTVC (Enhanced Vectoring Control), care franeaza selectiv rotile pe viraje pentru a reduce subvirarea. Acest sistem ramane activ tot timpul, chiar daca ESP este decuplat. Gratie eTVC si sistemului de directie prompt, Fiesta ST abordeaza virajele foarte rapid si curajos, dandu-ti incredere in tine si in masina. Se vede ca nu degeaba Ford a stat opt ani pana sa lanseze o noua Fiesta ST. Asteptarea a meritat si probabil si-a spus cuvantul si experienta stransa din 1981 (cand a fost lansata Fiesta XR2, predecedoarea Fiesta ST) si pana in prezent.
Noua generatie Fiesta ST poate fi comandata cu trei culori speciale (Race Red, Molten Orange si Spirit Blue). Cu un pret de pornire de 19.250 de euro cu TVA in Romania, Fiesta ST are in maneca toti asii necesari pentru a satisface pofta de sportivitate a oricarui sofer – amator sau pilot. Singura „problema” s-ar putea sa fie competitia foarte puternica venita din partea modelelor rivale amintite mai sus.