Acasa General Motors INTERVIU cu Gianmarco Boretto, inginer motoare GM: Tratamentul cu uree si hibridizarea sunt principalele tehnologii care vor reduce poluarea motoarelor diesel

INTERVIU cu Gianmarco Boretto, inginer motoare GM: Tratamentul cu uree si hibridizarea sunt principalele tehnologii care vor reduce poluarea motoarelor diesel

de Adrian Mitrea

Interviu cu Gianmarco Boretto (sursa - 0-100.ro)
Interviu cu Gianmarco Boretto (sursa - 0-100.ro)

Restrictiile tot mai mari privind emisiile de CO2, alte gaze poluante si particule pun o presiune tot mai mare pe producatorii auto, iar pentru motoarele diesel se intrevad doua solutii tehnice pentru anii care urmeaza: tratamentul cu uree si hibridizarea. Coroborat cu fenomentul downsizing – reducerea capacitatii cilindrice, dar cresterea sau mentinerea puterii utilizand turbine – injectia de uree si hibridizarea vor conduce la atingerea tintelor impuse de Uniunea Europeana in ceea ce priveste emisiile poluante ale autovehiculelor, a declarat Gianmarco Boretto, inginer motoare diesel in cadrul General Motors (GM), intr-un interviu acordat 0-100.ro la Salonul Auto de la Geneva (7-17 martie).

Adrian Mitrea: Aveti la stand un nou motor turbo diesel, de 1,6 litri. Spuneti-mi mai multe despre el. Inlocuieste propulsorul de 1,7 litri imediat sau va exista o coabitare pe piata?

Gianmarco Boretto: Noul motor de 1,6 litri diesel pe care Opel il lanseaza acum pe Zafira Tourer este un punct de inflexiune in familia de motoare diesel dezvoltata de General Motors. In trecut am avut cateva parteneriate (joint-venture) pentru propulsoare diesel, iar acum ne concentram pe acest motor complet nou, dezvoltat de GM si Opel.

Am stabilit niste tinte foarte ridicate pentru noul propulsor pentru a ne asigura ca va competitiv atat in prezent, dar si in anii care urmeaza.

Am decis sa avem o putere litrica mare, 100 kW/136 CP si 320 Nm cuplu maxim. In ceea ce priveste puterea, este cea mai mare pentru un propulsor diesel de 1,6 litri. Motorul este conceput sa dezvolte puteri chiar si mai mari, asa ca veti vedea in viitor noi declinari ale sale.

Puterea conteaza pentru a asigura soferului placerea de a conduce si, desigur, ne foloseste pentru a inlocui motoarele de 2 litri diesel de putere mai redusa. Versiunile de 130 CP ale propulsoarelor 2.0 CDTI vor fi inlocuite in viitor cu noul motor.

Pe langa putere, un alt element important au fost emisiile. Am inclus cateva tehnologii pentru a mentine consumul si emisiile cat mai jos posibil. Este vorba de un bloc motor din aluminiu, reducerea frictiunii si optimizarea combustiei. Acest propulsor este deja Euro 6 si emite 109 grame CO2/km pe Zafira.

Nivelurile de zgomot si vibratii sunt foarte reduse, astfel ca in multe situatii poate fi perceput ca un motor pe benzina.

Adrian Mitrea: Va exista si o versiune biturbo a acestui nou motor?

Gianmarco Boretto: Da, poate fi una dintre optiuni. Dupa cum stiti avem experienta in dezvoltarea de motoare biturbo. In gama noastra actuala exista un motor biturbo diesel de 2 litri.

Adrian Mitrea: Cand va fi raspandit pe intreaga familie de masini Opel?

Gianmarco Boretto: In urmatorii doi ani asta vom face, il vom introduce treptat pe modelele noastre. Pana in septembrie 2015 vom trece cu toata gama de motoare de la Euro 5 la Euro 6 si atunci vom putea spune ca noul motor se regaseste pe toate modelele. Se va intampla progresiv.

Adrian Mitrea: Cand noul motor va fi disponibil si pe modelele foarte populare Astra si Insignia?

Gianmarco Boretto: Nu pot sa spun mai multe, se va intampla in acesti doi ani.

Adrian Mitrea: Deci nu in acest an, 2013?

Gianmarco Boretto: Nu, nu in acest an.

Adrian Mitrea: Asadar motorul 1.7 CDTI va fi in continuare disponibil, nu?

Gianmarco Boretto: Da, in multe cazuri acest motor este competitiv in termeni de putere – 130 CP – si consuma putin pe modele precum Astra. Deci inca este un motor competitiv.

Adrian Mitrea: Ce veti face cu motoarele mai mici, pe benzina? Aproape toti competitorii Opel au motoare mici, cu injectie directa, cu trei pistoane…

Gianmarco Boretto: Stiti ca am anuntat un nou motor pe benzina turbo, de 1,6 litri SIDI, cu patru cilindri si injectie directa. Este disponibil pe Cascada, de exemplu, si are 170 CP.

S-a anuntat de asemenea ca noile 1.6 CDTI si 1.6 SIDI sunt doar primele produse dintr-o ofensiva mai puternica ce se va desfasura in urmatorii ani. Deci vom avea mai multe versiuni ale acestor motoare de 1,6 litri benzina si diesel. In aceeasi uzina in care ele vor fi produse vom fabrica de asemenea si motoare pe benzina mai mici pentru a acoperi gama de puteri necesara modelelor ADAM, Corsa si Astra. Este vorba despre noi motoare pe benzina cu trei si patru cilindri.

Adrian Mitrea: Din cate stiu, motoarele de 1,3 litri diesel si 2 litri diesel sunt dezvoltate in parteneriat cu Fiat Group. Noul motor 1.6 CDTI este tot impreuna cu ei dezvoltat?

Gianmarco Boretto: Nu. Nu are nimic in comun cu motorul Fiat 1.6 Multijet. Dezvoltarea a fost facuta de GM integral, pornind de la sistemul de combustie, mecanica… Totul este diferit. Singurul lucru identic este capacitatea cilindrica: 1.598 cmc.

Adrian Mitrea: Poate injectia sa fie aceeasi – Bosch, Delphi?

Gianmarco Boretto: Nu, este diferita si ea. Noi folosim un sistem de injectie Denso. Sistemul de control al motorului – calculatorul (ECU) – este de asemenea dezvoltat de GM. Acest lucru ne-a permis sa avem un control foarte bun al dezvoltarii, dar si in ceea ce priveste drepturile de proprietate industriala.

Ca sa lamurim lucrurile, motorul de 1,3 litri diesel este produs intr-o uzina Fiat, ca parte a dezvoltarii realizate de GM si Fiat. Unele elemente specifice ale acestui motor au fost dezvoltate de GM.

In ceea ce priveste motorul de 2 litri diesel, conceptul initial a fost dezvoltat de GM in parteneriat cu Fiat, dar acest motor este produs intr-o uzina GM. Din 2010-2011 acest motor a fost dezvoltat separat de Fiat, asa ca imbunatirile aduse acestui motor ne apartin si se bazeaza pe planurile noastre. De exemplu am lansat recent Cruze cu motor de 2 litri diesel in America de Nord. Acest motor a fost adaptat de expertii americani si de cei din Torino.

Adrian Mitrea: Adica cu ajutorul Fiat din Torino, nu?

Gianmarco Boretto: Nu. Exact aici apare neintelegerea. In Torino GM are un centru de cercetare numit General Motors Power Torino. Acesta este specializat in dezvoltarea de motoare diesel si de unitati de control (ECU). In Torino avem aproape 600 ingineri care lucreaza exact la asta. Deci suntem responsabili de ce inseamna diesel la GM, nu doar la Opel.

In Torino facem dezvoltarea hardware, avem teste Dyno pentru motoare, teste de validare. La fel si pentru ECU. Acolo le proiectam si testam.

Deci centrul este in Torino, dar nu are legatura cu Fiat. In trecut, in 2005, societatea mixta (joint venture) cu Fiat a fost dizolvata si GM a decis sa pastreze centrul de inginerie din Torino gratie expertizei in domeniul motoarelor pe care o au oamenii din zona. Avem relatii bune cu universitatile din regiune. De fapt chiar centrul nostru de inginerie se afla in campusul Universitatii din Torino. Suntem acolo din 2005, de sapte ani.

Adrian Mitrea: Veti vinde acest motor catre terti? Astfel de parteneriate se practica, BMW si Toyota de exemplu.

Gianmarco Boretto: Poate fi o optiune, dar momentan nu exista planuri ferme pentru asa ceva.

Adrian Mitrea: Aveti planuri de a dezvolta motoare in comun cu PSA Peugeot Citroen, din moment ce aveti o alianta?

Gianmarco Boretto: Nu, cel putin nu pe partea de motoare diesel. Ei colaboreaza cu Ford pe acest segment.

Adrian Mitrea: Dar in ceea ce priveste motoarele pe benzina?

Gianmarco Boretto: Derulam studii pentru a vedea cum putem fructifica experienta pe care fiecare companie o are in domeniul motoarelor pe benzina de mic litraj.

Adrian Mitrea: Acum Opel Ampera are motor electric si generator pe benzina. Ati luat in calcul utilizarea motoarelor diesel pe masini Opel sau GM hibride care vor fi lansate in viitor?

Gianmarco Boretto: Nu as putea sa dau prea multe detalii despre asta din motive ce tin de competitie, insa am facut studii in Torino in ceea ce priveste combinatia diesel + electric.

Adrian Mitrea: Pentru aceasta noua generatie de motoare, care sunt principalele probleme cu care va confruntati?

Gianmarco Boretto: Are legatura cu ce am spus la inceput. E important sa ai putere mare, consum mic, zgomot si vibratii reduse si sa fie conforme Euro 6. Pe Zafira Tourer 1.6 CDTI 136 CP avem, de exemplu, Blue Injection pentru tratarea noxelor. Deci avem injectie de Ad Blue – o solutie pe baza de uree care reduce semnificativ NOx.

Adrian Mitrea: Exista un rezervor de Ad Blue? La cat timp trebuie realimentat?

Gianmarco Boretto: Da, exista un recipient in masina cu un volum care sa-i ajunga clientului pana la prima revizie. Rezervorul nu e prea mare pentru ca daca adaugam prea multa greutate crestem si emisiile si efectul dorit nu se mai petrece. Deci rezervorul de uree are 8 litri si teoretic ajunge pentru 15.000 km. Reumplerea se face usor, exista o fanta langa cea pentru motorina prin care introduci o palnie si alimentezi cu Ad Blue care se gaseste la dealeri si in benzinarii.

Adrian Mitrea: Ce se intampla daca ramai fara uree? Masina poate functiona in continuare?

Gianmarco Boretto: Legislatia cere ca soferul sa fie informat despre cand se va goli rezervorul cu uree cu 2.400 km inainte ca acest lucru sa se intample. Motorul nu se strica daca funtioneaza fara Ad Blue, dar daca s-a consumat, masina nu mai porneste. Asa cere legislatia. E ca si atunci cand nu ai motorina.

Dar vrem sa evitam aceste neplaceri pentru client si este informat din timp. De asemenea, viteza maxima a masinii este limitata la 110 km/h, astfel ca soferul sa fie foarte constient despre faptul ca trebuie sa completeze cu Ad Blue.

Adrian Mitrea: Dar nu e mai scump pentru client? Ai de schimbat oricum ulei, filtre, acum mai si grija ureei…

Gianmarco Boretto: Desigur ca exista un impact financiar, dar totusi redus, iar normele Euro 6 nu pot fi atinse altfel decat asa. E bine pentru medie pe de-o parte. In functie de motor si masina pe care este pus, vom evita utilizarea tehnologiei cu uree. Dar Zafira este o masina mare si este cea mai potrivita solutie.

Pentru masinile mai mici vom utiliza o tehnologie numita “capcana de noxe”. Este practic un catalizator mai performant, compus din materiale speciale. Noxele sunt “prinse” in acest catalizator si din cand in cand sunt distruse printr-o functionare speciala a motorului. Astfel se regenereaza catalizatorul.

Adrian Mitrea: Ce inseamna asta?

Gianmarco Boretto: Adica acel catalizator de exidare obisnuit pe care il avem la motoarele diesel de veche generatie este inlocuit de un altfel de catalizator. Acesta este compus din materiale care permit retinerea NOx atunci cand motorul functioneaza cu un amestec sarac de combustibil. Cand catalizatorul este plin cu NOx, pentru cateva secunde motorul functioneaza cu un amestec mai bogat in carburant. Excesul de combustibil, in comparatie cu aerul, permite eliberarea NOx stocate anterior. In acest proces chimic de regenerare interactioneaza oxizii de nitrogen cu hidrocarburile si monoxidul de carbon, iar in final pe esapament iese doar nitrogen molecular (gaz), CO2 si apa, deci fara periculoasele NOx.

Dupa cum stiti, motoarele diesel functioneaza cu un amestec sarac, adica mai putin combustibil si mai mult aer. In faza de regenerare motorul diesel functioneza ca unul pe benzina, cu amestec mai bogat in carburant.

Aceasta operatiune de regenerare dureaza cateva secunde (amestec bogat), la fiecare cateva minute (de functionare cu amestec sarac). Acesti timpi depind de multi factori – de temperatura esapamentului, de stilul de condus.

Adrian Mitrea: Acest motor 1.6 CDTI va fi pus si pe Chevrolet banuiesc. De cand?

Gianmarco Boretto: Da, va fi. Pana in 2015 vom introduce acest motor pe foarte multe masini produse de marcile GM. El a fost gandit pentru masini de la dimensiunile Meriva pana la dimensiunile Insignia.

Adrian Mitrea: In ultimii 10-20 de ani motoarele diesel si pe benzina au evoluat foarte mult. Cum credeti ca vor arata aceste motoare peste zece ani de acum incolo?

Gianmarco Boretto: Desigur, provocarile pe care le avem in fata sunt foarte mari. Reducerea consumului si a emisiilor la 90 grame CO2/km pana in 2020 si chiar mai mult pana in 2025 ne va determina sa dezvoltam viitoarele produse cu un accent si mai mare pus pe eficienta a motoarelor cu ardere interna. Va mai juca un rol important hibridizarea, electrificarea masinilor.

Gianmarco Boretto si 1.6 CDTI ECOTEC (sursa - 0-100.ro)
Gianmarco Boretto si 1.6 CDTI ECOTEC (sursa - 0-100.ro)

comenteaza si pe gmclub

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre