Acasa BMW INTERVIU cu Page Beermann, designer BMW: Uneori este si o chestiune de noroc sa faci o masina speciala

INTERVIU cu Page Beermann, designer BMW: Uneori este si o chestiune de noroc sa faci o masina speciala

de Adrian Mitrea

Interviu cu Page Beermann (sursa - 0-100.ro)
Interviu cu Page Beermann (sursa - 0-100.ro)

Designul auto intampina noi provocari din moment ce competitia a devenit acerba, iar uneori este si o chestiune de noroc sa faci o masina speciala, a declarat Page Beermann, designer exterior la BMW, intr-un interviu acordat 0-100.ro la Salonul Auto de la Geneva (7-17 martie). Ce parere are Beermann despre masinile de nisa, despre noul premium si despre curentul low cost poti citi pe larg in interviul de mai jos.

Adrian Mitrea: Pe ce automobile BMW ti-ai pus amprenta cel mai mult?

Page Beermann: Sunt designer exterior la BMW, deci ma ocup de desenarea si conceperea exterioarelor masinilor. Pana acum mi-am pus amprenta pe Seria 3 GT. Am fost implicat si in proiectul Seria 5 GT in fazele sale incipiente, dar nu si in designul final.

click aici pentru galeria foto cu Seria 3 GT

Adrian Mitrea: De ce BMW a decis sa lanseze Seria 3 GT?

Page Beermann alaturi de BMW Seria 3 GT (sursa - 0-100.ro)
Page Beermann alaturi de BMW Seria 3 GT (sursa - 0-100.ro)
Page Beermann: E vorba de echilibru. Sunt unii clienti care vor Seria 3, altii vor X3 sau Seria 3 Touring. BMW Seria 3 GT este pentru cei care doresc un pic mai multa functionalitate. Seria 3 GT ofera o pozitie de condus, spatiu interior si functionalitate cum nu gasesti in niciunul dintre modelele sus amintite. Ofera de asemenea o experienta de condus complexa, sofisticata, care, de asemenea, nu se regaseste pe alte modele. Este o experienta diferita.

Adrian Mitrea: Este o masina de nisa? Daca ne uitam la vanzarile fratelui mai mare Seria 5 GT, vanzarile sunt modeste…

Page Beermann: Da, dar nu cred ca mai exista marci pe lumea aceasta care sa ofere doar produse principale. Modelul de business este sa incerci sa gasesti nise noi pentru a veni in intampinarea clientilor tai. Seria 3 GT nu se va vinde la fel de bine ca Seria 3, dar cred ca am identificat o nisa interesanta, in crestere.

Adrian Mitrea: Stiu ca nu esti omul cu cifrele, dar totusi te intreb. Cate Seria 3 GT crede BMW ca poate vinde pe an? Sau, altfel spus, ce procentaj din vanzarile familiei de modele Seria 3 vor fi Seria 3 GT?

Page Beermann: Da, trebuie sa-l intrebi asta pe un tip de la vanzari. Nu stiu exact ce si cat vor sa comunice. Dar pot sa-ti spun ca e vorba de un procent mic de tot. Seria 3 e masina de volum a companiei, nu Seria 3 GT.

Adrian Mitrea: Cand ne uitam la toata gama de modele BMW putem observa ca s-a transformat mult in ultimii ani si modele noi, in segmente noi, vor aparea in continuare. Care este partea dificila in lansarea unui nou produs?

Page Beermann: De cele mai multe ori e vorba despre produsul in sine. Din punctul meu de vedere un automobil ca ActiveTourer poate fi delicat, sau oameni s-ar astepta sa fie asa, dar de fapt masina arata atat de bine incat elimina aceste ipotetice dificultati. Ne confruntam cu pareri de genul „lumea va imploda… e un BMW cu tractiune fata – ceva ce nu s-a mai intamplat niciodata”.

Seria 3 GT, de fapt toate modelele GT, ar putea si ele fi considerate delicate, pentru ca ilustreaza concepte noi. Un GT nu este ca un sedan cu acoperis mai bombat, inseamna cu totul altceva. Pana acum reactiile la Seria 3 GT sunt foarte bune si nu ma mira acest lucru pentru ca am progresat si noi cu designul si avem proportii foarte bune la acest model.

Cei care deseneaza sau concep masini BMW acum sunt aceeasi ca si acum 15 ani, dar au crescut, s-au maturizat si creeaza produse din ce in ce mai avansate si mai bune. Nu este ceva cu care te nasti, este ceva ce inveti sa faci.

BMW i3 Concept (sursa - BMW)
BMW i3 Concept (sursa - BMW)
Adrian Mitrea: Apropo de produse mai avansate… BMW lanseaza i3 pe final de 2013. Nu e cumva i3 o masina prea mica pentru un BMW?

Page Beermann: Cred ca aceasta este si ideea. Sa aratam lumii ca putem crea o masina mica, dar premium. Noi ca designeri ne luptam cu aceasta idee cum ca dimensiunea masinii determina cat de premium e sau nu. Marimea conteaza, da, insa poate nu e vorba doar despre asta.

Adrian Mitrea: E greu sa faci o masina premium azi?

Page Beermann: Pe de o parte trebuie stii ca nu va fi o masina premium daca nu se conduce ca una – deci toate eforturile de cercetare si dezvoltare merg in aceasta directie. Apoi trebuie sa aiba aspectul unui produs premium si sa fie conceputa ca atare. Suprafetele trebuie sa fie premium. Multe elemente sunt cam abstracte… Cum desenezi o suprafata premium? Este acest perete de langa mine premium? Nu stiu… dar daca ii adaugi niste curburi cu siguranta este mai sofisticat.

Adrian Mitrea: Tot mai multe marci de volum utilizeaza termenul premium pentru a descrie produsele lor sau anumite caracteristici ale produselor lor: aspect premium, materiale premium si tot asa. Cum se vad aceste declaratii din perspectiva unei marci care face masini premium dintotdeauna?

Page Beermann: Cred ca acele marci vor intampina vremuri foarte grele in a atinge acel feeling premium. Daca nu utilizezi materiale premium, ci unele care sa le imite… clientul vede. Si niciodata nu vor putea atinge nivelul de sofisticare dorit si nici impresia generala nu va fi buna.

Daca nu faci totul premium de la inceput, nu poti convinge. Dar te poti insa apropia si cred ca oamenii – clientii – devin tot mai bine informati si mai pretentiosi si pot foarte usor sa faca diferenta dintre premium, near premium si non premium.

Mai este vorba si de traditia marcii. Nu cred ca exista clienti care sa plateasca 70.000 euro pe o masina care poarta o sigla ce nu merita un automobil de aceasta valoare. Chiar daca se apropie de ce inseamna premium, trebuie sa poarte si logo-ul potrivit.

Adrian Mitrea: Deci nu e vorba doar de produs in sine, ci si de istorie, traditie?

Page Beermann: Da. Categoric da. Istoria exista sa ne spuna ca timp de atatia ani o anumita marca a facut ce a facut. Trecutul este garantia produselor din prezent si viitor.

Adrian Mitrea: Ce influente vom vedea in masinile BMW din viitor? Ce veti pastra si la ce veti renunta? In ce directie fortati voi ca designeri?

Page Beermann: E o intrebare capcana, pentru ca ma intrebi care este viitorul marcii noastre si despre asta nu pot sa vorbesc din motive ce tin de competitie. Dar putem discuta, desigur.

As zice ca mergem inainte cu rafinamentul. As mai zice ca vom gasi noi moduri, noi cai, de a comunica anumte emotii, sentimente. Suntem foarte buni in a comunica faptul ca masina este sportiva – prin proportii –, ca masina este eleganta – prin aspectul suprafetelor. Cred ca aceste mesaje vor deveni si mai sofisticate.

Personal mi-ar placea ca masinile sa aiba legaturi mai stranse cu arta, cred ca e loc de mai mult simbolism in designul auto, mai mult rafinament. Cred ca acestea ar putea fi unele dintre directiile masinilor premium. Este o opinie personala, subliniez asta.

Adrian Mitrea: Cum vezi competitia venita de la marcile americane, Cadillac, sau japoneze – Lexus, Infiniti?

Page Beermann: Cred ca toate marcile au progresat, ca si BMW de altfel, si cred ca fiecare si-a gasit un limbaj pe care vor continua sa-l dezvolte si sa-l rafineze. Toate aceste marci au dus produsele la un nou nivel si e clar ca acum competitia este mai puternica decat in trecut. De aceea BMW, ca lider de piata in segmentul premium, cauta noi teme de design, noi cai sa comunice cu clientii.

Adrian Mitrea: Daca ne uitam la marcile auto mondiale, pe care dintre ele le apreciezi?

Page Beermann: Aaammm… Apreciez ce a facut Ferrari in ultimii zece ani. Cred ca abordarea lor este foarte buna, sunt condusi de tehnologie si designul este in linie cu tehnologia. Fac produse fantastice.

Adrian Mitrea: Ce parere ai de curentul low cost, din perspectiva designului?

Page Beermann: Segmentul low cost este foarte interesant. Exista mari grupuri auto care se feresc de low cost ca sa nu traga in jos imaginea companiei mama. Exista aceasta teama. Dar sunt exemple care ne-au demonstrat contrariul, adica faptul ca o marca low cost poate creste imaginea si perceptia asupra companiei mari, care are o marca de categorie superioara.

Cred ca vom asista tot mai mult la astfel de polarizari.

Adrian Mitrea: Dintre marcile populare, despre care crezi ca merge in directia buna?

Page Beermann: Imi place viziunea Renault. Conceptele lor au o viziune foarte limpede. Renault nu este o marca premium, dar aspectul automobilelor pe care le lanseaza reusesc sa transmita un aer premium.

Adrian Mitrea: Am inteles, deci esti prieten cu Laurens van den Acker! (nr: Nu este prima data cand un designer BMW apreciaza directia de design a Renault. In ianuarie 2010 Renault primea laude din partea sefului de design al BMW)

Page Beermann: Mergem la ski impreuna mereu! Glumesc… Nu-l cunosc, dar stiu ca si-a facut o traditie din a se muta de la o companie la alta si a ridica foarte repede stacheta in materie de design. Este bun in a crea viziuni noi pentru marcile pentru care lucreaza. Acest lucru mi se pare deosebit.

Mazda a trecut si ea prin asta, se vede si se simte ca a renascut. Uita-te la Dacia. Este o marca ce practic nu exista acum zece ani si acum, dintr-o data, fac produse cu o valoare intrinseca mare, la fel ca la o marca premium.

Adrian Mitrea: Care este provocarea principala pe care o ai ca designer?

Page Beermann: Pentru mine a fi designer nu se rezuma la a avea o idee si a pune pe hartie. Acesta este doar primul pas. Dar cand dezvolti masina la scara 1:1, facuta din lut, capata o viata proprie. Atunci iti poti da seama cu adevarat ce are special. E dificil sa pastrezi acel ceva pentru ca masina tot sufera modificari pe masura ce se apropie de momentul intrarii in productie. Trebuie sa obtina scor bun la impact, aerodinamica… Si in acest context de nisipuri miscatoare e greu sa mentii acel(e) element(e) special(e) nealterat(e).

Nu e dupa gusturile tale, uneori este si o chestiune de noroc ca sa faci o masina speciala. Si spun asta pentru ca poti munci toata ziua cat poti de bine si de mult, faci totul cum trebuie, dar exista posibilitatea ca in final acea masina sa nu aiba acel ceva. Aceasta este partea mai misterioasa a designului auto. Ma fascineaza!

Adrian Mitrea: Ce masina conduci?

Page Beermann: Acum am un Seria 3 Sedan cu pachet M. E un 328i. Ma temeam ca va fi o masina slaba pentru ca are un motor cu patru cilindri, dar nu e asa deloc. Aceasta masina este importata si in America – eu sunt din SUA – si a trecut mult timp de cand BMW a comercializat acolo masini cu patru pistoane. Cred ca americanilor nu le pasa atat de mult de numarul de cilindri ci mai degraba de putere.

Adrian Mitrea: Si daca ai fi pus in situatia sa-ti schimbi maine masina, ce ai alege?

Page Beermann: Un BMW M3.

Adrian Mitrea: Cel nou, care inca nu e lansat, banuiesc…

Page Beermann: Da! L-as lua si pe actualul, nu ma deranjeaza absolut deloc.

Page Beermann a absolvit in 1995 Art Center College of Design of California si lucreaza la studioul de design BMW DesignworksUSA din 2003.

BMW Seria 3 GT (sursa - BMW)
BMW Seria 3 GT (sursa - BMW)

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre