Acasa Foto Prima impresie: Renault ZOE Z.E.

Prima impresie: Renault ZOE Z.E.

de Adrian Mitrea

Test Drive cu Renault ZOE Z.E. (sursa - Renault)
Test Drive cu Renault ZOE Z.E. (sursa - Renault)

Visul lui Carlos Ghosn, seful Grupului Renault, a devenit realitate si masina electrica „populara” este tot mai aproape de noi. Pentru cateva zeci de kilometri am putut testa, in Lisabona, unul dintre roadele fanteziilor lui Ghosn. Modelul se cheama ZOE si este primul automobil electric al Renault gandit inca de la inceput sa fie asa – electric. Cu o autonomie reala de aproape 150 km si un pret de pornire de 13.700 euro cu TVA in Franta, ZOE are mari sanse sa aiba un cuvant greu de spus in reinventarea industriei auto.

click aici pentru galeria foto

Gama de automobile electrice a Renault este acum completa: are sedanul Fluence Z.E., utilitara Kangoo Z.E., cvadriciclul Twizy Z.E. si, acum, si ZOE Z.E.

Despre ZOE Renault spune ca are o autonomie de pana la 210 km in conditii ideale si autonomie reala cuprinsa intre 100 si 150 km.

Pe strazile din Lisabona si imprejurimi, unde au avut loc testele internationale pentru presa, am condus ZOE Z.E. pe o distanta de peste 150 km in doua zile. Pentru ca am avut experiente dintre cele mai interesante cu automobile 100% electrice ca Tesla Roadster, Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV/Citroen C-Zero, MINI E si smart Electric Drive mi-am propus sa fiu foarte riguros cu ZOE in acest prim test drive.

Autonomie inainte/dupa 65,3 km la Renault ZOE Z.E. (sursa - Renault)
Autonomie inainte/dupa 65,3 km la Renault ZOE Z.E. (sursa - Renault)
Pentru inceput, m-am comportat cu ZOE ca si cu orice alta masina, fara teama ca voi ramane fara energie electrica. In Lisabona oricum ai multe colace de salvare pentru ca la nivelul intregului oras exista 700 de statii publice de incarcare. Da, 700!

Pentru acuratete, am facut o fotografie bordului de cum m-am pus la volan: autonomie 127 km anuntata de computerul de bord al masinii. Dupa ce am parcurs 65,3 km pana la primul stop – prima pauza de cafea -, am facut o noua fotografie bordului cu autonomia ramasa: 65 km. Deci iata ca in distanta parcursa (65,3 km) am reusit sa castig autonomie pentru inca 3,5 km fata de ce anunta computerul de bord initial. Si toate acestea cu un stil de condus usor agresiv prin Lisabona si imprejurimi, in conditii reale de trafic, cu instalatia de climatizare pornita in majoritatea timpului si cu sistemul de navigatie/multimedia pornit. Cu alte cuvinte, fara a sacrifica nimic din confortul unui automobil am avut o autonomie conforma cu cea promisa. E mare lucru!

Bateria are o capacitate de 22 kWh si cantareste 290 kg. Are 400 V si 192 de celule in 12 module. Cu totul, ZOE are o greutate de 1.468 kg.

Bateria lui ZOE Z.E. poate fi reincarcata doar la prize speciale. Asta inseamna ca acasa ai nevoie de o priza speciala de perete, numita wall-box, de 3 kW, 16 Amperi. Incarcarea dureaza in acest caz intre 6 si 9 ore. Durata de incarcare de la 0% autonomie la 80% poate fi scazuta la o ora daca folosesti o priza de incarcare rapida (trifazica) de 32 kW, 32 A sau chiar la 30 de minute in cazul unei prize de 43 kW, 63 A.

Interesant este ca in modul de recuperare a energiei la franare poti castiga autonomie consistent. Spre exemplu, daca anticipezi corect o iesire de pe autostrada si scazi viteza gradual, nu foarte agresiv, poti castiga autonomie pentru 3 km in timpul in care reduci viteza de la 130 km/h la 50-60 km/h.

Lasand autonomia si aceste calcule obositoare la o parte, ZOE Z.E. se dovedeste o masina de clasa mica (segment B) foarte practica, cu un portbagaj chiar mare: 338 litri, cu 12% mai mare decat al lui Clio IV (300 litri).

Renault ZOE Z.E. (sursa - Renault)
Renault ZOE Z.E. (sursa - Renault)
ZOE este un fel de varianta electrica a lui Clio IV, fara a avea prea multe in comun cu acesta. De la Clio IV este preluata arhitectura de vehicul si adaptata, iar suspensiile fata sunt de la Megane. De asemenea, si unele butoane (climatizare, geamuri electrice) sunt comune cu cele de pe alte modele Renault.

Interiorul impresioneaza printr-un design simplu si aerisit, curat, placut. Evident ca e plastic tare peste tot din motive de costuri, insa asamblarea e foarte buna si nu am auzit sunete suspecte in habitaclu absolut deloc, iar strazile din Lisabona sunt cel putin la fel de proaste ca cele din Bucuresti.

Partea multimedia troneaza in centrul bordului, foarte vizibil, avand ca piesa de rezistenta tableta R-Link. Prin intermediul aplicatiilor speciale poti face o sumedenie de lucruri, cum ar fi acces la e-mail, acces la publicatiile tale preferate, controlul masinii (incarcare, climatizare) de la distanta si multe altele.

Desigur, R-Link integreaza si navigatie. Singura voce pentru Romania este Oana si suna foarte interesant. Pare o tipa din Republica Moldova ca accent, iar calmul sau zici ca e ardelenesc. Este o voce pe care n-am mai auzit-o in alte masini Renault sau pe alte sisteme de navigatie dezvoltate de TomTom.

Gratie unui motor electric sincron cu rotor (5Agen2) de 65 kW/88 CP si unei transmisii (reductor) cu o singura viteza ZOE atinge 50km/h in 4 secunde si 100 km/h in 13,5 secunde. Puterea maxima este livrata intre 3.000 si 11.300 rotatii pe minut. Dar nu o sa stii asta pentru ca oricum masina n-are turometru si cuplul de 220 Nm este disponibil aproape instant (intre 250 si 2.500 rpm).

Zoe se conduce foarte usor, e foarte silentioasa si scoate un sunet discret si placut de mic avion cu reactie.

Din pacate, suspensiile lui ZOE sunt parca prea moi. Efectele nu sunt grave, pentru ca masina are centrul de greutate foarte jos (gratie bateriei), insa afecteaza un pic perceptia soferului asupra manevrabilitatii. Sistemul de directie este foarte bun, direct si comunicativ, insa performantele sale bune sunt trase in jos de balansul caroseriei pe viraje si chiar la franare si accelerare. Si poate ca moliciunea n-ar fi o problema, insa suspensiile – mai ales pe spate – duc un pic lipsa de rafinament. Mai simplu spus, suspensiile lui ZOE amintesc mai degraba de prima generatie Logan decat de Clio IV sau Megane. Nu ca suspensiile primului Logan n-ar fi bune, dar vorbind de o masina futurista de la Renault ma asteptam la ceva mai mult rafinament, sofisticare.

Pe langa suspensie, am mai identificat un minus care tine de confort. La nicio versiune de echipare scaunele din fata nu sunt reglabile pe inaltime, nici macar cel pentru sofer. E drept ca pozitia la volan e buna si n-am simtit nevoia s-o modific, insa persoanele care nu au „specificatiile” mele vor simti poate nevoia de reglaje mai ample. Bine macar ca volanul este reglabil pe inaltime si in adancime.

In concluzie, Renault ZOE e o surpriza foarte placuta, autonomia e buna si pretul de pornire de 13.700 euro cu TVA in Franta suna foarte bine. E drept ca fara 7.000 euro bonus ecologic de la stat masina depaseste pragul de 20.000 euro cu TVA, dar chiar si asa pretul de achizitie – fara baterie – nu e rau deloc.

Chiria pentru baterie porneste de 79 euro/luna in Franta si garantia este pe viata (logic, din moment ce Renault isi asuma totul si bateria nu este teoretic a ta). Oficialii Renault spun ca fata de o masina diesel sau pe benzina echivalenta ZOE Z.E. are costuri de intretinere si exploatare mai mici cu pana la 30%. Daca e asa, ramane de vazut in urma unor teste mai lungi si dupa ce primii clienti vor putea impartasi experientele lor. Pana una-alta, ramane de vazut si in ce conditii financiare va fi modelul Renault ZOE Z.E. disponibil in Romania, din toamna lui 2013.

Renault ZOE Z.E. (sursa - Renault)
Renault ZOE Z.E. (sursa - Renault)

3
Lasa un comentariu

avatar
1 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
FrancisccsibiEdiancu Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Ediancu
Cititor
Ediancu

extrem de scumpa 20.000 euro (cei 7.000 euro dati de guvernul francez sunt cu totul alta treaba !!, vorbim de COSTUL REAL AL MASINII) pentru o masina electrica FARA BATERIE INCLUSA !!! Adica o masina pe motorina, pe benzina au mult mai multe agregate mecanice si electrice in functiune, in timp ce una electrica este MULT MAI SIMPLA dpdv constructiv, si sa ajunga o masina electrica 20.000 euro (fara baterie!) in timp ce una pe benzina se gaseste la 13.000-15.000 deja mi se pare UN FURT PENTRU PROSTIE ! Masinile electrice vor deveni principalul curent, cand acestea vor avea preturi… Citeste mai mult »

csibi
Cititor
csibi

O sa iei si tu masina electrica cand no sa mai gasesti cu 6 Ron peco 😉 :))

Francisc
Cititor
Francisc

Va invitam in comunitatea utilizatorilor de Renault Zoe din Romania – Oficial https://www.facebook.com/groups/1541962089281179/