Acasa Foto In garajul nostru: Jaguar XF Facelift

In garajul nostru: Jaguar XF Facelift

de Adrian Mitrea

Jaguar XF Facelift (sursa - 0-100.ro)

Lansat initial in 2008, Jaguar XF a primit un facelift consistent pentru 2012. Este vorba atat de modificari estetice, cat si tehnologice. Asadar, dupa un S-Type cu design indraznet, dar fara prea mare succes pe piata, Jaguar s-a reinventat cu adevarat odata cu lansarea lui XF. Acum, cu acest facelift, XF a devenit o propunere si mai interesanta.

click aici pentru galeria foto

Concept

Unii critici s-au grabit sa spuna ca Jaguar va deveni o masina indiana, dupa ce marca britanica a fost cumparata de Tata Motors in 2008, de la Ford. Dar Tata Motors a inteles ca e important sa-i lase pe britanici sa-si faca treaba cum stiu mai bine si asa s-a nascut XF – poate primul automobil premium britanic care anunta revenirea in forta a brandurilor auto din Marea Britanie.

Jaguar nu a dat lovitura cu XF in 2008 si anii imediat urmatori, insa a reusit sa atraga atentia si dintr-o data cei care voiau altceva decat masinile premium clasice de segment E au avut o alternativa.

Design

Restilizarea i-a adus lui Jaguar XF faruri complet noi. Sunt mai mici si inspirate din cele ale varfului de gama, limuzina Jaguar XJ. Si stopurile sunt noi, cu benzi de LED-uri ce genereaza o semnatura luminoasa deosebita noaptea.

Noi tapiterii, noi culori exterioare si un sistem multimedia revizuit au venit „la pachet” cu facelift-ul. Motorizarea noua, de 2,2 litri turbo diesel de 190 CP si 200 CP este tradata la nivel estetic de esapamentul cu o singura evacuare, pe partea dreapta.

Tehnologie, confort si dotari

Dupa sistemele de iluminare din afara masinii, la fel de interesante sunt si cele din interior. Lumina LED-urilor este albastra-turcoaz si dau o nota de noblete interiorului bej din aceasta masina din test. La cat de bine pune in evidenta tapiteria de culoare deschisa interiorul acestei masini ar fi pacat sa alegi clasica piele neagra.

Combinatia de materiale e variata si da foarte bine: piele, aluminiu si lemn furniruit. Interiorul lui XF este tipic pentru o masina britanica, atat prin design, cat si prin combinatia de materiale si finisaje.

Cine ar da atentie gurilor de ventilatie? Jaguar, desigur! Aceste banale locuri prin care iese aer cald sau rece sunt adesea neglijate de ingineri si designeri. Au mai degraba un rol functional. Dar in XF fac spectacol. Atunci cand climatizarea este pornita, ele se deschid prin rotire in sus, iar ceea ce pare un bord din aluminiu rece prinde viata. Cand opresti motorul si parasesti masina gurile de ventilatie revin in pozitia de repaos. Frumos, nu-i asa?

Interior Jaguar XF Facelift (sursa - 0-100.ro)La facelift sistemul multimedia cu HDD a capatat un ecran cu rezolutie un pic mai buna si noi functii. Conectivitatea cu telefonul mobil functioneaza foarte bine si pentru ca ecranul este sensibil la atingere (touchscreen) e relativ usor sa accesezi comenzile masinii. Spun „relativ” pentru ca Jaguar a sacrificat ergonomia in utilizare a comenzilor masinii de dragul unui design mai curat, cu butoane mai putine. Astfel, pentru a porni scaunele incalzite, de exemplu, trebuie sa utilizezi touch-screen-ul, nu exista un buton fizic pentru asta. Iar daca in ecuatie mai apar sistemul de navigatie si vreun apel telefonic deja e cam mult pentru un banal ecran, cam mic si pus cam departe de sofer.

Mai mult decat atat, procesorul pentru multimedia e cam lent si are un decalaj de circa o secunda intre momentul in care apesi si momentul in care se intampla efectiv ceva. E valabil si pentru computerul de bord, cu afisaj amplasat intre indicatoarele pentru viteza si turatie.

Un alt minus al lui XF este ca motorasul electric de reglaj al volanului functioneaza galagios si scoate sunete suspecte (pacane discret). Nu inspira incredere in ceea ce inseamna fiablitatea sistemului, dar cine stie, poate o fi asa doar la masina testata.

In XF vei intalni butoane de la alte masini. Spre exemplu, butonul pentru reglajul electric al volanului este identic ca forma, textura si feedback cu cel pentru reglajul oglinzilor din Logan, iar butoanele pentru reglajul oglinzilor laterale sunt la fel ca la masinile Volvo si Aston Martin. Au ramas probabil din vremea in care Jaguar, Volvo si Aston Martin erau surori sub marea umbrela Ford Motor Company.

La capitolul tehnologii de varf se remarca sistemul de franare automata in caz impact iminent la viteze mici, cruise control-ul adaptiv si sistemul de monitorizare a unghiurilor moarte. Mai putin utila – dar da bine intr-o limuzina premium – este jaluzeaua electrica pentru luneta.

Dupa cum spuneam, Jaguar XF facelift a primit si un nou motor, turbo diesel de 2,2 litri. Are o singura turbina cu geometrie variabila si dezvolta 190 CP sau 200 CP pe cele mai noi masini. A fost vorba de un upgrade discret de soft. Cuplul maxim este de 450 Newton-metri (Nm).

Inainte sa pornesti motorul, butonul de Start pulseaza, iar dupa ce-l apesi se ridica butonul rotund, rotativ, de control al transmisiei. Este vorba despre o cutie automata cu opt viteze. Functioneaza fara cusur, e deopotriva rapida si foarte eficienta. Pentru o acuitate a reactiilor exista si un mod sport.

Pe sosea

Jaguar XF Facelift (sursa - 0-100.ro)Astfel echipat, XF atinge 100 km/h in 8,5 secunde. E o masina agila, cu un sistem de directie direct si foarte placut. Nu este superior sistemelor de directie de pe masinile BMW, despre care cred ca sunt cele mai bune, dupa Porsche, insa si Jaguar joaca in liga superioara.

Desi XF e o masina mare, se conduce foarte usor si agilitatea sa remarcabila te trimite cu gandul la felinele salbatice. Deci nu degeaba XF poarta sigla… Jaguar.

Merita observat si faptul ca masina aceasta are o garda la sol relativ mare in comparatie cu alte limuzine din segmentul E, insa la Euro NCAP a obtinut 4 stele din cinci posibile, ceea ce poate insemna un minus important pentru XF.

Concurenti

Si fiindca vorbim despre limuzine din segmentul E, rivalii lui XF sunt deci Mercedes-Benz Clasa E, BMW Seria 5, Audi A6, Infiniti M si Lexus GS. Unde e „locul” lui Jaguar XF? Are raritatea unui Lexus, cate ceva din rafinamentul interior al lui Clasa E, A6 si Infiniti M, iar dinamica bate spre BMW. Nu cred ca Jaguar a copiat aceste caracteristici, insa fiindca masina este atat de rara mi se pare cel mai accesibil mod de a explica cum te simti in ea. Si totul interpretat in stil britanic, cu acele foarte reusite combinatii de materiale.

Concluzii

Cu plusuri si minusuri, ca orice masina, Jaguar XF este fara indoiala o alternativa foarte buna la clasicele Seria 5, A6 sau Clasa E. XF e o berlina bine facuta, cu adevarat originala si se bucura de o imagine mai curata decat masinile germane. Jaguar XF porneste de la sub 45.000 de euro cu TVA, iar o varianta identica cu cea din test are un pret de 68.600 euro cu TVA – adica aproximativ ca si concurentii directi.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

Jaguar XF Facelift (sursa - 0-100.ro)

1 comentariu

Ciprian 24 septembrie 2020 - 14:55

O masina extraordinara, imi plac si caracteristicile si designul ei.

Reply

Lasa un comentariu