Acasa Industrie Renault, avertizata de Guvernul francez sa nu folosesca tehnici de santaj in negocierile pentru imbunatatirea competitivitatii

Renault, avertizata de Guvernul francez sa nu folosesca tehnici de santaj in negocierile pentru imbunatatirea competitivitatii

de Vlad Barza

Uzina de la Fllins (sursa - Renault)

In Franta s-a starnit o controversa intre Renault – care cere angajatilor concesii importanta ca sa mentina locurile de munca din Franta – si membrii Guvernului, care avertizeaza constructorul auto sa nu utilizeze tehnici de santaj la negocieri si sa nu ameninte ca va inchide fabrici. Renault a negat insa marti, 22 ianuarie, ca ar avea intentia sa inchida doua uzine, dezmintind informatiile aparute in presa. Cert este ca se desfasoara negocieri dure cu sindicatele, care atrag atentia ca masurile propuse de patronat vor duce la scaderea nivelului de trai al angajatilor.

De la ce a pornit totul? Renault a anuntat recent ca este nevoita sa reduca efectivele din Franta cu 7.500 de angajati pana in 2016 (acum are 44.000 de angajati) si ca astfel s-ar face economii de 400 milioane euro. Marti, 22 ianuarie, lideri sindicali au declarat ca doua uzine franceze ale companiei sunt in pericol sa fie inchise ca parte a programului de restructurare, una dintre ele fiind unitatea de la Flins unde e produs Clio.

Renault a dezmintit prompt ca s-ar fi discutat despre inchiderea unor uzine, dar controversa era deja starnita, iar membri ai Guvernului francez au luat atitudine, cerand companiei la care statul este cel mai mare actionar (15% din capital), sa se tina de cuvant si sa pastreze active toate uzinele.

Michel Sapin, ministrul francez al Muncii, indeamna Renault sa poarte negocierile in mod corect, sa nu utilizeze tehnici de santaj si sa fie responsabila. Tot de santaj a vorbit si un alt ministru „vocal” din Guvern, Arnaud Montebourg, sef al minsterului „Redresarii Productive”, el adaugand ca Renault, in afara de cele 7.500 de posturi pe care le va elimina, nu trebuie sa anunte nicio alta concediere si in niciun caz vreo inchidere de fabrica.

Negocierile cu sindicatele sunt dure pentru ca muncitorii ar trebui sa accepte concesii neplacute: inghetarea salariilor in 2013 si cresteri de sub 1% in anii urmatori si crestere cu 6,5% a numarului mediu de  ore de lucru.

Renault se angajeaza sa pastreze deschise toate uzinele din Franta, unde produce peste jumatate de milion de masini/an si spune ca va adauga o productie anuala de 80.000 unitati prin modele Nissan si Daimler.

E de asteptat ca sindicatele sa dea drumul unor proteste si sa blocheze activitatea in cateva uzine, ca semn al nemultumirii.

surse: Le Parisien, AFP, Reuters

Lasa un comentariu