Acasa Dacia Cum vede al doilea om din ierarhia Renault capcanele din calea Dacia si ce solutii gaseste pentru declinul vanzarilor din Romania

Cum vede al doilea om din ierarhia Renault capcanele din calea Dacia si ce solutii gaseste pentru declinul vanzarilor din Romania

de Vlad Barza

Carlos Tavares (sursa - HotNews.ro)

Dacia este, cu al sau model de business, cu zece ani inaintea concurentei, care abia acum isi da seama ca masinile low cost sunt viabile, iar comenzile pentru noul Sandero au depasit cu mult asteptarile, a spus intr-o discutie cu presa romana, Carlos Tavares, directorul operational al Renault (COO). El s-a aratat foarte optimist, a spus ca vanzarile gamei Entry vor creste si pe criza, datorita tarilor emergente, insa in tara noastra vanzarile Dacia s-au prabusit, iar oficialul Renault a admis ca este ingrijorat si ca a venit la Bucuresti inclusiv pentru acest lucru, pentru a gasi o rezolvare.

Gama Entry este colacul de salvare al Groupe Renault pe timp de criza

Groupe Renault nu a dat rezultatele de vanzari pe 2012, insa e de asteptat ca din cele peste 2,6 milioane de automobile vandute pe plan mondial, peste 900.000 sa fie din gama Entry, si anume Duster, Logan, Sandero, Lodgy si Dokker, vandute fie sub sigla Dacia, dar mai ales sub cea a Renault.

„Gama Entry este gama cu cea mai mare marja de profit in intregul Grup si o parte din profit este reinvestit in unitati noi de productie si in utilaje, iar asta mi se pare un lucru bun. Modelul de business pe care l-am dezvoltat pe gama Entry, si anume cu o marja importanta de profit care apoi este reinvestit, l-am numit in termen anglo-saxoni cash-cow”, a spus Tavares. (in romana s-ar treaduce „vaca de muls”, insa in engleza are o conotatie pozitiva – n. r.).

„Gama Entry este unul dintre stalpii profitabilitatii Groupe Renault. Tocmai in conditiile in care piata europeana este in deriva, gama Entry ne ajuta sa contracaram asta, fiindca putem sa intram pe pietele emergente cu ea, gama Entry fiind, cum am mai spus, o gama de cucerire”, a explicat portughezul Carlos Tavares, directorul operational al Grupului Renault.

Grupul e ingrijorat de vanzarile slabe ale Dacia in Romania, dar promite revansa in 2013

Daca pe plan mondial Grupul are motive sa fie optimist, in Romania nu e cazul, iar cifrele de vanzari pe ultimii ani dau dureri de cap mai marilor Groupe Renault. Si nu este o exagerare. In vremurile bune, inainte de criza, Dacia vindea chiar si peste 90.000 masini/an in Romania. Este adevarat ca severa criza ce a lovit piata a dus vanzarile tuturor la minime istorice, insa la Dacia declinul este neasteptat de dur, cifrele pentru 2012 indicand un total de circa 20.000 masini. Tavares, a spus, intrebat de HotNews.ro, ca rezolvarea acestei probleme este unul dintre motivele vizitei sale in Romania.

„Aceste scaderi reprezinta motiv de ingrijorare pentru noi si pentru asta ma si aflu aici in Romania, pentru a discuta cu echipele performanta noastra. In 2012 cota de piata a Grupului (Dacia+Renault) a scazut cu trei puncte procentuale fata de 2011, nu e prea bine, insa promitem ca in 2013 ne luam revansa. Cum vom face asta? In primul rand avem o gama reinnoita la Dacia, iar Renault a venit cu Clio 4 si va mai aduce si anul acesta un model nou. Daca nu ma insel, in 2012 cota cumulata de piata a grupului a fost de 34%, iar pentru 2013 asteptam crestere. Am identificat si alte posibilitati de relansare, unele tin de exemplu de concesionari, planul nostru comercial a fost revizuit, insa trebuie sa ne gandim ca piata totala a scazut mult (…)”, a spus cel care a devenit cunoscut in industria auto in 2009 cand a primit sefia diviziei America la Nissan.

Al doilea om din Renault atrage atentia si asupra contextului general al pietei si asupra efectului nefast pe care numarul mare de masini rulate venite din import il are asupra masinilor noi.

„Schimbarile din piata au avut un impact mare, astfel ca balanta s-a schimbat cand e vorba de cumpararea de vehicule noi fiindca acum mai mult persoanele juridice cumpara autovehicule noi, iar cele fizice cumpara multe second hand. Piata vehiculelor noi are de suferit din cauza celor rulate, insa sunt increzator ca statul roman va introduce o serie de corectii care vor imbunatati dinamica pietei”, a declarat Tavares.

Noul Sandero are comenzi cu mult peste asteptari, designul Duster este inca extrem de modern

In 2012 Dacia a adus pe piata un numar surprinzator de mare de modele noi, cinci – Logan, Sandero (plus varianta Stepway), Lodgy, Dokker si Dokker VAN -, iar acesta este unul dintre principalele motive de optimism pentru Tavares fiindca un brand cu o gama reinnoita aproape complet este atractiv pentru clienti. Semnele bune se simt, spune Tavares, mentionand ca pentru noul Sandero numarul de comenzi este cu 50% peste asteptari.

Insa un singur model nu a fost reinnoit, SUV-ul Duster, cel mai vandut model al gamei. Cand va fi el reimprospatat? Tavares nu a dorit sa spuna exact, insa a precizat ca designul masinii este si acum, la aproape trei ani de la lansare, extrem de modern.

„Duster trebuie sa imprumute din codurile de design ale noilor Logan si Sandero, asa cum sunt ele acum: mult mai robuste, mult mai precise si cu un nivel mult mai bun de calitate perceputa. E clar ca ele devin niste vehicule de statut. Duster e un succes global fiindca a fost foarte bine primit atat pe piata braziliana, pe cea rusa, pe cea indiana si in Europa de Vest. Duster va avea o viata lunga si de aceea va trebui din cand in cand imbunatatit cu ajutorul codurilor stilistice care se regasesc acum pe Logan si Sandero. Duster are un fel de vigoare comerciala, nu trebuie sa-l impingem in piata, ci pur si simplu este cerut datorita robustetii si fiabilitatii sale. Nu va voi dezvalui cand vom reinnoi modelul, insa SUV-ul are inca un design extrem de modern si va fi innoit cand piata o va cere”.

Sa nu ne asteptam la minuni, Dacia va ramane la filosofia de a pune  strictul necesar pe masini

Pe noile Logan si Sandero au aparut, ce-i drept in versiunile de top, dotari precum sistem de navigatie cu touch screen si cruise control, dotari despre care acum cativa ani cu greu ne-am fi putut imagina ca vor ajunge pe Dacia. E normal sa ne intrebam ce lucruri deosebite va pune Dacia pe masini, insa Carlos Tavares ne tempereaza imaginatia si subliniaza un lucru spus adesea de sefii Grupului: vom pune doar lucrurile absolut necesare, iar clientii considera acum ca sistemul de navigatie si cruise-control-ul sunt absolut necesare.

„Clientii nostri prefera sa cumpere o masina care le ofera strict elementele necesare, nu vor sa plateasca mai mult pentru elementele mai sofisticate pe care apoi sa nu le utilizeze (…). Clientii de Dacia sunt mandri de masini, se reunesc in cluburi si organizeaza evenimete in stil picnic. La aceste intalniri am vorbit cu ei si ne-au spus, spre exemplu, ca sistemul de navigatie nu este considerat un lux, ci o necesitate, la fel si cruise-control-ul. Este foarte important ca Dacia sa ramana in aceasta logica a smart-buy-ului, iar asta inseamna pret, echipamente si prestatii absolut necesare”, explica Tavares.

Trebuie precizat ca de cateva luni Groupe Renault foloseste termenul smart buy pentru a definiti masinile Dacia, acest termen inlocuind notiunea de „low cost” folosita pana la saturatie din 2004 incoace. Acum, sefii Renault considera termenul „low cost” ca fiind peiorativ si il folosesc – cum se poate vedea mai jos – doar cand se refera la rivalii care trebuie sa prinda din urma Dacia.

Dacia e cu zece inaintea concurentei care abia acum isi da seama ca e viabil sa dezvolte masini „low cost”

Tavares s-a aratat foarte mandru de modelul de afaceri al Dacia si considera ca abia acum concurenta isi da seama ca e un model ce merita urmat. El crede ca Dacia are deja zece ani avans si ca poate pastra distanta fata de rivalii care abia acum s-au dezmeticit.

„Dacia a fost prima care a pornit pe aceasta politica numita – uneori cu dispret – low cost de rivalii nostri, dar demersul a fost un succes, iar anul trecut am vandut aprope un milion de vehicule din gama Entry. Am stiut sa dezvoltam astfel de modele, iar acum multi constructori spun ca aceasta este strategia potrivita. Cei de la Volkswagen au anuntat de exemplu ca lucreaza la o gama low cost, cei de la PSA au lansat modele care sa se incadreze pe aceasta strategie. Ce inseamna asta? Ca incearca sa ne prinda din urma. Putem spune ca avem zece ani avans fata de concurentii nostri, insa acesti zece ani nu trebuie sa ne faca sa devenim aroganti. Trebuie sa fim convinsi ca ei vor incerca sa lanseze modele si sa recupereze distanta. Noi trebuie sa avem un ritm de productivitate superior concurentilor. E practic o cursa in care deosebirea intre viteza noastra si cea a concurentei va face diferenta”, potrivit lui Tavares.

Uzina de la Mioveni are competentele necesare de a produce modele sub sigla Renault

Uzina de la Mioveni nu doar trimite piese pentru asamblarea de masini in aproape zece uzine ale Grupului, insa produce si automobile sub sigla Renault. De la final de 2012 este produs in Arges si modelul Renault Symbol, iar uzina are competenta de a face pe viitor si alte modele sub sigla Renault.

„Faptul ca acum, dar si in trecut, pleaca de la Mioveni vehicule sub sigla Renault este dovada ca suntem cat se poate de multumiti de calitatea vehiculelor produse aici si asta e normal fiindca avem aceleasi standarde de calitate in toate uzinele noastre. (…) Exigentele noastre de calitate, atat la masinile Dacia, cat si la Renault, au crescut fiindca si concurenta se misca si noile modele Sandero si Logan au avansat mult la capitolul calitate perceputa”, a declarat oficialul Renault.

Trebuie subliniat insa ca Tavares nu a dat vreun indiciu clar ca se vor adauga la Mioveni noi modele sub sigla Renault, ci a spus ca uzina are capacitatea tehnica de a produce diverse modele.

Dacia se va opri la opt-noua modele, mai multe nu ar putea fi sustinute

Dacia are acum sase modele in gama si intrebarea care apare des este cat de departe se poate ajunge cu numarul. S-a vorbit chiar si despre 10-12 modele in unele declaratii de presa facute in Franta, dar trebuie sa fim mult mai moderati, a spus, Tavares care a insistat ca vor fi opt sau noua modele.

„Trebuie sa veghem asupra dimensiunii gamei Dacia pentru ca suntem pe cale sa reconstruim aceasta gama si evident ca avem modele noi pentru care e nevoie de timp si bani ca sa le stabilizam pe piata. Daca numarul de modele creste foarte mult, avem nevoie de multi bani pentru a le sustine si de aceea consideram ca reconstruirea gamei trebuie facuta pe etape si numarul optim pe care-l vedem pentru gama este de opt-noua modele, astfel incat sa avem mereu suficienti bani ca sa le sustinem. In plus, nu vreau sa cadem in capcana pe care noi, in lumea auto, o numim „launch and leave” ceea ce inseamna ca se lanseaza un model, insa nu sunt investiti apoi suficienti bani in marketing si apar consecinte negative la profitabilitate si calitate. E clar ca trebuie sa gasim un echilibru pentru a nu cadea in aceasta capcana, dar in acelasi timp sa avem suficient de multe modele in gama. Acum avem suficiente modele si le vom stabiliza in piata, insa nu vom trece de opt-noua”.

Acum avem sase modele, iar alte doua sunt ca si confirmate: Logan break si o noua camioneta.

Cine este Carlos Tavares

S-a nascut pe 14 august 1958 la Lisabona, a facut acolo Liceul Francez si apoi, in 1981, a absolvit Ecole Centrale din Paris. Din acel an lucreaza la Renault ca inginer de test-drive la centrul din Aubevoye, unde, din 1985 a ocupat si o o functie de conducere pe partea de inginerie. Din 1991 a fost sef pentru platforma Clio II la Chassis Systems si apoi a condus si departamentul de Arhitectura. In 1996 a fost numit director al proiectului Megane II, iar apoi, in 2011, a fost numit directorul programului Mid-Range Vehicle. Tavares a devenit cunoscut in peisajul industriei auto mondiale in 2004 cand a devenit vicepresdinte exectiv la Nissan, un an mai tarziu fiind cooptat si in board-ul companiei japoneze.

Din 2009 Tavares a fost numit la conducerea operatiunilor Nissan in regiunea America.

El a revenit la Renault in iulie 2011 si a devenit director operational (COO), al doilea om ca importanta dupa Carlos Ghosn. El l-a inlocuit pe Patrick Pelata, cel care si-a dat demisia in urma scandalului in care trei directori au fost pe nedrept acuzati de spionaj industrial. Tavares este casatorit si are trei copii. Sporturile cu motor sunt marea lui pasiune, el concurand si in cateva curse pe circuit.

Lasa un comentariu