Acasa Curiozitati STUDIU: Peste 70% dintre tinerii soferi europeni accelereaza pe galben si circa 3,36 milioane consuma alcool inainte sa se urce la volan

STUDIU: Peste 70% dintre tinerii soferi europeni accelereaza pe galben si circa 3,36 milioane consuma alcool inainte sa se urce la volan

de Adrian Mitrea

(sursa - 0-100.ro)

Circa 73% dintre tinerii soferi din Europa recunosc ca accelereaza atunci cand vad culoarea galbena a semaforului, iar 14% chiar trec pe culoarea rosie, reiese dintr-un studiu IPSOS, realizat in 15 tari europene si Africa de Sud, la comanda producatorului de anvelope Goodyear. Totodata, peste 3,3 milioane de tineri soferi consuma alcool inainte de a se urca la volan.

Studiul realizat de Goodyear in 2012 cu privire la siguranta rutiera, care a investigat comportamentul a 6.500 de conducatori auto tineri cu varsta sub 25 de ani pe 16 piete (15 tari europene si Africa de Sud), a scos la iveala perspective interesante in ceea ce-i priveste pe conducatorii auto tineri si incepatorii din traficul rutier.

Cercetarea releva un numar de stereotipuri nationale in ceea ce priveste conducerea auto. Un studiu anterior realizat de Goodyear in 2010 privind siguranta rutiera a aratat ca, printre ceilalti europeni, italienii erau vazuti ca fiind cei mai putin responsabili in trafic, iar germanii cei mai prudenti din Europa. Insa, aceste date nu sunt confirmate de rezultatele studiului din 2012, care ii claseaza pe tinerii italieni printre cei mai putin predispusi sa accelereze pe galben sau sa calculeze gresit distanta din trafic atunci cand depasesc alte vehicule. De asemenea, perceptia conducatorilor auto germani nu este pe deplin sustinuta, de vreme ce acestia sunt printre cei mai putin dispusi sa se supuna semnelor din trafic, reiese din studiu.

Preferinta pentru viteza este putin mai raspandita in randul barbatilor tineri: 70% dintre barbati fata de 62% dintre femei recunosc faptul ca depasesc limita de viteza atunci cand conduc. Tinerii conducatori auto din Polonia, Africa de Sud si Rusia par sa depaseasca mult mai des limitele de viteza decat orice alta tara (81%, 79%, respectiv 76%), in timp ce tinerii care conduc cel mai responsabil sunt cei din Marea Britanie si Spania, unde doar 54% si respectiv 40% recunosc ca depasesc limita de viteza. De asemenea, ei sunt cel mai putin dispusi sa incerce atingerea vitezei maxime a masinii lor (18%, respectiv 19%) si acest lucru este explicat probabil prin modurile stricte de aplicare a legii si prin amplasarea radarelor de viteza in trafic.

Spre deosebire de britanici si spanioli, tinerii conducatori auto germani si rusi sunt cei mai dispusi sa incerce atingerea vitezei maxime a masinii lor, un procent de 53% si 46% afirmand ca si-au turat motorul la maximum. Acest lucru nu este deloc surprinzator pentru Germania, de vreme ce aceasta tara este singura din lume unde nu exista limita de viteza pe autostrazi.

Studiul mai arata ca 43% dintre barbati si 35% dintre femei recunosc ca nu s-au supus semnelor de circulatie. Tinerii conducatori auto din Africa de Sud si Polonia sunt in fruntea clasamentului cu 62% si respectiv 51%, in timp ce suedezii si cehii sunt cei mai responsabili, cu un procent de 25% si respectiv 24%, doar uneori ignorand semnele de circulatie. Aproximativ 41% dintre barbati si 33% dintre femei recunosc ca iau curbele cu viteza si un enorm procent de 50% din tineri afirma ca au depasit mai mult de un vehicul la un moment dat pe o sosea cu doua benzi.

De asemenea, tinerii conducatori auto nu acorda des prioritate (26% barbati si 19% femei), germanii fiind in fruntea clasamentului pentru accelerarea la culoarea galbena a semaforului (85%), iar un enorm procent de 28% dintre tinerii turci recunosc ca trec pe culoarea rosie. Tinerii soferi care se comporta cel mai responsabil in trafic sunt belgienii, cehii si francezii, cu niste procente relativ mici, de 8%, 8% si 6% care sustin ca au trecut pe rosu o singura data.

De asemenea, se pare ca tinerii conducatori auto care si-au incheiat studiile la o varsta frageda (18 ani sau mai tineri) sunt mult mai predispusi sa faca greseli decat cei care continua studiile pentru mai mult timp. Circa 47% dintre cei care au abandonat scoala la 18 ani nu respecta semnele din trafic, in comparatie cu 36% dintre cei care isi continua studiile pana la 22 de ani.

Tinerii conducatori auto din Africa de Sud sunt cei mai predispusi sa conduca dupa ce au consumat o bautura alcoolica (45%), in timp ce britanicii sunt cei mai putin dispusi, cu un procent de 4%, care reflecta gradul inalt de aplicare a legii si politica de toleranta scazuta fata de acest aspect. Acest lucru este accentuat de numarul tinerilor cu varste cuprinse intre 17 si 24 de ani care isi petrec timpul liber in baruri sau in cluburi. La nivelul intregii Europe aceasta este a doua cea mai raspandita activitate in randul tinerilor. Se estimeaza ca 16,8 milioane de tineri europeni isi petrec timpul liber in localuri, unde consuma bauturi alcoolice. Cu o medie de 20% din tinerii soferi care recunosc ca inainte de a conduce consuma alcool, in Europa exista 3,36 milioane de tineri conducatori auto care consuma bauturi alcoolice inainte de a se urca la volan.

Studiul a fost realizat de IPSOS in numele Goodyear EMEA pentru a intelege mai bine constientizarea, opiniile si practicile privind siguranta rutiera in randul tinerilor conducatori auto si al incepatorilor. In total au fost intervievati 6.400 de respondenti cu 400 de interviuri pe tara in urmatoarele state: Austria, Belgia, Republica Ceha, Danemarca, Franta, Germania, Italia, tarile de Jos, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elvetia, Africa de Sud, Turcia si Marea Britanie.

Au fost in total 20 de intrebari care au acoperit cinci teme: educatia in trafic, comportamentul pe sosea, accentul pus pe stilul de viata si pe societate, pregatirea sezoniera si, mai ales, pentru iarna.

Cercetarea de teren s-a desfasurat in perioada 23 iulie-17 august 2012. Interviurile au fost realizate online in limba locala a fiecarei tari. Respondentii au trebuit: sa aiba permis de conducere valabil, sa aiba peste 18 ani si sa fie conducatori auto activi.

Goodyear este una din cele mai mari companii producatoare de anvelope din lume. Are aproximativ 71.000 de angajati si isi fabrica produsele in 53 de unitati de productie din 22 de tari peste tot in lume. Cele doua centre ale sale pentru inovare din Akron, Ohio si Colmar-Berg, Luxemburg, dezvolta produse si servicii de ultima generatie. Goodyear are o experienta de 111 ani in dezvoltarea de anvelope.

Lasa un comentariu