Inovator, elegant, modern si produs in Romania, cam asa ai putea descrie Ford B-Max in cateva cuvinte. Este fara indoiala cea mai moderna masina care s-a produs vreodata in aceasta tara, iar nivelul de calitate se ridica la nivelul oricarui Ford, fie ca e produs in Germania sau SUA. B-Max are atat de multe spus si, in acelasi timp, cateva minusuri ies destul de vizibil la iveala.
click aici pentru galeria foto
Concept
Inca de cand conceptul Ford Iosis Max a fost prezentat in martie 2009, la Salonul Auto de la Geneva, am simtit cu totii cum americanii de la Ford vor sa arate ca pot sa uimeasca lumea. Tot atunci au aparut si primele articole in presa cum ca versiunea de serie a conceptului ar putea fi produsa in Romania.
Dupa trei ani ipotezele s-au adeverit. B-Max preia de la Iosis Max forma stopurilor si a farurilor, dar mai ales sistemul de acces fara montant B fix. „Stalpul”, cum i se mai zice, este integrat in „buzele” portierelor.
Astfel ai parte de o deschidere ampla de 1,5 metri si ramai de fiecare data uimit de aceasta minune tehnica unica in industria auto contemporana.
Design
Cu un design curat, modern si usor taios, Ford B-Max isi cauta locul printre oamenii pasionati de tehnologie si concepte inovatoare, indiferent de varsta. Pentru cei fermecati de luminile de zi (DRL) cu LED ale lui B-Max ma simt dator sa mentionez ca ele nu intra in dotarea standard la versiunile de intrare in gama, fiind inlocuite de niste becuri banale mai putin aratoase.
La fel ca si exteriorul, habitaclul acestui model este deopotriva modern si practic, cu solutii elegante si ingenioase pentru tot ce ai nevoie cand te afli in masina: scaune bune, volan placut la atingere, spatii pentru depozitare generoase si usor accesibile, prize de 12 V (doua pe consola centrala), conectivitate cu surse multimedia externe.
Tehnologie, confort si dotari
Varful tehnologic de la bord este sistemul Sync, un asistent digital personal capabil sa preia comenzi vocale complexe. Sigur ca nu functioneaza perfect, dar e mai rasarit decat sistemele de comenzi vocale din alte masini. Pe larg despre cum functioneaza Sync, cu bune si cu rele, poti vedea in clipul Prima impresie: Ford B-Max in care i-am acordat un spatiu vast lui Sync sa se manifeste. Daca ai un telefon conectat prin Bluetooth Sync e chiar capabil sa sune singur la 112 in caz de accident si sa transmita coordonatele masinii. Tot la capitolul siguranta merita mentionata tehnologia Active City Stop, care franeaza automat masina in caz de accident iminent, la viteze mici (in baza informatiilor primite de la o camera video montata in spatele oglinzii retrovizoare centrale).
Functionalitatea lui B-Max este spectaculoasa! Poti chiar sa rabatezi scaunul din dreapta fata pentru a incarca obiecte cu o lungime de pana la 2,34 metri. Podeaua portbagajului este ingenios conceputa si are inaltime variabila. Sub primul fund al podelei pot intra chiar si obiecte mai voluminoase, cum ar fi un rucsac. Daca nu ai roata de rezerva (ci kit de reparatie roti) obtii inca un spatiu de depozitare destul de generos. Pentru cei practici Ford propune pentru B-Max si optiunea de parbriz incalzit (cu rezistente, ca luneta) a carei utilitate este incontestabila pe timp de iarna. Confortul climatic este completat de conducte de ventilatie care duc la picioarele pasagerilor spate, pe sub scaunele din fata. E un detaliu aparent minor, insa el face diferenta intre confort si disconfort pe timp de iarna, avand un rol major in incalzirea uniforma si rapida a habitaclului.
Buzunarele fetelor de usi din fata sunt profilate si pot gazdui chiar si sticle de doi litri. La fel de incapatoare sunt si locasurile speciale de la extremitatile banchetei spate.
Sistemul inovator de deschidere a portierelor vine insa si cu dezavantaje. Pentru ca usile spate sunt concepute sa gliseze pe langa caroserie, nu au buzunare si cotiere pe fetele de usi. Deci iata un minus in ceea ce priveste ergonomia. Alte dezavantaje ale tehnologiei portierelor sunt ca mecanismul care intra in prag este predispus la murdarire, iar cablajele usilor spate pot fi agatate cu piciorul de persoane mai neglijente sau copii.
Tot la capitolul minusuri, am observat la B-Max lufturi mari intre portierele din fata si mastile interioare ale acestora, iar daca sofezi pe drumuri mai proaste sau cu asfalt zgrunturos in habitaclu se fac auziti asa-zisii „greierasi”. E o boala destul de raspandita in randul masinilor de volum, insa la cat de bine merge B-Max pe drumuri bune nu te-ai astepta la surprize de acest gen la o banala schimbare a texturii asfaltului…
Motorul de pe masina din test e complet nou in ograda Ford: 1,5 litri turbo diesel de 75 Cai Putere (CP). E un motor destul de vioi pentru deplasrile prin oras, dar vlaguit in extraurban. Greu de inteles de ce Ford a decis sa lanseze acest motor cand are un 1.6 TDCi (95 CP) mai puternic, mai economic, mai ecologic si mai rapid decat 1.5 TDCi.
Propulsorul de 1,5 litri are o intarziere a turbinei destul de evidenta, dar cutia de viteze excelenta (manuala cu cinci trepte) si cuplul maxim de 185 Newton-metru (Nm) mai salveaza un pic situatia. Chiar si asa, Ford B-Max cu aceasta motorizare se numara printre cele mai lente masini care au intrat In Garajul Nostru. Atinge 100 km/h in 16,5 secunde. Pus in comparatie cu cel mai cunoscut motor diesel de 1,5 litri de pe piata, cel de la Renault (1.5 dCi), atunci 1.5 TDCi al Ford paleste din toate punctele de vedere. Spre exemplu, o Dacia Sandero 1.5 dCi 75 CP atinge 100 km/h in 14,6 secunde, cu doua secunde mai repede decat B-Max 1.5 TDCi.
Fiindca am condus si versiunea B-Max 1.6 TDCi in Germania, recomandarea pentru fanii propulsoarelor turbo diesel este aceasta, nicidecum 1.5 TDCi, chiar daca diferenta de pret este de 500 euro (pret de lista, inclusiv TVA).
Pe sosea
E foarte limpede ca B-Max poate suporta motorizari mult mai performante. Masina are suspensii ireprosabile, usor sportive, si un sistem de directie neutru, deosebit de placut in exploatare. Platforma de clasa B a Ford este foarte reusita. In fond, B-Max este o Fiesta, iar cine a condus una din cea mai noua generatie nu are cum s-o uite prea curand. Alaturi de Mazda2 si Volkswagen Polo, sunt cele mai dinamice masini din segment, cu tinute de drum excelente.
B-Max cu 1.5 TDCi este ca un atlet cu inima transplantata de la un cardiac. Masina poate sa duca mult mai mult. Nici macar motorul varf de gama 1.0 EcoBoost (120 CP) nu reuseste sa faca mecanica lui B-Max sa-si atinga limitele prea usor. Gratie suspensiilor si directiei, nu am niciun fel de dubii ca intre soferii entuziasti si ingeniosul B-Max nu va fi dragoste la prima vedere.
Concurenti
Foarte indraznet este rivalul Opel Meriva, care beneficiaza de asemenea de un sistem atipic de deschidere a portierelor, insa nicidecum la fel de inovator ca al lui B-Max. In clasa monovolumelor de clasa B intre Meriva si B-Max se va duce marea batalie, fiecare masina avand avantajele si dezavantajele sale. Spre exemplu, Meriva beneficiaza de motor turbo diesel de intrare in gama mai eficient (inclusiv din punctul de vedere al taxelor: 1.3 CDTi) si are o modularitate mai mare pentru locurile din spate (cu scaune reglabile inainte-inapoi individual). Pe de alta parte B-Max se conduce un pic mai bine si n-are montant B fix. Mai sunt si alti concurenti, ceva mai conventionali, dar sic, cum ar fi Citroen C3 Picasso si Fiat 500L.
Concluzii
Ford B-Max are preturi de lista cuprinse intre 13.400 si 17.650 euro cu TVA, iar o varianta ca cea din test costa, cu tot cu optionale si TVA, 18.200 euro. Nu e o masina foarte accesibila, insa e fara indoiala cel mai inovativ si practic model de clasa B. Pe langa aceasta, cu mandrie spunem ca poarta eticheta „fabricat in Romania”!
1 comentariu
Domnilor… Este bine sa vorbesti doar in cunostinta de cauza.
Eu am B-Max. Sunt printre cei care s-au riscat anul trecut sa faca o astfel de investitie. (am si motive personale, avem o persoana cu handicap in familie). S-a dovedit super din toate punctele de vedere.
Una este sa vezi/incerci o ora doua o masina si alta este sa mergi zi de zi timp de un an. Eu sunt sofer profesionist si am ff km facuti pana acum cu diverse masini.
O sa-mi rezerv dreptul de a comenta spusele voastre: Nu exista comparatie intre cele doua, pe nici un plan.
am B-MAX de 1,4 16V. model TREND plus. Are toate dotarile mai putin Star/Stop (pt ca nu-l suport), si fara camerele pentru parcarea asistata. Dupa un an am ajuns la concluzia ca isi merita banii.. 14.500
– Consum: 7,5 l/100 in oras; 5,5 l/exterior, chiar si la viteze de 120 si cu 4 persoane in masina (cam 80kg fiecare plus bagaje)
– Este foarte stabila in curbe, cu toate ca nu ai crede.
– Are in comparatie cu Lodgy (am la firma una din asta) avantajul ca se deschit usile pe ambele parti.
Oare careva dintre voi au incercat sa vada cat costa un Lodgy in realitate: Cu toate optiunileajunge tot cam pe acolo. Daca nu credeti mergeti la reprezentanta si cereti Lodgy. Si o sa fiti surprinsi.