Opel, prin intermediul celui mai mic model al sau, ADAM, are curajul sa scrie reteta dupa care vor fi construite masinile mici si „fashion” de acum inainte. Ca orice reteta noua, nu toate ingredientele sunt dozate asa cum trebuie, insa chiar si asa rezultatul te face sa te lingi pe degete. Fie ca esti barbat sau femeie, tanar sau batran, homosexual, om de afaceri sau student, poti fi sigur ca exista un ADAM si pentru tine. Teoretic exista o sansa la 30.000 sa intalnesti doua masini Opel ADAM la fel. Dar haideti sa vedem cum se comporta unul dintre ele.
click aici pentru galeria foto
Am condus Opel ADAM in Portugalia, prin Lisabona si imprejurimi, pana in cea mai vestica bucatica de uscat din Europa: Capo de Roca. Dupa vreo 200 de kilometri, Opel m-a convins ca ADAM este cea mai interesanta aparitie in clasa masinilor de oras (segment A), din 2007 incoace, cand Fiat a relansat modelul 500. De fapt Fiat 500 este principalul rival al lui ADAM, iar in plan secund ar fi modelele Citroen DS3, MINI Cooper si Audi A1 – toate acestea fiind mai mari, mai spatioase, dar cu acelasi lipici la public.
Nu doar ADAM in sine e coplesitor, ci si marketingul de care are parte. Spre exemplu, culorile pentru caroserie nu sunt denumite simplu, galben, verde, albastru sau mai stiu eu cum, ci au fiecare cate un nume. De exemplu, galben se cheama „James Blonde”, iar negrul se numeste „I’ll be black”. Inca doua: „Purple Fiction” in loc de violet si „Red’n Roll” in loc de rosu.
Interesant este ca masina nu are versiuni de echipare, ci niste teme generale de design si echipare denumite JAM, GLAM si SLAM. Fiecare dintre ele pot fi ulterior configurate prin niste pachete estetice, decoruri interioare, decoruri exterioare si jante. Exista patru dimensiuni pentru jante (15, 16, 17 si 18 inch), iar in total, ca varietate, sunt 31 de modele de roti. Cele mai mari jante, cele de 18 inch, au niste decoruri din plastic, de diverse culori, care se pot aplica si se pot schimba atunci cand te plictisesti de ele.
La lansare sunt disponibile in total 12 culori pentru caroserie, trei tipuri de vopsea pentru plafonul exterior, iar cheia de contact vine in culoarea caroseriei. In ceea ce priveste interiorul, exista patru culori generale si 19 decoruri pentru scaune.
Plafonul poate fi vitrat sau poti opta intre trei tipuri de decoruri pentru interior. Dintre cele trei decoruri interioare pentru plafon, doua dintre ele pot fi iluminate cu 64 de LED-uri si se pot aprinde de la un buton de langa plafoniera. Separat de plafonul cu LED-uri ce imita un cer instelat exista iluminare ambientala in fetele de usi si consola centrala. LED-urile multicolore iti lasa posibilitatea sa alegi intre opt culori.
Interesant este ca decorurile din plastic din masina pot fi schimbate. Opel promite un fel de colectii care vor fi lansate periodic si astfel oamenii vor putea schimba ambianta din masina fara a cumpara un alt automobil. Va imaginati ce se va intampla cand un tip si o tipa, amandoi posesori de ADAM, se vor intalni la semafor: „Buna, vrei sa facem schimb de decoruri?”.
Toate exemplele si enumeratiile de mai sus arata cat de complex e ADAM. Mai mult decat atat, calitatea materialelor si a finisajelor poate concura lejer cu orice masina premium de mici dimensiuni pentru ca, surprinzator sau nu, celor de la Opel chiar le-a iesit o masina premium. Discutia poate fi continuata de aici prin raspunsuri la intrebarile: De ce are ADAM cele mai frumoase si avansate instrumente de bord si nu Astra sau Insignia? De ce IntelliLink se gaseste doar pe ADAM, nu si pe modelele mai mari si mai scumpe? Sunt o serie de paradoxuri care in cele din urma pun micul ADAM intr-o lumina buna. Poate este modelul prin intermediul caruia Opel ne arata ce va schimba in viitor la masinile sale. Vom vedea…
Pe ADAM debuteaza tehnologia IntelliLink, un sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inch, teoretic compatibil cu orice smartphone de pe piata, fie ca ruleaza sistem de operare Apple sau Android. Exista si vor exista tot mai multe aplicatii speciale care pot fi pornite pe telefon si reproduse pe ecranul IntelliLink, cu tot cu comenzi. Un exemplu este aplicatia de navigatie BringGo, aflata deocamdata in testare (nu e disponibila inca in App Store sau Android Market). Conceptul este interesant: sistemul multimedia din masina nu mai concureaza cu telefonul, ci devine o gazda buna pentru acesta si sunt din ce in ce mai compatibile. In sfarsit cineva abordeaza calea corecta! Pe langa Opel mai exista cativa producatori auto care au adoptat aceasta strategie intr-un fel sau altul: Peugeot, Renault. Iar in urmatorii ani vom avea cu siguranta mai multe exemple.
Pe Opel ADAM sunt cateva dotari exotice, pe care nu prea le gasesti in acest segment. Este vorba despre volan incalzit, climatizare automata, sistem de parcare automata (laterala sau garare) si sistemul FlexFix pentru a transporta biciclete. Din pacate portbagajul este mic (170 litri) sau foarte mic (95 litri pentru versiunea cu sistem audio Infinity). La fel ca la alte masini din aceasta clasa, ADAM are un buton City care face ca volanul sa se invarta extraordinar de usor la viteze de parcare.
La viteze mai mari directia se intareste si descoperi in Opel ADAM o masina foarte agila si placuta, usor de condus si confortabila. Designul interior, ergonomia comenzilor si scaunele sunt punctele forte ale acestei masini. Exista suspensii sport si confort, insa personal cred ca alegerea ideala o reprezinta suspensia confort in combinatie cu roti de 15 sau 16 inch. Suspensia sport si rotile mai mari sacrifica mult confortul, iar sportivitatea astfel castigata nu e pura, ci trasa de par, fortata. Asta am experimentat in Portugalia, unde toate masinile aveau roti de 17 si 18 inch, cu suspensie sport sau confort.
Variantele cu roti de 17 inch imprima o dinamica foarte buna masinii. Nu se inclina pe viraje si te face sa te simti ca intr-o jucarie mare. E o a adevarata placere sa te afli la volan.
Un minus merge insa la directie pentru ca este prea asistata, prea artificiala. Practic, simti ca masina poate mai mult, insa lipsa reactiilor naturale din partea directiei nu iti dau suficienta incredere incat sa conduci asa cum ar fi capabila masina sa fie condusa. E ca un atlet amator.
ADAM vine cu trei motorizari, una de 1,2 litri 70 de Cai Putere (CP), alta de 1,4 litri si 87 CP si exista varianta de top, de 1,4 litri si 100 CP. In Portugalia toate masinile puse la dispozitia presei pentru test drive au fost echipate cu motorul de 87 CP (0-100 km/h in 12,5 secunde), despre care oficialii Opel zic ca va fi cel mai bine vandut.
Acest propulsor de 1,4 litri e de nivel mediu. Nu e nici un motor foarte vechi, dar nici modern. Cel mai mare neajuns al sau este ca nu are un sunet sportiv, care sa te incite la condus. Sunetul motorului este banal la majoritatea masinilor Opel pe benzina si iata ca ADAM nu face exceptie. In plus, motorul este penalizat de transmisie, manuala cu cinci trepte, care are treptele 2, 3, 4 cam lungi si treapta a cincea scurta. Asta face ca masina sa nu aiba suficient zvac in realitate si sa para lipsita de vigoare, iar in treapta a cincea accelerarea este rezonabila, dar turatia este prea ridicata pentru a obtine un consum mic la viteze de autostrada.
Intre treapta a patra si a cincea este o diferenta doar de 400-500 rotatii pe minut (rpm), ceea ce spune multe despre etajarea perfectibila a treptelor de viteza. Pare acelasi grup motopropulsor care echipeaza Astra Classic II si Astra H: 1.4 Twinport cu trasmisie manuala cu cinci trepte.
Pentru fanii motoarelor diesel am o veste proasta: nu va exista un Opel ADAM diesel pentru ca – spun cei de la Opel – in acest segment nu se vand masini cu astel de motoare, insa peste 18 luni va fi lansata o varianta turbo pe benzina, cu o transmisie noua, cu sase trepte.
In concluzie ADAM este o aparitie surprinzatoare si indrazneata venita din partea Opel. E o masina cu matereriale si finisaje premium, cu un design traznet si optiuni de personalizare atat de variante incat exista o sansa la 30.000 sa vezi doua masini ADAM identice. Acestea fiind spuse, modele „fashion” precum Fiat 500, Citroen DS3, MINI Cooper si Audi A1 au motive serioase sa se teama de micul si indraznetul ADAM.