Cand spui BMW te gandesti la masini puternice si luxoase, cu tehnologie de top si preturi pe masura. Poate te gandesti si la motociclete. Dar un scuter nu e chiar primul lucru care iti vine in minte. Faceti cunostinta cu BMW C 600 Sport – un maxi scuter agil, performant si aratos prin care BMW reintra pe piata scuterelor.
click aici pentru galeria foto
Dupa ce a dat chix cu C1 – scuterul cu acoperis si centura de siguranta lansat in 2001 – BMW incearca acum din nou. De data aceasta reteta e ceva mai traditionala si, mai presus de toate, motorul mult mai performant. Competitia este acerba, dar mereu e loc de mai bine.
Suzuki are modelul Burgman, Yamaha propune T-Max, iar Honda are Silver Wing. Asa se contureaza un produs pentru cei ce vor sa se deplaseze rapid prin oras, fara sa renunte la costumul de birou in favoarea unui costum de motocicleta. Urmeaza o avalansa de propuneri noi de la Piaggio, Gillera sau Aprilia. Producatorii moto se intrec in a oferi motoare mari, de peste 500 cmc, multe in doi cilindri, care se departeaza din ce in ce mai mult de vehiculul mic, necostisitor si popular, propulsat la nivel de moda in toata lumea de Gregory Peck si Audrey Hepburn in Vacanta la Roma.
Avem deci in fata BMW C 600 Sport, un maxi scuter care tinteste direct in inima bine reputatului Yamaha T-Max. Exista si un frate al lui C 600 Sport, mai confortabil si gandit pentru distante mai mari: BMW C 650 GT.
Cu doi cilindri dispusi in paralel si o cilindree de 650 centrimetri cubi (cmc), BMW C 600 Sport dezvolta 60 Cai Putere (CP) si atrage usor atentia prin design-ul modern, precum si prin calitatea ridicata a suprafetelor carosate. Rotile sunt de 15 inch, din aliaj.
Odata ce introduci cheia in contact, privirea iti e atrasa de bordul desenat modern, cu un vitezometru central si o zona digitala unde sunt prezentate o multitudine de informatii ale computerului de bord: consum, nivelul combustibilului, temperatura exterioara si presiunea in roti. Panoul digital indica in mers si turatia motorului. BMW merita felicitari pentru ca a ales sa nu foloseasca un turometru clasic, total inutil data fiind transmisia tip CVT. Ramane astfel loc pentru informatii mai importante. Dar exista si un mare minus: nu poti vedea autonomia. In schimb este afisat mai putin relevantul consumul instant.
In vreme ce privirea conducatorului este atrasa de bordul spectaculos, privitorii pot admira iluminarea exterioara cu tehnologie LED. Faza scurta poate fi inlocuita prin apasarea unui buton cu iluminarea fata cu leduri puternice, albe. Au rolul luminilor de zi de la automobile (DRL – Daytime Runing Lights). Efectul vizual este spectaculos, esti vizibil pentru ceilalti participanti la trafic si becurile pentru faza scurta si faza lunga sunt astfel protejate de uzura.
La pornirea motorului se aude un sunet frumos, care aduce mai mult cu al unei motociclete de clasa medie. Poate si pentru ca scuterul din test este echipat cu o toba optionala produsa de Akrapovic.
Desi cantareste aproape 250 de kilograme, centrul de greutate este foarte jos, asa ca manevrabilitatea e remarcabila chiar si la viteze foarte mici. Ghidonul destul de ingust si pozitionarea inalta a oglinzilor retrovizoare iti permit sa te strecori printre masinile oprite la stop fara niciun fel de efort. Odata ce ai ajuns in pole position si lumina verde se aprinde, cu o simpla miscare din inchietura dreapta, C 600 Sport tasneste cu o usurinta incredibila, comparabila cu a unei motociclete sport. Si o poate tine asa pana la viteze mult peste cele permise in oras.
Transmisia cu variatie continua (CVT) este controlata electronic, franele (Nisin) dispun de ABS, iar suspensia spate este tip monobrat si adaposteste transmisia finala: lant in baie de ulei.
Atat in regim in urban, cat si in extraurban, transmisia CVT functioneaza extrem de bine, motorul fiind in permanenta pregatit sa accelereze, fara sa se gandeasca de doua ori. Franarea e deosebit de eficienta, iar sistemul ABS functioneaza fara repros. Un minus il reprezinta cauciucurile stoc marca Pirelli, care sunt excelente in conditii de uscat, dar nu foarte bune pe asfalt umed.
Suspensia este tipica BMW: se simte o nota de fermitate sportiva, dar amortizeaza perfect trecerea peste denivelari mici sau sine de tramvai. Un pasager in plus nu schimba cu mare lucru situatia. BMW C 600 Sport pastreaza manevrabilitatea foarte buna, iar acceleratia pierde doar foarte putin din vigoare.
Paradoxal, desi acest scuter e foarte rapid si se cheama C 600 Sport, senzatia la bord este de confort si relaxare, iar pentru conducator exista foarte mult loc pentru picioare. Pentru zilele friguroase, scuterul are inclazire in manere si in sa pentru conducator si pasager, in doua trepte. Soferul, in plus, poate seta pe pozitia automat nivelul de incalzire care se adapteaza in functie de temperatura de afara.
Sistemul de depozitare este inovator. Sub sa se poate transporta o casca integrala, iar in stationare compartimentul se extinde in jos adaugand un volum suplimentar suficient pentru o a doua casca. Compartimentul astfel extins se aproprie insa mult de roata din spate si de aceea un swich de siguranta nu permite pornirea scuterului pana la replierea compartimentului.
Scuterele, datorita constructiei cu ambreiaj centrifugal, in stationare nu blocheaza roata din spate, asa ca cele mici se folosesc doar cu cric central, iar la cele mari, care au si cric lateral, exista, pozitionata in diferite locuri, o maneta care are rolul unei frana de mana. BMW vine cu o solutie foarte simpla si eleganta: cricul lateral actioneaza si circuitul de franare al rotii din spate, blocand-o.
Dupa cateva zile petrecute cu C 600 Sport, BMW m-a convins ca revenirea in segmentul scuterelor nu este o gluma. La un pret de circa 11.500 euro cu TVA, acest scuter BMW se pozitioneaza in partea superioara a segmentului sau, avand in acesti bani si atuurile necesare pentru a fi lider din toate punctele de vedere.