Comisia Europeana a prezentat planul de actiune CARS 2020 prin care spune ca vrea sa ofere un „sprijin masiv” industriei auto europene care se confrunta cu probleme grave legate de vanzarile slabe si de supracapacitate. Reactia dominanta in piata este ca planul contine mai mult vorbe decat fapte si ca masurile concrete si eficiente lipsesc. Totusi, comisarul european pentru industrie a tinut sa mentioneze ca nu tine de UE sa decida care uzina se inchide si care nu.
Comisia spune ca „propune un sprijin masiv in favoarea inovarii, prin eficientizarea cercetarii si inovarii in cadrul Initiativei europene privind automobilele ecologice.”
„UE va lua, de asemenea, masuri urgente pentru depasirea dificultatilor cu care se confrunta in prezent acest sector si pentru restructurarea intr-o maniera coordonata”, a spus comisarul european pentru industrie, Antonio Tajani.
Comisia spune ca va convoca in luna noiembrie reprezentantii producatorilor de automobile si ai sindicatelor si ministrii industriei, inainte de urmatorul Consiliu de Competitivitate, in scopul unei analize a masurilor avute in vedere pentru a face fatarizei actuale intr-o manieră coordonata.
Multe voci din piata, citate de marile agentii de presa, spun ca planul contine mai mult vorbe decat fapte si ca prevederile sunt prea generale, fara a atinge aspecte specifice. Planul este mai mult o consultare publica la nivelul UE si nu o colectie de masuri care sa aduca o schimbare.
ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) spune ca masurile sunt „necesare, dar nu suficiente”, si adauga ca industria auto europeana trece printr-un proces atat de important de adaptare si restructurare, incat este clar nevoie de mai mult. „UE ar trebui sa foloseasca toate mijloacele pe care le detine pentru a atenua consecintele economice si sociale ale acestui proces. In mod special ar trebui sa gaseasca solutii pentru o mai mare flexibilitate a fortei de munca si pentru a ajuta angajatii afectati, dar si regiunile din care acestia provin”.
ACEA mai spune ca, pe termen mediu, industria auto europeana isi va reveni, insa situatia din prezent este grava si este dominata de supracapacitate, in unele zone producandu-se la 50-60% din capacitate, iar in altele la 80-90%.
Comisarul european pentru industrie a admis limitele pe care CE le are. „Voi incerca sa fac tot ce-mi sta in putinta pentru a preveni inchiderea unor fabrici”, a spus Antonio Tajani care a precizat insa ca „in legatura cu problemele lde restructurare nu se afla in atributiile UE sa spuna ce uzina trebuie sa inchizi sau sa nu inchizi”.
Per ansamblu, industria de automobile (producatorii de automobile, lantul de aprovizionare si piata serviciilor post‑vanzare, in care activeaza mii de IMM-uri) reprezinta 12 milioane de locuri de munca directe si indirecte, 4% din PIB si un excedent comercial de 90 miliarde euro (2011).