Sergio Marchionne – carismaticul sef al Fiat – a purtat discutii cu sefii Peugeot-Citroen si cu Opel in dorinta de crea o mare alianta pan-europeana care sa rivalizeze cu Volkswagen, spun surse citate de Bloomberg. Marchionne a negat aceste zvonuri si a prezentat planul de redresare a Fiat care exclude inchiderea unor fabrici italiene si isi propune sa dedice o mai mare parte din productie exportului.
Bloomberg scrie ca Marchionne ar fi avut discutii cu sefii Peugeot-Citroen dar si cu cei ai General Motors, incercand sa-i convinga ca este posibila crearea unei mari aliante auto europene intre Fiat Peugeot, Citroen si Opel.
O astfel de alianta ar fi dus la aparitia unui conglomerat auto care ar fi detinut 25% din vanzarile auto europene, nivel similar la care se gaseste acum Volkswagen.
Nu e de mirare ca proiectul a esuat, mai ales ca erau multe parti de convins si interesele fiecaruia sunt diferite. Toate aceste patru marci isi vad vanzarile scazand in Europa, insa grupul francez PSA isi consolideaza alianta cu Opel si nu s-a aratat interesat sa coopereze cu Fiat.
Pe de alta parte, italienii au incercat in cel putin doua randuri sa preia Opel, insa fara succes. Sergio Marchionne a negat existenta unor astfel de discutii la conferinta de prezentare a planurilor de redresare ale grupului Fiat-Chrysler. „Nu am mai avut discutii cu GM din 2008 si 2009”, a spus el.
Seful Fiat spune ca nu vrea sa inchida uzine din Italia fiindca daca ar face asta ar trebui sa deschida uzine in alte parti, iar acest lucru nu ar avea sens. Grupul vrea insa sa creasca procentul de masini exportate din Italia, bazandu-se pe modele din clase mici precum Panda si 500 (cu derivatele sale).
Sergio Marchionne spune ca planurile prevad lansarea a 17 noi modele intre 2013 si 2016, toate urmand a fi produse si la uzine italiene. Printre modele se numara si un nou SUV compact Jeep care va fi vandut si in SUA dar si mai multe modele Alfa Romeo care si ele ar trebui sa ajunga pe pietele nord-americane.
Daca pana acum obiectivul de productie al aliantei Fiat-Chrysler pentru 2014 era de sase milioane de vehicule, acum Marchionne l-a redus la un mai realist 4,6-4,8 milioane, productia pentru anul in curs fiind estimata la 4,2 milioane.
Marchionne a admis ca Fiat a devenit dependenta de Chrysler care vinde bine in SUA unde are profituri importante. Pe de alta parte, in Europa Fiat traieste vremuri grele si nu asteapta ca piata sa-si revina pana in 2014.
„Nu e o situatie pentru cei slabi de inima. Dar din 2004 pana acum nu ne-am dat inapoi cand a fost vorba de lupta (…) Trebuie sa o mai facem inca o data, dar intr-un mod care sa ne asigure o solutie permanenta la degringolada de pe piata auto europeana”, a spus seful Fiat.