Noul Renault Clio, ajuns la patra generatie, se afiseaza in straie complet noi si e o masina ce pare semnficativ mai buna decat cea careia ii succede. Dupa primii zeci de kilometri parcursi prin Toscana, Italia, cu ocazia testelor pentru presa, am descoperit un Clio mai jovial, mai bine facut, mai silentios si foarte economic, inclusiv noul motor TCe 90 care echipeaza si modele Dacia. Pe de alta parte, Clio IV are o suspensie cam saltareata si oferta de transmisii e redusa: manuala cu cinci viteze. Pentru fanii vechiului model exista vesti bune, ramane in productie cu eticheta Collection.
click aici pentru galeria foto
Noul Clio este inspirat din conceptul DeZir si este primul model lansat de Renault sub condeiul designerului Laurens van den Acker, venit in 2009 de la Mazda. Fata de alte masini, la care trebuie sa cauti cu lupa elementele noi, Clio IV striga din toate unghiurile ca este un model nou, macar in aparenta, daca platforma a ramas aceeasi. Vestea buna e ca platforma oricum reusita a lui Clio III a fost revizuita, imbunatatita si rafinata exact acolo unde era nevoie. Astfel, Clio a devenit mai placut de condus. Acum directia este mult mai comunicativa si simti mai bine ce se intampla cu rotile si intreaga masina. Noul Clio este mai inchegat.
Si totusi suspensia lucreaza un pic prea mult. Nu vei ajunge sa simti asta decat la viteze de autostrada si pe drumuri valurite, dar in comparatie cu Ford Fiesta sau Volkswagen Polo este evident ca „trupului” lui Clio ii place mai mult sa danseze. Nu e deranjant si chiar ajunge sa-ti placa asta, dar pana la urma e vorba de gusturile fiecaruia, nu-i asa?
In Toscana am condus doua motorizari de pe noul Renault Clio: binecunoscutul 1.5 dCi de 90 de Cai Putere (CP) si noul TCe 90 – motor complet nou, turbo, cu trei pistoane, care este produs si in Romania si echipeaza si modele Dacia. Pe langa acestea doua mai exista si o motorizare de 1,2 litri pe benzina de 75 CP, iar din 2013 va fi disponibil un motor mai vanjos, turbo de 1,2 litri, de 120 CP. Acesta din urma va putea fi asociat si unei cutii de viteze automatizate, cu dublu ambreiaj (EDC).
Versiunea TCe 90 e foarte placuta la condus si vine la pachet cu rafinament si un sunet usor sportiv la accelerari mai puternice. Oricum, antifonarea e surprinzator de buna. Pentru cei 90 CP, micul TCe e foarte vioi si economic, cu o medie de 4,7 litri benzina/100 km pe 80 km parcursi prin Toscana in regim mixt. In mod definitiv e un motor mai placut si mai economic (inclusiv fiscal) decat vechile propulsoare de 1,4 si 1,6 litri.
Din pacate Renault ofera doar transmisii manuale cu cinci viteze pentru motorizarile de 1,2 litri de 75 CP, 1.5 dCi 90 si TCe 90. N-ar fi neaparat nevoie de o a sasea, dar pentru rulat in extraurban la viteza constanta e binevenita si o treapta a noua de dragul consumului mic.
Dincolo de acest mic neajuns pe partea de transmisie, sunt cateva plusuri pe care noul Clio le are si sunt foarte evidente de cum te urci in masina. Primul este ergonomia. Odata ce te-ai asezat la volan constati ca totul e amplasat exact cum trebuie: volanul, schimbatorul, scaunele. Volanul si instrumentele de bord nu mai au acea pozitie exagerata aplecata spre inainte. Clio IV e o masina mai germanica din acest punct de vedere.
Foarte placuta este si cotiera de pe fata de usa, care e destul de sus pozitionata si inclinata intr-o pozitie foarte comoda pentru mana, indiferent daca iti odihnesti doar cotul sau toata mana.
Renault vrea sa „rupa” piata cu o propunere de nerefuzat: navigatie MediaNav in echiparea standard incepand cu al doilea nivel de echipare (Expression). Arata la fel ca pe Dacia, insa culorile sunt un pic diferite. MediaNav e intuitiv, foarte usor de folosit si, mai presus de toate, e mare! Posesorii de Ford Fiesta cu navigatie inteleg mai bine ce vreau sa zic. Varianta de intrare in gama are un bord mai simplu, cu radio CD. Important de retinut ca toate sistemele audio vin cu tehnologia Bass Reflex, oferind o calitate decenta a auditiei.
Din 2013, optional, va fi disponibila tableta R-Link in bord – un fel de MediaNav mai avansat si capabil sa se conecteze la internet. Va exista si un magazin online cu aplicatii dedicate. Dar pana atunci sistemul MediaNav merita cu siguranta toti banii, fiind foarte performant, simplu de utilizat si accesibil. Asa cum Ford Model T a democratizat automobilul, asa Renault si LG democratizeaza piata sistemelor multimedia si de navigatie „de fabrica” pentru automobile.
In completarea designului tineresc si sistemului multimedia performant vin optiunile de personalizare foarte variate pentru interior si exterior. Sunt disponibile teme predefinite si combinatii la libera alegere, astfel incat sa ai o masina acum iti doresti si sa fii sigur ca sansele sa mai vezi una identica sunt foarte mici.
La un pret de pornire de circa 10.500 euro cu TVA si un plan de revizii cu intervale rare, noul Clio are un cuvant greu de spus in fata clientilor de flote, dar si in fata celor care vor o masina frantuzeasca economica si bine facuta. Cu siguranta vom vedea noul Clio pe pozitii de top in clasamentul celor mai bine vandute modele din Europa.