BMW trece in aceasta perioada prin transformari istorice, toate inglobate in conceptul BMW Active Tourer pe care producatorul auto il expune la Salonul Auto de la Paris (27 septembrie-14 octombrie). Acest model, aflat inca la stadiul de concept, este primul BMW cu tractiune fata, primul cu motor dispus transversal si primul monovolum al bavarezilor. Si este doar inceputul, pentru ca BMW planuieste sa introduca nu unul, ci pana la 12 modele cu tractiune fata – toate construite pe noua platforma care debuteaza odata cu conceptul Active Tourer. Despre toate acestea, dar si despre noul motor BMW cu trei pistoane, turbo, de 1,5 litri poti citi pe larg in interviul de mai jos, realizat de 0-100.ro la Paris, cu inginerul BMW Frank Niederlander.
Adrian Mitrea: Aveti la stand BMW Active Tourer Concept, care vine cu tot felul de noutati pentru BMW. Primul cu tractiune fata, primul cu motor transversal, primul monovolum. Este acesta un BMW adevarat avand in vedere toate acestea?
Frank Niederlander: In trecut mereu am cautat sa extindem portofoliul de produse. Am creat sedanuri noi, apoi modelele din gama X – complet noi pentru BMW in acel moment. Am reusit sa le facem tipice BMW si aceeasi abordare avem si cu Active Tourer. Am vazut ca sunt foarte multi oameni care cauta aceasta pozitie de condus mai inalta si spatiu interior mai mare. Aceste doua elemente sunt combinate cu o masina foarte compacta, dar sportiva si aratoasa. Am analizat care este calea corecta sa cream o asemenea masina si am luat decizia sa lansam aceasta arhitectura de vehicul noua (cu tractiune fata, motor dispus transversal – n.r.), dar fara a neglija genele specifice BMW: performantele dinamice, manevrabilitatea, distributia maselor. Acestea sunt elemente care trebuie pastrate.
Adrian Mitrea: Dar cum va veti convinge clientii ca aceasta masina inca este un BMW, distractiv de condus?
Frank Niederlander: Sunt clienti noi care cauta un asemenea model la BMW. Sunt oameni care vor confort si spatiu, dar si peformante rutiere bune. Baza de clienti este foarte generoasa: tineri, varstnici, familii tinere. In ceea ce priveste experienta de la volan, avem precedentul numit MINI, prin care am demonstrat cum poti face o masina cu tractiune fata care se conduce foarte bine.
Adrian Mitrea: Vorbeati despre pozitia mai inalta de condus. BMW a incercat ceva similar cu BMW Seria 5 GT. Nu este un sedan, dar nici un SUV, este intre segmente si a fost creat exact pentru cei care prefera confortul unei limuzine si pozitia de condus ceva mai ridicata. Dar acest model nu prea se vinde. De ce lucrurile vor sta altfel cu Active Tourer?
Frank Niederlander: BMW Seria 5 GT este pentru alt tip de clienti, un segment de piata mult mai restrans. Cea pe care o tintim cu Active Tourer este deja mai dezvoltata si se simte nevoia de un monovolum cu caracteristici dinamice foarte bune. Asta nu gasesti pe piata in prezent si noi aici venim.
Adrian Mitrea: Aceasta idee de monovolum premium nu este prea dezvoltata. Avem Mercedes-Benz Clasa B si cam atat. De ce veniti atat de tarziu (an) cu aceasta idee?
Frank Niederlander: Piata aceasta pentru monovolume premium abia acum incepe sa existe. Este o tendinta recenta, ni se pare interesanta si vrem sa o abordam. Cum? Raspunsul este la standul nostru.
Adrian Mitrea: Tintiti clienti de marci premium sau de la marci de volum care vor sa „urce” la premium? Veti avea mai mult clienti care vin din segmentul premium sau din afara lui?
Frank Niederlander: Va fi un mix, dar in principal credem ca vor fi clienti din afara segmentului premium.
Adrian Mitrea: Inteleg ca va plac cifrele de vanzari ale lui Mercedes-Benz Clasa B? Nu este totusi o masina atat de bine vanduta. Ce va face sa credeti ca BMW va avea succes cu o asemenea masina?
Frank Niederlander: Nu stiu despre Mercedes-Benz, insa noi la BMW credem ca exista o piata buna pentru o masina cum e Active Tourer.
Adrian Mitrea: Dar de ce un client ar cumpara ceva ca Active Tourer si nu un Seria 1 sau Seria 3 Touring?
Frank Niederlander: Cred ca Seria 1 este foarte agil, dinamic si sportiv. Cei care vor vrea mai mult loc ar putea migra catre o masina cum e Active Tourer. Piata de breakuri e foarte bine definita in Europa, satisface un anumit stil de viata, anumite nevoi. E altceva. Stai mai jos in masina decat in Active Tourer.
Adrian Mitrea: Masini precum Ford B-Max – care in versiunile lor de top vin cu dotari, tehnologie si finisaje care pot concura cu masinile premium – v-au determinat sa grabiti acest proiect?
Frank Niederlander: Nu neaparat, dar ideea este tocmai aceasta. Sa venim in intimpinarea familiilor tinere spre exemplu, care s-au obisnuit sa conduca o masina premium compacta, dar pentru care viata se schimba atunci cand apare un copil. Si pentru ca ei sa nu renunte la segmentul premium sau la BMW, am creat Active Tourer.
Adrian Mitrea: De la ce masini credeti ca veti atrage clienti? Sau, altfel spus, care considerati ca sunt rivalii?
Frank Niederlander: Optiunile sunt foarte restranse. Poate fi Mercedes-Benz Clasa B pentru spatiu si confort, dar mai putin pentru sportivitate.
Adrian Mitrea: Timp de ani de zile BMW a fost si este o marca celebra pentru motoarele sale cu sase cilindri in linie, eventual de 3 litri. Cum se impaca acest lucru cu motorul „injumatatit” pe care-l veti lansa, cu trei cilindri, de 1,5 litri?
Frank Niederlander: Printre ingineri mereu a existat aceasta provocare, cum sa transfere tehnologia de pe motoarele cu sase cilindri, iconice, pe unele mai mici. Toata filosofia porneste de la un singur cilindru, 500 centimetri cubi (cc), si tehnologia sa. Este vorba despre performanta si eificenta. Daca totul este perfect pentru un cilindru, restul tine de combinatii, calcule si de a avea motorul potrivit pe masina potrivita. Motorul cu trei cilindri este cel mai apropiat de cel cu sase cilindri, ma refer la modul in care se simte si vibreaza. Raspunsul la acceleratie este foarte bun si este un motor modern.
Adrian Mitrea: Spuneati ca motoarele cu sase cilindri sunt iconice. Cum veti convinge oamenii ca nu cumpara jumatate de icoana daca opteaza pentru motorul cu trei pistoane?
Frank Niederlander: N-ar avea loc in masina un motor cu sase cilindri. Motoarele cu sase pistoane sunt ideale in combinatie cu tractiune spate si sunt montate longitudinal. Pentru o arhitectura de vehicul cum are Active Tourer a trebuit sa regandim totul. Motoarele cu trei si patru cilindri sunt mult mai potrivite pentru noua platforma.
Adrian Mitrea: BMW este de asemenea o marca renumita pentru distributia foarte echilibrata a maselor intre fata si spate (50:50). Cum reuseste aceasta noua masina sa obtina asta, avand motorul, cutia de viteze si toate angrenajele in fata?
Frank Niederlander: Pentru masinile cu tractiune fata distributia maselor perfecta este putin diferita, cam de 60:40. Cautam sa avem o distributie corecta a maselor, un centru de greutate cat mai aproape de sol si console scurte. Acestea sunt elementele cheie de la care pornesti daca vrei sa ai o manevrabilitate buna.
Adrian Mitrea: Cat de departe merge downsizing-ul la BMW?
Frank Niederlander: Va referiti la masini sau…? (rade)
Adrian Mitrea: Am zis downsizing…
Frank Niederlander: In acest moment vedem foarte interesanta clasa compacta, nu mai jos. In ceea ce priveste motoarele, cred ca trei cilindri sunt suficienti ca margine de jos. Dar exista motoare cu trei cilindri si de 0,9 litri… Asa este, dar credem ca o camera de ardere de 500 centimetri cubi este ideala. Poate o sa mergem spre 400 cc (deci 1,2 litri, trei pistoane – n.r.), dar nu mai jos decat atat.
Adrian Mitrea: Exista o limita ca timp de acceleratie de la 0 la 100 km/h peste care un BMW sa nu treaca?
Frank Niederlander: Noi consideram ca tot ce este sub 8 secunde poate fi considerata o masina rapida, dar nu avem o limita superioara.
Adrian Mitrea: Deci ne putem astepta la masini BMW care ating 100 km/h in 17 secunde…, nu?
Frank Niederlander: (rade) Nu cred… Cine stie cum vor evolua vremurile, vom vedea, insa intr-un orizont de timp previzibil nu prevad asa ceva.
Adrian Mitrea: In cati ani va ajunge Active Tourer masina de serie?
Frank Niederlander: Nu comunicam acum data concreta de lansare, dar putem spune ca este un automobil aproape gata sa intre in productie asa cum este. Deci in viitorul apropiat va intra in productie.
Adrian Mitrea: Conceptul are propulsie hibrida. Masina de serie va fi doar hibrida?
Frank Niederlander: Dupa cum am spus, tintim o patura larga de clienti si avem nevoie de toata gama de motoare existenta.
Adrian Mitrea: Planuiti sa lansati si alte modele BMW cu tractiune fata?
Frank Niederlander: Da, are sens. Din moment ce avem aceasta arhitectura, de ce nu?
Adrian Mitrea: O familie formata din cate modele poate suporta aceasta platforma noua?
Frank Niederlander: Pentru BMW, circa 12 modele.
Adrian Mitrea: Este aceeasi arhitectura care sta si la baza viitorului MINI? Cate modele MINI vor putea fi construite pe noua platforma?
Frank Niederlander: Da, in principiu este aceeasi. (….) Vom putea crea pana la opt modele MINI pe aceasta platforma noua.
Adrian Mitrea: Batalia pentru platforme cat mai adaptabile este imensa am vazut. Cel mai bun exemplu poate fi Grupul Volkswagen, cu a sa MQB. Din curtea BMW cum se vad lucrurile? Care sunt elementele cheie ale noii platforme BMW cu tractiune fata?
Frank Niederlander: Platforma potrivita este esentiala in zilele noastre, din punct de vedere industrial. Cu cat este mai adaptabila, cu atat mai bine. Provocarea este sa poti varia latimea, lungimea, distanta dintre axa fata si bord. Trebuie sa gasesti platforma care sa mearga pe masini mici, masini compacte masini medii si masini mai mari. Aici este cheia succesului.
Adrian Mitrea: Cate modele cu tractiune fata ar trebuie sa aveti ca platforma sa fie viabila din punct de vedere economic pentru BMW?
Frank Niederlander: Nu am pornit de la asta, ci de la elementele cheie care sunt importante pentru clienti. Exact ca si la motoare – unde putem implanta aceeasi tehnologie pe propulsoare cu trei, patru si sase cilindri – cheia este sa poti crea cat mai multe derivate si sa raspunzi foarte repede la modul in care evolueaza cererea. Acestea sunt elementele care conteaza in final. Nu e vorba doar de un produs, ci de un intreg ecosistem care trebuie sa functioneze bine.
Adrian Mitrea: Aveti aici la stand in premiera si Seria 1 pentru prima data cu xDrive, este posibila si o versiune doar cu tractiune fata?
Frank Niederlander: Absolut. xDrive este un succes clar, iar tractiunea doar pe fata va veni si ea.