Criza domina de cativa ani industria auto europeana, insa niciodata numarul vocilor ingrijorate, chiar disperate, nu a fost atat de mare precum la Aalonul Auto de la Paris. Sefii unor companii mari au vorbit despre spectrul falimentului, despre vanzari in pierdere, discount-uri care dau piata peste cap si chiar despre posibilitatea ca unele companii sa dispara.
Salonul auto care a inceput pe 27 septembrie la Paris a fost mai putin spectaculos la partea de concepte prezentate fata de alte saloane europene (Frankfurt, Geneva), insa declaratiile sefilor unor companii au avut o gravitate fara precedent. Totul vine pe fondul vanzarilor slabe din Europa, asteptarile fiind ca numarul de masini noi inmatriculate in 2012 sa fie cel mai scazut din 1995 incoace.
In conditiile in care piata auto europeana e in al cincilea an consecutiv de declin, iar vanzarile scad puternic mai ales in tarile din sud, valul de declaratii ingrijoratoare nu e chiar o surpriza.
Philippe Varin, seful Peugeot, a spus ca grupul francez a pierdut 350 de euro in acest an la fiecare masina vanduta in Europa, insa adauga ca unii competitori au pierdut 500-600 de euro si vor fi fortati sa ia masuri dure similare cu PSA care va inchide o uzina si va renunta la 8.000 de oameni. „Piata auto europeana se confrunta cu o supracapacitate de productie iar acest lucru se va mentine. In acest context cred ca si alte companii vor fi nevoite sa inchida uzine”, spune Varin.
Si Sergio Marchionne, seful Fiat si presedinte al ACEA, a atras din nou atentia ca industria auto europeana a gresit pentru ca nu a rezolvat din timp problemele legate de capacitatile mari de productie. El a criticat in trecut Grupul Volkswagen, despre care a spus ca face reduceri agresive de pret la masini, producand un adevarat macel pe o piata auto aflata si asa sub presiune.
Totusi, din partea Grupului Volkswagen, la Paris, a venit un avertisment prin vocea lui Hans Dieter Poetsch, director financiar al Grupului, care a spus ca e posibil ca o serie de companii auto sa dea faliment daca nu primesc ajutor guvernamental „Producatorii din sudul Europei care fac masini din clase mai mici vor fi in mod special afectati”, spune el, adaugand ca nu sunt semne ca piata auto europeana sa-si revina mai repede de doi ani.
Foarte pesimist s-a aratat si Carlos Ghosn, seful aliantei Renault-Nissan, care a spus ca Renault ar putea sa dispara sub forma sa actuala daca puterile publice nu vor lansa politici care sa amelioreze mediul economic in care isi desfasoara activitatea uzinele franceze.
El spune ca nicio companie nu poate fi competitiva si nu poate prospera intr-o baza careia ii lipseste competitivitatea, iar pentru Renault baza naturala este Franta. „Pericolul este real, nu vorbesc de trei luni sau sase luni, insa sunt obligat sa reflectez asupra unui interval de trei, cinci sau zece ani”, spune Ghosn.
Si al doilea om din Renault, directorul operational (COO) Carlos Tavares, a facut declarati pesimiste, spuand ca se ia in calcul inchiderea totala a unor uzine Renault. „Avem o problema de competitivitate in Europa de Vest si Franta. Vom vedea ce putem face, discutam cu sindicatele pentru a le explica pe larg carentele de competitivitate”, a spus Tavares care, a laudat in schimb uzinele Nissan din Europa (Spania si Marea Britanie)
Un semnal de alarma a venit si de la Susan Docherty, cea care conduce Chevrolet Europa. Ea atrage atntia ca exista discount-uri „de speriat” care fac profitabilitatea imposibil de atins. „Vedem in piata si discount-uri de 20-30%. Nu poti face profit cand pe piata se dau si reduceri de 2.500-4.000 euro numai ca omul sa cumpere”, atrage atentia sefa Chevrolet Europe, care da ca exemple Peugeot, Citroen si Fiat.
Mediul din piata s-a deteriorat si din cauza masurilor de austeritate din mai multe tari, masuri care au afectat consumul. „In trecut guvernele au mai stimulat industria prin programe stil Rabla. Acum acele tari sunt intr-o stare atat de rea incat nu mai pot actiona acele parghii. Nu vedem o rezolvare rapida la aceasta chestiune”, a spus Docherty.
Despre problemele marilor companii europene si despre cum acestea ii impart in doua tabere puteti citi aici, iar reprezentativ este conflictul dintre Volkswagen si Fiat.