Opel implineste 150 de ani de existenta in acest an, iar pe piata romaneasca grupul auto german implineste un secol de prezenta comerciala, faptul fiind documentat de o reclama aparuta intr-un ghid auto din 1912. „Hotarandu-va pentru automobilul Opel veti face alegerea cea mai nemerita!”, se spunea in textul publicitar de la inceput de secol 20.
Prezenta Opel pe piata romaneasca este documentata de o reclama publicata de un reprezentant al marcii intr-un ghid auto publicat in 1912.
Cartea in care a fost publicata pagina de reclama se numeste ¬Calauza tuturor drumurilor din Romania¬ si a fost editata cu ajutorul Ministerului Lucrarilor Publice, intrucat cuprinde indicatii de traseu intre orasele tarii.
Societatea Anonima de Comert cu sediul in Bucuresti, str. Smardan nr. 10, publica in aceasta lucrare o reclama la produsele Opel pe care le comercializa:
Textul reclamei din 1912
„Reprezentanta Generala pentru Romania a fabricei OPEL ¬ Russelsheim a/M pentru automobile de ori-ce fel.
Cel mai robust si Cel mai sigur automobil pentru toate scopurile.
Succesele Automobilelor Opel se tin lant! Dupa Victoria in cursa de rezistenta a Automobilului Suedez, Gothenburg-Stockholm, 1014 km prin ghiata si zapada vine succesul fenomenal in Cursa Internationala din Alpii Austriaci pe 2400 km. Singurul Team Opel ajunge fara puncte rele la destinatie.¬
Hotarandu-va pentru automobilul Opel veti face alegerea cea mai nemerita!
Recomandam pentru sezonul de iarna ¬Chassiurile Opel¬ cu Limuzinele demontabile foarte elegante confectionate la fabrici de caroserii de primul rang.
Atelierul de Reparatii si Garajul le avem: in Strada Fabrica de Chibrituri, no. 15.
Serviciu prompt si foarte culant.”
La momentul publicarii, in 1912, Opel sarbatoreste cea de-a cincizecea aniversare si masina cu numarul 10.000 paraseste linia de productie. Bazandu-se pe experienta unui incendiu major care avusese loc cu un an inainte, inginerii din Russelsheim dezvolta ¬Pompa de incendiu motorizata¬ pentru brigada de pompieri a fabricii, iar modelul timpuriu al unitatii de incendiu este comercializat cu succes in orase. In acelasi an, este lansata o noua nava amiral: un autovehicul cu o putere de 40/100 CP si patru cilindri.
Istoria Opel are numeroase momente de tangenta cu Romania, intr-un secol de prezenta neintrerupta. Unul dintre ele este angajarea lui Aurel Vlaicu la fabrica de la Russelsheim, in calitate de inginer. Aviatorul roman a lucrat la Opel in 1908, dupa finalizarea studiilor tehnice de la Budapesta si Munchen, iar documentul care doveste acest lucru este fisa sa medicala. In 1908, acest serviciu dedicat angajatilor fusese deja externalizat de Opel unui furnizor profesionist. Documentul apartine Muzeului Aviatiei din Bucuresti si este expus in spatiul dedicat lui Vlaicu.
Istoria Opel, foarte pe scurt
Opel face parte din General Motors de peste 80 de ani. In 1928, Opel avea o cota de piata in Germania de 37,5%, fiind de departe cel mai mare producator auto al tarii. Pentru a se pregati de o alianta cu General Motors, compania isi modifica forma de organizare, devenind companie pe actiuni listata. GM cumpara 80% din actiunile Opel in 1929, in timp ce restul de 20% sunt preluate in 1931. Tot in anii ’20, producatorul britanic Vauxhall este integrat in grup.
In 1931, fabrica din Russelsheim construieste primul ¬automobil popular¬, un autovehicul accesibil cu un motor de 1,2 litri. Din acel an pana in 1935, Opel construieste 100.000 de unitati ¬ un volum nemaiatins pana atunci de niciun alt model in Germania. Un an mai tarziu, Opel devine primul producator de autovehicule care infiinteaza o scoala de instruire in domeniul relatiilor cu clientii. La aparitia primului model Kadett, in 1936, compania era cel mai mare producator si exportator de automobile din Europa, cu o productie anuala de 120.293 de unitati.
In prezent, Adam Opel AG are sediul central in Russelsheim si detine unsprezece fabrici si patru centre de dezvoltare si testare in sapte tari europene. Compania are aproximativ 40.000 de angajati, peste 22.000 dintre acestia in Germania (decembrie 2011). Opel si marca britanica inrudita Vauxhall sunt prezente in peste 40 de tari. In 2011 au fost vandute peste 1,2 milioane de autoturisme si autovehicule comerciale usoare, reprezentand o cota de piata de 6,1% in Europa.