Daca ai crezut vreo clipa ca esti „condamnat” sa alegi doar intre Dacia Logan, Renault Fluence, Chevrolet Cruze si Skoda Octavia ca masini de familie cu un raport calitate-pret cat de cat cinstit, acum pe lista cu optiuni mai apare un candidat: Seat Toledo. Am condus acest model in Spania, unde altundeva decat la Toledo – orasul lui El Greco. Desi nu e o opera de arta, Seat Toledo imbina foarte bine eleganta unui sedan cu pragmatismul unui hatchback, pastrand un comportament rutier placut. Probabil ca El Greco ar fi mandru de aceasta masina care poarta numele orasului sau de suflet.
Sigur ca tot un fel de Toledo este si Skoda Rapid. Ambele masini sunt produse in Cehia, la Mlada Boleslav. Asta spune multe despre Toledo si Rapid, care sunt aproape identice. Exista mici diferente stilistice la exterior (mai ales) si interior.
click aici pentru galeria foto
Odata cu aceasta a patra generatie Toledo, Seat se intoarce la originile acestui model: masina de familie cu aspect de sedan si acces la portbagaj prin hayon. Spatiul pentru bagaje e impresionant de mare: 550 litri. E cel mai mare din segmentul sedanurilor compacte si nu doar atat. E mai mare chiar decat al Audi A8 si al altor limuzine mari, cu pretentii. Iar asta se intampla pastrand totusi un design clasic, chiar frumos, tinand cont ca totusi Toledo e o masina de buget. Iar masinile de buget sunt in general facute mai din topor. Din punct de vedere estetic, designerilor lui Toledo le poate fi reprosat faptul ca stopurile par copiate de la Ford Mondeo.
De asemenea, odata cu lansarea lui Toledo, Seat a depasit acea etapa mai putin inspirata a istoriei sale in care aproape toata gama de modele era formata din masini cu aspect de monovolum.
Ca Toledo este creat pentru a se bate in principal cu Chevrolet Cruze si Renault Fluence, se vede. E masina saracita intentionat in dotari pentru a ramane totusi sub Skoda Octavia si Volkswagen Jetta, in cadrul Grupului Volkswagen. Din punctul de vedere al unor dotari si finisaje Toledo este chiar sub Cruze si Fluence, insa compenseaza cu brio prin spatiu, ergonomie si modul in care se conduce – sensibil mai bine decat rivalii sai. Pe spate Toledo beneficiaza de o suspensie supla, simpla si ieftina – semiindependenta, iar pe fata are MacPherson.
In Toledo e plastic tare peste tot – pe bord, pe fetele de usi. E nevoie de atentie in exploatare pentru ca pare ca se zgarie usor. Doar in zona in care tii cotul se afla o bucatica de material ce imita pielea, moale, placuta la atingere. Mai sunt si alte elemente care indica reducerea costurilor. Spre exemplu, pe Toledo nu exista deloc, nici macar ca optiune, posibilitatea de a monta faruri cu xenon. Un alt detaliu (despre care cei de la Seat spun ca „le-a scapat” si ca de vina este Skoda) ce tradeaza reducerea costurilor este ca nu exista comenzi pentru geamurile spate si pe usa soferului, ci doar pe fiecare portiera din spate. Macar geamurile spate pot fi blocate de sofer, astfel incat copiii a nu le deschida. Oricum, din 2013, promite Seat, vor fi adaugate cele doua butoane care lipsesc de pe usa soferului.
Seat Toledo este disponibil in total cu sase motorizari, patru pe benzina si doua turbo diesel. In Spania am condus patru dintre ele si in mod deosebit de placut m-au impresionat doua: dieselul de 1,6 litri de 105 Cai Putere (CP) si micul motor pe benzina de 1,2 litri TSI, de 105 CP.
Dieselul e foarte viguros si foarte economic (poarta indicativul Ecomotive), cu un consum extraurban care sta intre 4 si 4,5 litri/100 km. Din pacate acest motor este disponibil deocamdata doar cu o transmisie manuala cu cinci viteze. Nici cu performanta automatizata DSG, nici cu o manuala cu sase viteze…
Pe de alta parte, 1.2 TSI de 105 CP vine cu o cutie manuala cu sase rapoarte si personal consider ca este cea mai potrivita motorizare pentru acest model: vioaie, economica si silentioasa. Consumul extraurban real sta sub 5 litri benzina/100 km atata timp cat mergi regulamentar si nu abuzezi de acceleratie. Motorul 1.2 TSI este disponibil si intr-o versiune de 85 CP, dar cuplat la o cutie de viteze manuala cu cinci viteze, nu cu sase rapoarte.
Varful de gama este propulsorul 1.4 TSI de 122 CP, disponibil doar cu DSG cu sapte rapoarte.
Pe langa motorizarile de cea mai noua generatie, cu injectie directa si turbo (care la Fluence si Cruze lipsesc daca vorbim de benzina), Seat Toledo puncteaza foarte bine prin tinuta de drum. Aceasta este cea mai mare surpriza (placuta) pe care ti-o rezerva acest model. Are o directie precisa si suspensii reglate foarte bine, aproape sportiv. Multe masini de clasa superioara s-ar putea simti complexate pe langa Toledo. E chiar o masina deosebit de placuta la condus si foarte confortabila. Ergonomia e foarte buna si designul curat – surse de inspiratie fiind modelele mai scumpe din Grupul Volkswagen.
In concluzie, la un pret de pornire de circa 13.000 de euro cu TVA (preturile pentru Romania nu sunt disponibile la data publicarii acestui test – n.r.), Seat a reusit sa faca o masina de familie veritabila si fara compromisuri in ceea ce priveste spatiul, ergonomia si placerea de a conduce.