Un raport comandat de guvernul francez in legatura cu situatia PSA Peugeot Citroen critica dur deciziile strategice luate de familia Peugeot si subliniaza ca grupul auto francez ar fi trebuit sa se gandeasca sa inchida uzina din Madrid, care este „veche si cu numeroase defecte”, in loc sa decida inchiderea uzinei franceze din Aulnay. Raportul realizat de un expert independent mai arata ca PSA a preferat sa cheltuie banii cu dividendele si cumpararea de actiuni, in loc sa se extinda pe pietele emergente.
Raportul comandat de guvernul francez la final de iunie, cand se stia ca PSA Peugeot Citroen va anunta suprimarea 8.000 de posturi si inchiderea unei uzine. Raportul a fost alcatuit de expertul Emmanuel Sartorius, care a fost foarte critic la adresa aliantei auto.
Sartorius a conchis ca Grupul s-a bazat mult prea mult pe pietele din Italia si Spania care au decazut mult, in loc sa se orienteze catre piete emergente viabile. PSA, si mai ales familia Peugeot, este acuzata de lipsa de transparenta si de faptul ca a preferat sa detina mult prea mult controlul si sa dea masiv dividende, in loc sa investeasca in extinderea pe pietele emergente.
Directiunea PSA a fost „lipsita de ambitie” in a se extinde pe piete precum America de Sud, China si America de Nord, insa a preferat sa dea dividende si sa cumpere actiuni in valoare de sase miliarde euro, ceea ce a privat Grupul de „resurse financiare pretioase”.
In iunie PSA a anuntat ca va renunta la 8.000 de angajati si ca in 2014 va inchide uzina din Aulnay. Cum era de asteptat, raportul expertului critica dur o astfel de decizie „dureroasa pentru Franta” si precizeaza ca PSA s-ar fi putut gandi sa inchida uzina din Madrid care este „veche si cu numeroase defecte, fiind si departe de furnizori”.
Raportul confirma nevoia de reducere a capacitatilor de productie, dar critica PSA si ca a asteptat mult, ajungand intr-o situatie limita in care inchiderea unor linii de asamblare este inevitabila. Uzinele PSA produc in medie la 61% din capacitate, iar raportul arata faptul ca prin anii 2000 PSA estima, in mod nerealist, ca va putea produce 4 milioane de vehicule/an, desi niciodata nu a trecut de 3,6 milioane/unitati.
Concluzia este ca PSA este intr-o situatie dificila si ca este nevoie urgenta de restructurare. Solutiile tin de reducerea efectivelor si de reorganizarea activitatilor, iar pe termen mediu este nevoie sa se faca aliante cu constructori auto mari.
Despre motivele pentru care PSA a ajuns aici si de ce a urmat o cale atat de diferita fata de Renault puteti citi AICI.