Lansat initial in 2005, Citroen C1 a primit mici modificari estetice pentru 2012 si are in continuare toate premisele sa fie una dintre cele mai bine vandute masini de oras. Din 2005 si pana in prezent au fost comercializate peste 600.000 de exemplare Citroen C1, iar odata cu noua fata micul automobil de oras frantuzesc a redevenit contemporan. Doar ca intre timp au mai aparut alternative foarte serioase.
click aici pentru galeria foto
Concept
Nascut in urma unui parteneriat dintre Toyota si PSA Peugeot Citroen, spiritul lui C1 traieste si in Peugeot 107 si Toyota Aygo. Sunt una si aceeasi masina, insa micile detalii stilistice si preturile usor diferite sunt elementele care inclina balanta in favoarea unuia sau altuia. Oricum, ideea francezilor si a japonezilor de a face o masina simpla de oras, economica si fiabila (s-a dovedit in timp) a fost foarte inspirata. Cumva ei au fost cei care au relansat batalia in acest segment al masinilor foarte mici in exterior si mari in interior.
Design
Acum, in 2012, Citroen C1 arboreaza sigla restilizata a marcii, iar bara de protectie din fata are un design modificat. Versiunile dinspre top, cum este aceasta din test (Seduction – n.r.), au si lumini de zi cu LED, care dau un aer mai agresiv acestui mic model. Modificari discrete au fost operate si la interior, in sensul ca sunt disponibile noi tapiterii, mai joviale.
Tehnologie, confort si dotari
La fel ca la momentul lansarii sale initale, C1 impresioneaza prin sumedenia de spatii de depozitare concentrate pe centrul masinii: in bord, in fata schimbatorului, in spatele acestuia si langa frana de mana. In mod paradoxal, organizarea spatiilor de depozitare e mult mai buna in C1 decat in C5 – masina in care efectiv n-ai unde sa pui o sticla sau un pahar. Concluzia nu este neaparat ca C1 este mai bun decat C5, insa e fara indoiala un automobil studiat si care maximizeaza totul din nimic. Lista cu masini cu o organizare mai putin inspirata a habitaclului este extrem de lunga.
C1 din acest test este o versiune superioara de echipare, cu transmisie pilotata. Aceasta cutie de viteze e simpla si in limbajul popular poate trece drept „automata”. In fapt este o transmisie manuala cu cinci trepte, dar pilotata electronic, automat.
Surprinzator este ca aceasta cutie se simte foarte bine pe C1 in combinatie cu motorul pe benzina de un litru, cu trei pistoane si 68 de Cai Putere (CP). Fiindca motorul are un cuplu mic, de 93 Newton-metru (Nm), cutia nu smuceste la schimbarea treptelor, asa cum face pe C4 1.6 HDi, spre exemplu.
Din pacate, restilizarea lui C1 n-a mers intr-atat de departe incat sa corecteze pozitia usor incomoda resimtita de la volan si de pe scaunul din dreapta. Aceasta ergonomie perfectibila a lui C1 a capatat cu adevarat nuanta abia dupa ce Grupul Volkswagen a lansat tripleta up!, Citigo si Mii, in care pozitia scaunelor este sensibil mai avantajoasa pentru confortul personal. Pana atunci, neexistand un termen de comparatie, scaunele lui C1 puteau fi considerate chiar excelente pentru aceasta clasa.
Pe sosea
Micul motor pe benzina aspirat si transmisia pilotata fac o pereche foarte buna si transforma C1 intr-o masina de oras pe care sa ti-o doresti cu adevarat. Rotile plasate la extremitatile caroseriei dau o stabilitate buna, iar masina te incita la condus. Motorul, cutia si agilitatea remarcabile sunt punctele forte si de necontestat ale lui C1.
Dar lucrurile nu sunt roz pana la capat in ceea ce-l priveste pe C1. Portbagajul acestui model este printre cele mai mici din segment: 139 litri. Este aproape la jumatate fata de tripleta Volkswagen up!, Skoda Citigo si Seat Mii (251 litri).
Aceste trei modele reprezinta variante de luat in seama foarte serios ca alternative la Citroen C1, Peugeot 107 si Toyota Aygo. Alte minusuri pentru C1 sunt ca motorul este in continuare galagios, in special la accelerare si turatii ridicate. Si fiind un motor mic, trebuie sa abuzezi de acceleratie si turatie ca sa tii piept traficului alert. Sigur ca sunetul motorului poate fi placut daca esti genul care sa simta masina, pentru ca sincer vorbind e un propulsor care suna foarte bine. Singura problema e ca ii simti prezenta prea des.
Concurenti
Aceeasi felie de paine se imparte, acum, intre mai multe modele. Iar asta e bine, in fond, pentru noi, clientii. Daca in preajma anului 2005 existau doar C1, 107, Aygo, i10, Picanto pentru cine voia o masina de oras cu cinci usi, acum au aparut in ecuatie up!, Citigo si Mii. Pentru versiunile cu trei usi ale tuturor acestor modele mai pot exista alternative ca Fiat 500, Ford Ka, Renault Twingo si Opel ADAM. Oricum, loc pentru alti competitori e destul, pentru ca Dacia, Renault, Ford si Fiat inca nu si-au spus ultimul cuvant in aceasta interesanta clasa A.
Concluzii
Citroen C1 facelift porneste de la 8.800 euro cu TVA, iar o varianta ca cea din test costa 10.150 euro cu TVA si un discount de 2.000 de euro inclus. Pentru aceasta suma primesti o masina prietenoasa, automata, economica si bine echipata. C1 e un model care merita fiecare cent, atata timp cat pretul sau sta sub al Citigo, up! si Mii.