Acasa BMW In garajul nostru: BMW X5 4.0d M Sport

In garajul nostru: BMW X5 4.0d M Sport

de Adrian Mitrea

BMW X5 4.0d (sursa - 0-100.ro)

BMW X5 a primit mici retusuri estetice in 2010 si chiar daca timpul a trecut usor peste el, ramane „taticul” SUV-urilor premium din Romania, atat la vanzari, cat si din perspectiva performantelor. Faceti cunostinta cu BMW X5 4.0d, adica versiunea diesel cea mai potenta existenta la noi, pana la lansarea variantei TriTurbo. In piata nu exista niciun SUV comparabil care sa bata performantele generale ale acestui X5 4.0d. Singurul care poate sa-l „demoleze” este Audi Q7 V12 TDI, dar comparatia nu ar fi cinstita pentru ca Audi-ul are un motor de doua ori mai mare si un numar dublu de cilindri.

Concept

Indicativul 4.0d te poate duce in eroare, adica te poate trimite cu gandul la un motor de 4 litri, insa X5 4.0d are sub capota un propulsor biturbo de 3 litri. Este un derivat din BMW X5 3.0d, doar ca puterea este cu 61 CP mai mare, iar cuplul dezvoltat de motor cu 60 Newton-metru (Nm) mai mare.

click aici pentru galeria foto

Pe principiul „cu cat mai mare cu atat mai bine”, BMW a creat aceasta versiune 4.0d a X5 pentru a-si demonstra inca o data capacitatea de a face motoare deosebit de performante si economice, pe care le pune pe masini care mereu surprind prin agilitate.

Design

Versiunea din test are pachet M Sport si o culoare care da foarte bine pe X5: Deep Sea Blue Metalic.

Interior BMW X5 4.0d (sursa - 0-100.ro)Fata de restul gamei X5, aceasta varianta cu pachet M Sport are aripi mai evazate, spoilere cu taieturi mai ample, jante M, evacuare cu design special si scaune sport. Volanul este si el tot M, cu padele, iar pragurile poarta mandre aceeasi litera M despre care BMW spune ca este cea mai puternica din lume.

Interiorul nu e stralucit ca design, in sensul ca e minimalist si instrumentele de bord sunt de veche generatie, nu de ultim ragnet ca la Seria 5, Seria 1 si Seria 3.

Chiar si asa, X5 are un interior coerent si bine facut inca de la inceput, astfel ca nu-ti lasa senzatia ca te vei plictisi repede de el, chiar daca e simplist.

Tehnologie, confort si dotari

BMW X5 este o icoana printre SUV-uri, fiind cel care a impins aceste tipuri de masini spre niste performante rutiere la care n-ar fi sperat vreodata. Dar chiar si icoanele pot fi pictate prost. In X5, chiar si la acest facelift, ai surpriza sa descoperi o plafoniera atat de ieftina incat ai zice ca furnizorul le-a dat-o gratis celor de la BMW. Pana si in noul Ford Focus ai lumina alba cu LED. Si e o masina de cinci ori mai accesibila.

BMW X5 4.0d (sursa - 0-100.ro)Un alt element surpriza-neplacuta este lipsa de eleganta constructiva pentru modulele de comanda ale amortizoarele fata. In pasajele rotilor iti e dat sa vezi foarte expuse doua cutiute de plastic negre in care intra niste fire la fel de expuse si slab izolate. Zici ca sunt fire de telefon din blocurile comuniste. Cei de la BMW spun ca n-au existat niciodata probleme, dar impresia de fragilitate constructiva tot ramane… Problema e nu ca se vad firele, ci ca ele sunt expuse intr-o zona periculoasa, in care adesea intra pietre, noroi si mai ales zapada/gheata.

Dincolo de aceste doua minusuri, X5 4.0d transmite emotie prin fiecare por. Fie ca vorbim de design, performante sau confort. Climatizarea are trei moduri de lucru: soft, medium si intensive – pentru un confort termic sporit.

Tehnologia Head-Up Display cu proiectie color te ajuta foarte mult sa te concentrezi mai bine la drum si senzatii. Asa ceva nu gasesti nici la Mercedes-Benz, nici la Audi. Ansamblul de tehnologii este completat de sistemul cu cinci camere video (doua sub oglinzile laterale, doua la extremitatile barei de protectie in fata si una in spate) ce te ajuta enorm la parcari. Nu il consider la fel de bun ca la Infiniti FX, insa joaca in aceeasi liga si utilitatea lui nu poate fi contestata.

Fiindca are echipare M Sport, ai fi tentat sa crezi ca X5 e antonim cu confortul, dar nu e deloc asa. Ramane aceeasi masina veritabila de familie, mare si confortabila, cu un portbagaj imens, de 620 litri.

De remarcat este faptul ca usile se inchid foarte usor, in contextul in care la toate noile modele BMW (Seria 5, Seria 3, Seria 1) aproape ca trebuie sa le trantesti ca sa te asiguri ca nu trebuie sa le mai inchizi inca o data. Suplimentar, pentru a elimina acest stres, X5 poate avea functia optionala Soft Close, care „suge” portiera, chiar daca a fost inchisa doar la prima treapta.

Pe sosea

Propulsorul biturbo diesel de 3 litri, cu sase cilindri in linie, dezvolta 306 CP si un cuplu de 600 Nm intre 1.500 si 2.500 rotatii pe minut. Cuplat la o transmisie automata sport cu opt viteze, X5 4.0d atinge 100 km/h in doar 6,6 secunde. Adica e mai rapid cu circa o secunda fata de Porsche Cayenne Diesel si Mercedes-Benz ML 350 BlueTec. Dar Audi Q5 se poate lauda ca poate pune cu botul pe labe acest X5, avand un timp de acceleratie mai bun cu… 0,1 secunde.

Pentru suspensie si motor exista un mic buton Sport langa maneta de comanda a cutiei de viteze. Odata cuplat, simti cum intreaga masina de aproape 2,2 tone se incordeaza si devine mai agila. Daca pui si transmisia in modul Sport (prin tragerea manetei spre tine), iar apoi si tractiunea (prin apasarea butonului DSC/ESP), descoperi in X5 4.0d un SUV incredibil de agil si performant, care iti permite sa abordezi viraje cum nu ti-ai fi inchipuit vreodata ca vei putea. Aproape ca sfideaza legile fizicii.

BMW X5 4.0d (sursa - 0-100.ro)Scrasnetul anvelopelor Bridgestone anunta din timp piederea aderentei, dar mecanica masinii e atat de buna incat traiectoria ramane mereu previzibila si usor de corectat. Desigur, greselile costa intr-o masina de peste doua tone, astfel ca nu incurajez pe nimeni sa forteze dincolo de limita la care se simte stapan pe situatie la volan.

In mod paradoxal, masina se simte mereu mai bine cu butonul Sport apasat – setare pentru suspensii si directie. Problema este ca fara aceasta setare activata ai mereu senzatia ca organele mecanice ale masinii sunt deselate. Mereu simti in volan si intreaga caroserie un balabanit nefiresc. Desigur, asta nu se intampla si pe drumuri impecabile, dar cum asa ceva nu prea exista la noi, vei avea ocazia la fiecare cateva minute sa simti acest balabanit.

In mare parte sunt de vina rotile de 20 de inch foarte late, de 275 mm pe fata si 315 mm pe spate. Fiind atat de late, e aproape imposibil sa rateze denivelarile din asfalt. Din acest motiv suspensia lucreaza excesiv si devine galagioasa. In modul Sport drumul e luat in primire ceva mai direct si totusi confortul din masina nu are prea mult de suferit.

Concurenti

BMW X5 este unul dintre modelele vechi pe piata, iar ca alternativa pot fi luate in calcul Mercedes-Benz Clasa M, Audi Q5, Infiniti FX, Porsche Cayenne si Lexus RX. Doar primele doua modele rivale au versiuni diesel apropiate de X5 4.0d.

Concluzii

La un pret de baza de 64.000 euro cu TVA, sau 94.000 euro pentru varianta din test, BMW X5 4.0d este cel mai dinamic si mai complet SUV turbo diesel pe care-l poti cumpara in acest moment. Iar daca nu iti place, nici competitia nu sta rau la acest nivel de preturi.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

BMW X5 4.0d (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu